Lätt sovsäck

Skall springa FEM nu i sommar och jag letar febrilt efter en bra sovsäck med några få grund kriterier.
Låg vikt, liten packvolym, billig & komfort temp på +5.
Verkar vara omöjligt att hitta tacksam för tips.

J.Lund; sa:
Skall springa FEM nu i sommar och jag letar febrilt efter en bra sovsäck med några få grund kriterier.
Låg vikt, liten packvolym, billig & komfort temp på +5.
Verkar vara omöjligt att hitta tacksam för tips.
Hur är det man säger?
"Light, cheap, durable - pick two" eller nå't så'nt.

Den är inte billig men såvitt jag vet så är det marknadens lättaste 0-säck med isolering runtom...
http://www.planetfear.com/product_detail.asp?d_id=9&c_id=52&s_id=568&p_id=7062

Mountain Equipment Skyline, komf temp +5 och inte lika "speciell" som Rab Quantum (Quantum saknar vanlig botten, löses istället genom att man stoppar sitt liggunderlag i säcken. Bra för somliga, inte för andra). Hittas t ex på http://www.litepac.com/

Mountain Equipment

ME helium 250gram fyllning komfort temp 3+ totalvikt 690gram finns både på highsport o addnature com pris 1395, men ME har flera i den prisklassen både skyline o marathon vikt under kilot, o lycka till

ME Marathon är en väldigt fin säck, bra value for money. Att den väger 700-750g beroende på storlek och årsmodell är ingen katastrof, 100g hit eller dit...

Köpte själv just en TNF Beeline från Globetrotter.de, men tyvärr verkar deras rea vara slut nu, annars hade jag skickat länken :( Går till -1 och väger 600g, har dessutom riktig huva.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Sovsäck

Känns dock inte som jag kan skryta med huvan i Helium, men som sommarsäck skall det räcka till mig, skall inte ta upp debatten om att sova med huvudet utanför o mössa på, fick inte så medhåll sist ha ha

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips