Lätta Soulo

Nu har jag fått för mig att lätta Soulo tältet... Har mesh innertält på sommaren o bytt ut till lättare stormlinor dyneema 1,5mm.. Snöret tillblivelse istället för bläck..

Några mer light tips?

Bilagor

• DSC_0819.jpg
    DSC_0819.jpg
    53.5 KB · Visningar: 1,350

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Han inte vägt tälet än.. Jag e nöjd om jag kommer ner 300-400g... tänkte att man jämnar ut vikten för footprinten som väger 230g o kapa lite till vikt förhoppningsvis..

Frågade Hilleberg, deras svar var att mesh innertält inte var lättare. Fick intrycket att det var tyngre.
Hade själv denna tanke, efter lite undersökningar kom jag fram till att det blev för dyrt.
Byta stänger till kolfiber, tältlinor och markpinnar ca 300 gram till en kostnad av ca 300 EURO. Eller avrundat 10 kr grammet i sparad vikt.

Soulo:

- Tunnare dynemalinor och mindre lås
- "Amerikanska" disclaimerlapparna bort från innertältet
- Fliegfix grövre kolfiberbågar
- Blixtlås dragöglor av dynema
- 6st MSR Carbon Core pinnar
- Packpåse i Cuben
+ Golvets hörn tätade med seamsealer

=1850g

+ Självsytt footprint i alubelagt tyg (från Shelby) 205g

Samma åtgärder för Allak ==> 2595g + 260g

Tyvärr har jag inte exakta utgångsvikter för mina exemplar sparade, men ner till tillverkarens angivelser nådde jag ursprungligen inte.

Lite mer småfix

Har knutit in små oringar för att få ordning på stormlinorna när dom inte används...

Bilagor

• DSC_0587.jpg
    DSC_0587.jpg
    38.6 KB · Visningar: 931

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips