Lätt rymligt fyrmanställt?

Hej
Jag behöver utöka sovplatserna på fjällturerna. Tittar på kåta som ett alternativ (se annan fråga). Men tror mest på ett tält för längre turer. Vad finns det för bra tällt i detta fall. Hur dålig är ventilationen i Nallo 4 GT?
Keron 4 gt är ju trevlig, relativt tung, dyr men bra ventilation. I mitt Nammtj 3 tycker jag det blir väl mycket kondens bitvis.
Vad finns det för andra alternativ?
Allt jag har hittat är antingen för 3 personer eller väldigt tungt. Helsport har lite men ser inte billigare ut än Nallo 4 gt.
mvh
ht

Du ställde den fråga jag tänkte ställa.

Har sedan tidigare haft 3p-Hilleberg, men det börjar bli gammalt och framför allt för litet, eftersom vi nu är fyra stycken.

En tanke jag hade var att skaffa ett 3p + ett 2p.
Visserligen lite dyrare (å tyngre), men då har du ju tält även om inte hela familjen skall med. Keron 4p är ju suveränt, men tungt, lite dyrt, framför allt om man bara blir 2-3p.
Med barn i tonåren vet man ju aldrig vad som händer.....

Min fru gillade inte förslaget ovan, "-Jag vill ju att vi ligger i ett och samma tält"
Jag kontrade med; "-Varför tror du att jag föreslog uppdelningen ovan!"

...hon blev inte glad...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nallo 4 GT

Hej
Jag har ett Nallo 4 GT. Fungerar bra för familjen som består av två barn men för fyra vuxna män skulle det nog kännas mycket trångt. Däremot är ju tältet tillräckligt lätt för att man kan ta med det när man bara är två. Ventilationen är sisådär men kan ökas väsentligt om man höjer upp tältduken i bakänden en smula. Ventilation och pri är nackdelar men rymd och vikt är stora plus. Har tidigare recencerat detta tält här på utsidan och för en tvåbarns familj har jag svårt att tänka mig bättre. Som ni konstaterat är ju utbudet begränsat.

Vikten i kombination med myggtätheten. När jag köper en kåta (inte om) vill jag ha storlek 7 eller 8 så att eldning inte är ett problem och man får plats med lite mer folk. Vid fjällturerna med familjen vill jag ha golv och myggtätt. Eftersom jag bär det mesta blir det ganska tungt. Fanns det gott om pengar kunde man köpa två olika kåtor.
Idag lutar jag åt att köpa en Bison 8 i tältväv. ca 8,3 kg och 8 personer. Pris ca 3700 kr med frakt. Saknar vissa myggdetaljer men bra pris. Troligtvis blir det en sådan kåta innan nästa tält.
mvh
ht

Re: Taiga IV RT

bredviken; sa:
Hej
Nu har jag sett ett intressant men lite tungt. 6,5 mot 5,0 kg på Keron 4 gt.
Någon som provat?
mvh
ht

Jag skickade precis in en recension på TaigaIV (se recensionsbanken). Ett rymligt 4-manstält är det onejkligen, dock kanske i tyngsta laget för fjällvandringen.
//Anders

bredviken; sa:
Vikten i kombination med myggtätheten. När jag köper en kåta (inte om) vill jag ha storlek 7 eller 8 så att eldning inte är ett problem och man får plats med lite mer folk. Vid fjällturerna med familjen vill jag ha golv och myggtätt. Eftersom jag bär det mesta blir det ganska tungt. Fanns det gott om pengar kunde man köpa två olika kåtor.
Idag lutar jag åt att köpa en Bison 8 i tältväv. ca 8,3 kg och 8 personer. Pris ca 3700 kr med frakt. Saknar vissa myggdetaljer men bra pris. Troligtvis blir det en sådan kåta innan nästa tält.
mvh
ht
Min kåta, Moskosels Tåpp Jakt 5 (föregångaren till Varrie 5) är för 4-6 personer, med enkelduk i bomull/poly. Golv har jag separat att lägga in. Runt insidan av dörren har jag fäst kardborre som jag fäster en sydd myggnätsdörr med. I toppen fäster jag en ring av myggnät som gör att det bara är att ventilera som om inga insekter fanns.

Vikten, inklusive golv, landar på under 8 kg. Kåtan är 230 cm hög, så eldning, öppen eld eller kamin, är inget problem. Moskosels kåtor är dyra. Min har jag dock haft sedan 1997 nu och använt den under minst 350 dygn, vilket kostat mig i runda slängar 25 spänn natten:) Den kommer säkert att hålla i 8 år till.

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips