Lätt vikt = liten volym?

En undran, ni som kört efter konceptet ett tag, hur har packvolymen ändrats? Idag kör jag med en everestrygga på 55 liter. Den blir i allmänhet full, ibland lite plats kvar, ibland sitter det något utanpå (märkligt nog är det liten skillnad om jag är borta 3 eller 6 nätter, föutom maten)

Nu tänker jag satsa på lättare packning och hoppas komma ner till 25 liter för en helg. Vad tror ni, kommer det funka?
 
Jag är sällan ute så kort tid. Oftast handlar det om ca 10 dagar - plus/minus 3 dagar. Från början använde jag alltid en Alaska - 90 liter + stora möjligheter att hänga saker utanpå. Jag kastade en del blickar på än större säckar. Tro det eller ej, men tung packning VAR en del av njutningen... DÅ!
Nästa säck blev en Klättermus på 80 liter. Den blev jag dock aldrig riktigt vän med. Sålde den och köpte en ny 80-liters-säck: Norröna Synkron. Den är ganska lätt att komprimera. Den har varit bra - och är fortfarande en praktisk vintersäck - men på senare tid har det blivit allt mer tomrum i den. Så - nu är jag på jakt efter en lätt och bra 60-liters-säck. Jag hoppas och tror att min 12-dagars ensamvandring ska rymmas i den. Möjligen med något på utsidan. Viktminskningen från Alaskan till min kommande säck bör handla om minst 14 kg.
Så - visst hänger volym och vikt ihop.

HåkanF
 
EBx; sa:
En undran, ni som kört efter konceptet ett tag, hur har packvolymen ändrats? Idag kör jag med en everestrygga på 55 liter. Den blir i allmänhet full, ibland lite plats kvar, ibland sitter det något utanpå (märkligt nog är det liten skillnad om jag är borta 3 eller 6 nätter, föutom maten)

Nu tänker jag satsa på lättare packning och hoppas komma ner till 25 liter för en helg. Vad tror ni, kommer det funka?

Jag är inte renlärigt UL, men ibland fuskar jag med lätta löp/gångturer och då räcker 35 liter utan problem för en helg.

Förutsättningarna är då: varmt på dagarna, löpkläder och poncho som regnskydd och sovskydd, och under trädgränsen.

Skulle jag springa över trädgränsen tog jag mitt Akto utan innertält, lite tyngre men skulle nog fortfarande gå utan problem med 35-liter. Då skulle jag också överväga att ta ett lätt regnställ och skippa poncho.

Så ja, det borde gå fint också med 25 L :).

//J
 
Med det hemsydda tarptältet, ett underställsombyte, dunsovsäck, pocketrocket, z-rest klarar jag mig iaf 1 vecka med en 26 liters Mountain hardwear scrambler.
 
EBx; sa:
En undran, ni som kört efter konceptet ett tag, hur har packvolymen ändrats? Idag kör jag med en everestrygga på 55 liter. Den blir i allmänhet full, ibland lite plats kvar, ibland sitter det något utanpå (märkligt nog är det liten skillnad om jag är borta 3 eller 6 nätter, föutom maten)

Nu tänker jag satsa på lättare packning och hoppas komma ner till 25 liter för en helg. Vad tror ni, kommer det funka?

Det räcker troligen.

Ett aber med alla dessa volymsuppskattningar är
att man aldrig riktigt vet vad de där litrarna står för.
Vidare är det omöjligt att avgöra vad exakt som får
plats, speciellt om man som jag köpt säckar i
Stockholm, men bor i Linköping. Vem orkar packa
mat för en tur (och ta med den 20 mil bort)
bara för att testa?

Jag har som mest packat 12 dagsportioner, kanske 8 kg,
och det var i min Acrux 65 som nog har de största litrarna i världen. Jag har packat 11 i min
Prophet, också 65 liter, och skulle fått grubbla åtskilligt för att få plats med mer. Värre är
det på turer där jag provianterar och är hänvisad till
existerande utbud av mat och förpackningar.
 
Ompackning av lokala matinköp går lättare med en rulle rejäla fryspåsar i packningen.
Ryggsäckslitrar i all ära men plats måste det få! I våra våta områden måste både sopsäcken i och locket på.

go tur
 
öringen; sa:
Med det hemsydda tarptältet, ett underställsombyte, dunsovsäck, pocketrocket, z-rest klarar jag mig iaf 1 vecka med en 26 liters Mountain hardwear scrambler.

Min 30 l gamla Fj klättersäck rymmer även systemkamaraväskan. Förutom veckbehovet +2,5 kg. Jo det är lite plats över och snölåset skulle kunna hålla maten till nästa vecka med....
 
tack för svaren. Det verkar inte alls omöjligt för mina kortare turer i södra/mellersta sverige.

Om (när) det funkar öppnar det helt nya vägar för mig. Dels är det lättare att bära med sig för spontana infall och dels blir ju löpning/camping en möjlig kombination.

Mitt "problem" är att jag är både lat och bekväm så jag vill inte minska på komforten... Ska börja med tält/skydd och försöka hitta något bra, sen fortsätta med "de tre stora"

/erik
 
öringen; sa:
Med det hemsydda tarptältet, ett underställsombyte, dunsovsäck, pocketrocket, z-rest klarar jag mig iaf 1 vecka med en 26 liters Mountain hardwear scrambler.

Med eller utan mat? Själv klarar jag mig flera månader med en 25-literssäck, bara jag slipper bära på maten ;).

//J
 
Är man ute bara en natt kan man ju sova under bar himmel. Blir det regn så drar man på regnponchon och sover (försöker sova, brukar det bli...) sittandes under en gran. Ett annat (roligt, äventyrligt också) alternativ är att vandra på natten och sova på dagen då det är varmare; då behöver man knappt ens sovsäcken.

Vatten tycker jag är svåraste när det gäller packvolym, brukar själv vandra runt Stockholmstrakterna och det är vanligtvis ont om drickbart i skogarna.

PS. En bra sak som jag har märkt är att om ryggsäcken har dragkedjan nästan hela vägen runt baksidan, blir det lätt att packa bra i lite utrymme.
[Ändrat av mikkopii 2007-05-03 kl 20:10]
 
mikkopii; sa:
Är man ute bara en natt kan man ju sova under bar himmel. Blir det regn så drar man på regnponchon och sover (försöker sova, brukar det bli...) sittandes under en gran. Ett annat (roligt, äventyrligt också) alternativ är att vandra på natten och sova på dagen då det är varmare; då behöver man knappt ens sovsäcken.

Vatten tycker jag är svåraste när det gäller packvolym, brukar själv vandra runt Stockholmstrakterna och det är vanligtvis ont om drickbart i skogarna.

Jag förbereder just en övningstur i Östergötland.
Gjorde en tredagars förra året och bar upp till 2
liter. Ledkartan visar källor, men inte alla.
På den kommande turen har jag två literflaskor
och keramiskt filter. En flaska har jag alltid
framtill på säcken (snöre+krok)
På torra sträckor söderut har jag bägge fram.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrarnovis Låg budget och lätt vikt Lättpackning 14
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 455
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.