Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn

Visst är de mindre tåliga än en del andra liggunderlag, men det är inget som jag ser som en nackdel. Jag sover redan på ett tältgolv eller en golvpress, där finns inget som kan sticka hål på liggunderlaget.

I en kajak vet jag ju inte om lätt packning är lika viktigt, men det är väl inget fel med att stoppa liggunderlaget i en packpåse i såna fall (som skydd mot att fastna i)?

När jag är på scoutläger (och alltså främst bär min packning till/från en buss eller liknande) så kör jag med ett gammal Thermarest. Då släpar jag också ofta med mig en campingstol och lite annat bra att ha, eftersom jag vet att jag kommer att använda grejerna mer än jag kommer bära på dem.

Men ska jag ut och vandra vet jag att jag kommer troligen bära grejerna mer än jag använder dem, och då blir vikten viktigare så att säga.

Om yoga-mattorna är för omtåliga finns ju Evazote-underlag från MEC. Jag har inte använt sånt tillräckligt för att avgöra exakt vad de tål, men särskilt ömtåligt verkade det ju inte. Det som jag har använt är Jörgens, och det verkade ha överlevt turen i klippiga bergen utan märken i alla fall.

Evazote bivy heter den tunnaste varianten (150 x 50 x 5). Ca 170 gram väger det och kostar ca 85 kronor plus frakt, skatt och sånt.

Evazote anses väl vara det mest högkvalitativa materialet för liggunderlag, så jag har goda förhoppningar om att det skall hålla. Synd att det inte är 180 långt, men det går ju att lägga ryggsäcken under fotändan. Polaren Per köpte det åt mig på MEC i Calgary i höstas. Replikskifte i kassan:
Expedit: This won't do you much good!
Per: Then why are you selling it?

Jörgen

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tänkte bara göra alla uppmärksamma på att Yoga-mattan på Rusta nu går för 10kr. Det är ju billigt så jag vet inte vad. Ska se om jag kan ta mig förbi en butik och köpa en 2-10 stycken eller nåt...

länk till Rusta

Svårt att hitta på Rusta?

Jag har kollat på Rusta både i Malmö och Lund men liggunderlaget för 10 kr fanns inte att finna. Fick knalla bort till Jysk och betala hela 39 kr. Köpte två stycken, och som information vägde det ena 147 gram det andra 112 gram :)

Jag har kollat på Rusta både i Malmö och Lund men liggunderlaget för 10 kr fanns inte att finna. Fick knalla bort till Jysk och betala hela 39 kr. Köpte två stycken, och som information vägde det ena 147 gram det andra 112 gram :)

Likaså norr om stockholm, tror inte det funnits för 10 kronor

Efterlysning

Jag var på Rusta idag, liggunderlagen var slut, och de skulle inte få in några fler. Finns det någon vänlig själ som har ett par stycken över, alternativt kan köpa ett par och skicka de till mig?

Jag ska kolla Jysk, hoppas på dem =)

Skulle kolla på något helt annat på Jysk idag. Det enda jag fick med mig var ett liggunderlag 180x50x0,6 på 131 gram.

/Ingvar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips