Lätt tvåmanna

Intersport har ett riktigt lätt och inte allt för dyrt 2-mans tält som heter McKinley Enduro Light 2. Väger enligt reklamen bara 1kg men klarar iofs då "bara" en 3m vattenpelare, men det kanske räcker?
Har ju ej heller någon absid, men ska det vara lätt så ......

http://www.intersport.se

//TheMountainman

Ibland undrar man...

Har de haft en referens-grupp som svarat att ett tält utan absid är precis vad folk vill ha?

Är det nån som INTE vill ha absid? Lätt eller inte...

peter

Stephenson Warmlite 2R

Bland lättpackare liksom klättrare verkar det som detta tält är en klassiker.
Stephenson Warmlite
Det är lite en hybrid mellan enkelväv och dubbelvägg. Om du har stålar att lägga på ett Hilleberg är det ju inget problem att köpa Stephenson.
Leverantören är pålitlig så det borde inte vara något problem med att beställa från USA (Bli inte avskräckt av de nakna damerna, grundaren av Stephenson var naturist.).

En spanjor (inaki diaz de etura ) gick hela nordkalottleden med tältet(Det mindre 2C) och var nöjd. Det klarar alltså skandinaviska förhållanden bra.
Lättare tvåmanna tror jag inte man hittar om man inte skall gå till enkelduk. Isåfall är det nog Tarptent Double rainbow som gäller om man vill ha bra vindtålighet också.
Själv är jag mycket intesserad av ett Six Moon Designs Lunar Duo, men är lite orolig för hur det klarar en storm på kalfjället.

För en lite mer extrem variant kan du köra med Tarptent Cloudburst. Det blir lite mer dragigt, men det har gått om plats för 2. Otroligt lätt är det iallafall (ca 1,2kg). Jag har själv ett exemplar. Jag är dock än så länge lite orolig om det inte blir för kallt i stark blåst. Har inte testat det ännu.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag kör med ett GoLite Trig2 (finns i recensionsbanken), det väger drygt 1,2 kilo och är i lite grövre väv än de flesta UL-tält. Jag litar blint på det ;), har testat det i storm (finns en tråd nånstans om det). Det har tyvärr gått ut, men jag tror att det fanns på Moosejaw för ett tag sedan...

Kanske Mountain Hardwear Skyledge 2.1

Funderar själv på detta tält, verkar helt ok ur alla aspekter såsom väder och vind samt vikt.
Det enda jag kan se som liten nackdel är att ytan är i minsta laget - ok att ha med äkta hälften.

Mvh

Måste alla tält vara så extremt dyra??!!! Det försvårar verkligen situationen för alla oss som är studenter! Man söker efter ett relativt lätt 1-2-mannatält som man skall använda under en solotur i fjällen, men när man äntligen hittar något så är det lika dyrt som en flygbiljett till andra sidan jordklotet! Att det skall vara så dyrt att fjällvandra! Det kostar ju lika mycket som att resa jorden runt :(.

Tarptent scarp 2 med extra stänger lär vara stabilt som bara den och väger inte mycket. Använt flitigt av Chris townsend i skottland. Det funkar antagligen bra i de flesta situationer utan korsstängerna också. Dyrt är det inte heller.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Måste alla tält vara så extremt dyra??!!! Det försvårar verkligen situationen för alla oss som är studenter! Man söker efter ett relativt lätt 1-2-mannatält som man skall använda under en solotur i fjällen, men när man äntligen hittar något så är det lika dyrt som en flygbiljett till andra sidan jordklotet! Att det skall vara så dyrt att fjällvandra! Det kostar ju lika mycket som att resa jorden runt :(.

Sluta klaga. Svälj stoltheten och låna ett tält eller köp billigt begagnat. Hyra kan man också göra. Det är synd om alla dessa pryldiskussioner hindrar någon från att komma ut.

Du anar inte vad en strängt upptagen trebarnsfar avundas en fattig student. Det är tiden som är problemet, inte pengarna. Tillräckligt bra prylar kan alltid fixas med lite möda för nästan inga pengar alls. ITAB, stadium etc, har helt OK grejer för småpengar. Kanske får du bära lite tyngre, men bättre det än att stanna hemma.

Sluta klaga. Svälj stoltheten och låna ett tält eller köp billigt begagnat. Hyra kan man också göra. Det är synd om alla dessa pryldiskussioner hindrar någon från att komma ut.

Du anar inte vad en strängt upptagen trebarnsfar avundas en fattig student. Det är tiden som är problemet, inte pengarna. Tillräckligt bra prylar kan alltid fixas med lite möda för nästan inga pengar alls. ITAB, stadium etc, har helt OK grejer för småpengar. Kanske får du bära lite tyngre, men bättre det än att stanna hemma.

Mitt klagande gör saken bara sämre, så att du har helt rätt :) Skall ej klaga mer.

Visst är det så att mycket utrustning kostar en del pengar. Likaså kostar en biljett jorden runt mycket pengar. Skillnaden i mina ögon är att tältet i det här fallet hänger med på långt fler turer än en enda. Används det flitigt behöver det inte bli så dyrt sett till varje natt. Tio nätter på fjällstation motsvarar tältinköpet och med tältet får du då all den frihet det erbjuder.

Sen finns det ofta kampanjer och liknande som kan ge vettiga priser även för den som har lite skral kassa för tillfället. Begagnat?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips