Lättaste "riktiga" tältet

Scarp 2

Jag skulle inte räkna bort Scarp 2. Har för mig att duken går till marken nu dessutom. Chris Townsend använder detta tält flitigt i Skottland och är mycket nöjd. Det regnar ju rätt bra i Skottland också.
 
Tarptent går ju att prata med. Borde gå att beställa duken som man vill ha den. Dessutom undrar jag hur stor betydelse det har. Innertältet kan ju fås i nylon som borde ta en hel del stänk. Är innetältet tillräckligt långt från ytterduken borde det inte heller kunna stänka så mycket.

Jag tror att man på Scarp-tälten också kan haka av innertältet inifrån och på så sätt få bra utrymme att äta inne i tältet.
 
det har stor betydelse, jag skulle dra mig för att köpa ett tält där duken inte går ända ned. blåser det mycket så blåser det rätt in så att tältet lyfter från marken.
 
Svenska Tarfalatältet är byggt med luftande yttertält, det gick med besvär att pinna ner yttertältet till nära men inte helt intill marken. Det var det helt nödvändigt att göra det vid ihållande regn. Innertältet var i bomull. Efter ett rejält regn kunde tältvikten stiga från 3,6kg till 5,6 tunga kilon. Så extra uppsättning för torkning av innertältet hörde till turordningen. Ve om det inte blev torkväder.
Konstruktionen med yttertält som smiter intill marken må se onödig ut en torr sommardag men när det regnar med studs uppskattas den.
 
Då har jag läst funderat surfat och funderat lite till.

mina kriterier står fast:
Lätt
2-pers
dubbelvägg
absid för matlagning och förvaring av skodon
uppsättningen ska vara enkel i blåst, inga separata inner/yttertält som blåser bort. gillar HB då allt sitter ihop.
gärna tunneltält. gillar att två personer kan komma in och ut utan att störa varandra för mycket.

tror mig hittat 2 kandidater.

Vaude Power Ferret Ultralight tunnel tent
1,7 kg. inte en gigantisk absid men ok.
http://www.vaude.com/epages/Vaude-d...ps/Vaude/Products/10745/SubProducts/107454000

Helsport Rondane Light
2,0 kg bara 85 cm i takhöjd!? är det extremt lågt? stor absid!
http://www.helsport.no/en/product/TENTS/PRO/Rondane_Light

Någon med erfarenhet av dessa tält?
har även börjat fundera på tält med enkelduk. har ingen erfarenhet av detta så därför är jag fortfarande skeptisk. kanske borde prova...?
 
Jag är oxå på G att köpa ett lättare tvåmanns tält. Det jag lutar åt är North Stars egna tillverkade lättvikts tvåmanstält.
Vikten ligger på endast 1,7 kg. Dock är jag osäker på hur stor absiden är på det tältet.Namnet på tältet är Arctic Alpine Design, Veloce.
De har ett tvåmanstält som väger 2,2 kg WBT 2 och där finns en stor absid iallfall.
Men priset är kanon, 2700 resp 2900 kr är ett bra pris för dessa tält.

Står och velar viket av tälten jag skall köpa.... Ventilationen är bra på det lite större tvåmannstältet, hur det är på det lättare vet jag ej eftersom det ej ännu finns på marknaden.
http://www.northstar.se klicka under -SOVA UTE-TUNNELTÄLT.
 
Ett annat alternativ skulle kanske vara ett Stephenson warmlite. Inte helt dubbelväggigt dock och ganska liten absid. Lär vara bland de stabilaste som finns och mycket lätt.
 
Det är märkligt det här med kokvrån. Tillverkare av kök och tält varnar i skarpa ordalag för det, många erfarna har varit med och eldat tält och absider, ändå envisas oerfarna av detta.

Vad är det för vits att bära med sig tält upp om det skall riskeras minimum 3x per dygn?
Matlagningsplatsen bör vara skild från tältet av minst tre skäl. Kolmonoxid, eldfara och matspill.

Givetvis blir enkelvävstält lättast och så slipper man absidresonemanget helt!
 
Jag har lagat mat i tältet flertal gånger av mer eller mindre påtvingade skäl. Förre året var det på Kebnekaise med 20 sekundmeter och -27 grader utanför tältet. Ingen i gruppen var så där jättesugen på att gå ut och sätta sig och smälta vatten kan jag säga.
 
Jag har lagat mat i tältet flertal gånger av mer eller mindre påtvingade skäl. Förre året var det på Kebnekaise med 20 sekundmeter och -27 grader utanför tältet. Ingen i gruppen var så där jättesugen på att gå ut och sätta sig och smälta vatten kan jag säga.

Ja, om inte isglass serverad med akut nedkylning står på menyn, så är absid för matlagningsbestyr ofta en bra egenskap på ett vintertält ;).

Under barmarkstiden föredrar jag att laga utanför. Men visst händer det att hattar skydd även på sommaren. Med toppmonterad gasbrännare ökar behovet.

...tält med stora rymliga absider är sällan lätta men som sagt kan vara funkis...

Med ett Nallo/motsvarande kan man hänga undan innertältet och på vintern gräva en kokgrop som minskar riskerna rejält. Men riskfritt är det inte...

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.