Lätta, torra kängor

I den pågående UL-tråden skrev jag att vid varje kommande byte av utrustning tänker jag välja ett lättare alternativ - om kvaliten inte försämras. Till nästa sommars eskapader behöver jag ett par nya kängor. Jag har spanat in ett par lätta Hanwag med gore-membran, mnen sedan dess har jag hört att de torkar långsamt. Någon hävdade att kängor med löstagbar innersko är det bästa. Några frågor angående detta:
Finns det "sommar"-kängor med löstagbar innersko?
Vilka märken? Erfarenheter?

HåkanF

Trist att det är så få svar, men risken är nog att det är få som kan svara på din fråga. I svenska butiker "finns" två märken, Meindl och Lundhags, som representerar varsin religion. Därutöver tycker jag sortimentet är skralt, och det är lögn i helsike att hitta någon på butiken som kan rekommendera eller berätta om något annat märke.

Meindl Air Revolution 5.0 behöver du inte titta på. Inte heller Lundhags Scandinavian Hiking. Det var det lilla bidrag jag kunde ge. Letar f ö efter samma typ av kängor som du gör.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Varför inte lundhags fjäll mid,dom väger inte många gram...då kan man skippa vadarskor mä,bara av med strumpor och sulor å knalla på:)

En Lundhagskänga som inte är så vanlig i butikerna är Vidda.
Samma fot som Prof men bara polstrad längst upp på skaftet.
Vänner som valt denna är mycket nöjda, dock behöver dom vaxas några gånger innan dom är vattentäta.
Mina Prof fick en omgång fett i botten och sedan har dom vaxas ett par gånger med Nikwax flytande, nu är dom täta o bra.
Beträffande vriststöd så upplever iallafall jag att höga polstrade skaft ger mer stöd än mid-höga.

Re: trango evo s

jag har de kängorna - de har sparsam dämpning, mer alpin barmarkskänga än vandringskänga. stegjärn funkar bra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips