Lätt tvåmanna

Funderar på att byta ut mitt sprillans nya Allak mot ett lättare. 2,9 kg självstagande dubbelvägg är inte tungt, men samtidigt vore det trevligt med ett tält runt 1,5... vet att det finns massor med modeller. Söker inga av de extremare sorterna utan vill gärna ha ett tält som tål lite vind och mycket regn.

Förslag?

// Jocke, vaken sent..

tvåmanna på rusta...

haha...tål tyvärr dock inte regn och vind att tala om, men med pressening funkar det...jag har bara blivit skadad av att se alla festivaltält, inte meningen att driva med dig...jag tog med både dotterns urbilliga festivaltält från rusta inköpt för under hundralappen och min pappas supertält som tål jag vet inte hur mycket regn...massor...kondensen inne i det tältet var nog värre än att bli nerregnad i det där billighetstältet och vikten ska vi inte tala om...men som sagt..nu regnade det inte mycket så båda tälten stod pall, men jag undrar verkligen ibland om man inte ska ta med ett sånt där billighetstält istället för att lägga pengarna på supertälten...bara lite tankar från mig...
kram anna

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Om du inte behöver innertält så kolla på GoLites Shangri-La-serie. GoLites grejer brukar vara lite mer robusta än de allra lättaste (typ Gossamer Gear eller Six Moon). Det verkar som om Shangri-La har större innerutrymmen än deras gamla Trig2. Jag har ett Trig2 (1258 g) som jag litar på i alla väder, men det ska till att man gillar varandra för att trivas inuti om man är två... Shangri-La 3 är väl i princip ett Hex3, om du vill kolla vad andra sagt om det.

Innertält finns till Shangri-La, men då kilar vikten iväg en smula. (Shangri-La 2 + innertält = 1668 g).

Annars är väl standardsvaren SMD Lunar Duo eller Tarptent Rainbow eller Tarptent Clouburst...

Du måste nog öppna lite ventiler så fukten har nånstans att försvinna. Vad var det för supertält?

haha...tål tyvärr dock inte regn och vind att tala om, men med pressening funkar det...jag har bara blivit skadad av att se alla festivaltält, inte meningen att driva med dig...jag tog med både dotterns urbilliga festivaltält från rusta inköpt för under hundralappen och min pappas supertält som tål jag vet inte hur mycket regn...massor...kondensen inne i det tältet var nog värre än att bli nerregnad i det där billighetstältet och vikten ska vi inte tala om...men som sagt..nu regnade det inte mycket så båda tälten stod pall, men jag undrar verkligen ibland om man inte ska ta med ett sånt där billighetstält istället för att lägga pengarna på supertälten...bara lite tankar från mig...
kram anna

Intersport har ett riktigt lätt och inte allt för dyrt 2-mans tält som heter McKinley Enduro Light 2. Väger enligt reklamen bara 1kg men klarar iofs då "bara" en 3m vattenpelare, men det kanske räcker?
Har ju ej heller någon absid, men ska det vara lätt så ......

http://www.intersport.se

//TheMountainman

Terra Nova Laser (1,3 kg), eller Helsport Ringstind 2 (1,6 kg) är ju av Aktoliknande modell... som du ju gillar. ;)

När jag letade efter laser competition hittade jag tält från Vango. Helium 100, 2-manna på total weight/trail weight 1300/1200 gram kanske kan vara något? Vet inget om kvalitet eller prestanda.

www.vango.co.uk

Mvh
Peter P.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips