Lätta dunjackor som förstärkningsplagg?

Mountain equipment light line har jag för vinterbruk. Haft i säkert tio år, faktiskt mer när jag tänker efter. 13 blir det nog. Åren går fort. Lite smålagningar men dragkedjan håller än. Jättrevlig jacka men kanske tyngre än de ni pratar om.

Edit: såg ej att det var frågan om trådarkeologi.
Men jag kanske har nytta av ditt svar ändå.
Jag googlade på din jacka och såg att det var 296 gram dun i den.
Det är bara drygt 100 gram i min Atle. Så den blir nog för tunn för vinterbruk. Ser halvtom ut, inte alls fluffig.

Jag har en utopiskt idé om att köpa svenskt. Made in Sweden är ju väldigt svårt förstås. Men Svenska märken och helst tillverkad i Europa.

Svenskt intressant märke är ju Stellar Equipment. Och just dom har en dunjacka med 1000 fill power. Ultra light down jacket. (Finns med och utan huva, jag föredrar utan om den ska fungera som förstärkningsplagg.

Har inte köpt. Än. Men med nyfiken. Nån som testat?

Annars gillar jag Rab Microlight Alpine jacket, om jag ska lämna svenskt.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Läst om en som vart nöjd och en som verkar varit mindre nöjd. Det handlar väl mest om vad man prioriterar. Själv knallar jag runt med en jacka i syntet, micro puff från patagonia. Tycker att syntet är värt den extra vikten då jag kan ha på mig jackan vid fysisk aktivitet om det behövs. Vid längre pauser kalla vinterdagar ska man nog kika efter något mer isolerande. Jag föredrar patagonia för att jag gillar företagets syn på miljöfrågor och hållbarhetsengagemang.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips