Lätt rymligt fyrmanställt?

Hej
Jag behöver utöka sovplatserna på fjällturerna. Tittar på kåta som ett alternativ (se annan fråga). Men tror mest på ett tält för längre turer. Vad finns det för bra tällt i detta fall. Hur dålig är ventilationen i Nallo 4 GT?
Keron 4 gt är ju trevlig, relativt tung, dyr men bra ventilation. I mitt Nammtj 3 tycker jag det blir väl mycket kondens bitvis.
Vad finns det för andra alternativ?
Allt jag har hittat är antingen för 3 personer eller väldigt tungt. Helsport har lite men ser inte billigare ut än Nallo 4 gt.
mvh
ht
 
Du ställde den fråga jag tänkte ställa.

Har sedan tidigare haft 3p-Hilleberg, men det börjar bli gammalt och framför allt för litet, eftersom vi nu är fyra stycken.

En tanke jag hade var att skaffa ett 3p + ett 2p.
Visserligen lite dyrare (å tyngre), men då har du ju tält även om inte hela familjen skall med. Keron 4p är ju suveränt, men tungt, lite dyrt, framför allt om man bara blir 2-3p.
Med barn i tonåren vet man ju aldrig vad som händer.....

Min fru gillade inte förslaget ovan, "-Jag vill ju att vi ligger i ett och samma tält"
Jag kontrade med; "-Varför tror du att jag föreslog uppdelningen ovan!"

...hon blev inte glad...
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Nallo 4 GT

Hej
Jag har ett Nallo 4 GT. Fungerar bra för familjen som består av två barn men för fyra vuxna män skulle det nog kännas mycket trångt. Däremot är ju tältet tillräckligt lätt för att man kan ta med det när man bara är två. Ventilationen är sisådär men kan ökas väsentligt om man höjer upp tältduken i bakänden en smula. Ventilation och pri är nackdelar men rymd och vikt är stora plus. Har tidigare recencerat detta tält här på utsidan och för en tvåbarns familj har jag svårt att tänka mig bättre. Som ni konstaterat är ju utbudet begränsat.
 
Vikten i kombination med myggtätheten. När jag köper en kåta (inte om) vill jag ha storlek 7 eller 8 så att eldning inte är ett problem och man får plats med lite mer folk. Vid fjällturerna med familjen vill jag ha golv och myggtätt. Eftersom jag bär det mesta blir det ganska tungt. Fanns det gott om pengar kunde man köpa två olika kåtor.
Idag lutar jag åt att köpa en Bison 8 i tältväv. ca 8,3 kg och 8 personer. Pris ca 3700 kr med frakt. Saknar vissa myggdetaljer men bra pris. Troligtvis blir det en sådan kåta innan nästa tält.
mvh
ht
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Re: Taiga IV RT

bredviken; sa:
Hej
Nu har jag sett ett intressant men lite tungt. 6,5 mot 5,0 kg på Keron 4 gt.
Någon som provat?
mvh
ht

Jag skickade precis in en recension på TaigaIV (se recensionsbanken). Ett rymligt 4-manstält är det onejkligen, dock kanske i tyngsta laget för fjällvandringen.
//Anders
 
bredviken; sa:
Vikten i kombination med myggtätheten. När jag köper en kåta (inte om) vill jag ha storlek 7 eller 8 så att eldning inte är ett problem och man får plats med lite mer folk. Vid fjällturerna med familjen vill jag ha golv och myggtätt. Eftersom jag bär det mesta blir det ganska tungt. Fanns det gott om pengar kunde man köpa två olika kåtor.
Idag lutar jag åt att köpa en Bison 8 i tältväv. ca 8,3 kg och 8 personer. Pris ca 3700 kr med frakt. Saknar vissa myggdetaljer men bra pris. Troligtvis blir det en sådan kåta innan nästa tält.
mvh
ht
Min kåta, Moskosels Tåpp Jakt 5 (föregångaren till Varrie 5) är för 4-6 personer, med enkelduk i bomull/poly. Golv har jag separat att lägga in. Runt insidan av dörren har jag fäst kardborre som jag fäster en sydd myggnätsdörr med. I toppen fäster jag en ring av myggnät som gör att det bara är att ventilera som om inga insekter fanns.

Vikten, inklusive golv, landar på under 8 kg. Kåtan är 230 cm hög, så eldning, öppen eld eller kamin, är inget problem. Moskosels kåtor är dyra. Min har jag dock haft sedan 1997 nu och använt den under minst 350 dygn, vilket kostat mig i runda slängar 25 spänn natten:) Den kommer säkert att hålla i 8 år till.

Raskesven
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.