Lätt ryggsäck för kort dam? 65-70 L

Hallå där grabbar!
Som aktiva forumdeltagare måste ni ha noterat, att inte så få klarar två veckor med både 55 literssäckar - och mindre ;)
Jag fick faktiskt byta ner mig från en Osprey Exos 58, eftersom jag aldrig lyckades fylla den - och därmed inte heller packa den på ett bekvämt och balanserat sätt.
Skall villigt erkänna, att både liggunderlaget och mitt lilla tält sitter utanpå min ryggsäck (just nu mest Mammut Creon Light, 32-45 l), men jag vill ha dem där oavsett packvolym. I början av en längre tur är det visst knökfullt i säcken och tjocktröjan ligger högt under topplocket, men den sjunker allteftersom man äter upp maten :)

Jodå det har jag nog följt med i! Utvecklingen på utrustning går ganska fort och har gjort en tid mot lättare och mindre omfångsrikt. Spännande och glädjande! Det är därför som jag själv bytt ner mig till en mindre säck och den senaste ensamma veckoturen hade jag under 15 kg med tält och mat. Hyfsat för en karl med XXL på allt! Bättre ska det bli!
 
Hehe, den diskussionen var ju lite OT; mitt syfte var (också) att bidra med två ryggsäckstips till din dotter: Osprey Exos, som finns i ett antal storlekar, och Mammut Creon Light, som också gör det, plus har ställbar fästhöjd på axelremmarna. Fina, lätta säckar med "halvextern" ram och ventilerad rygg bägge två, men jag upplever nog att Creon fixar lastöverföring till höftbältet lite bättre, ifall din dotter skulle behöva bära lite tyngre (den är av Mammut klassad "upp till 20 kg", medan Osprey "rekommenderar" upp till 15 kg för sin Exos).
Om hon sen trivs med någon av dem IRL är ju omöjligt att veta utan att hon provar.
 
Hallå där grabbar!
-------------------------------------------------------------------------------
Skall villigt erkänna, att både liggunderlaget och mitt lilla tält sitter utanpå min ryggsäck (just nu mest Mammut Creon Light, 32-45 l), men jag vill ha dem där oavsett packvolym. I början av en längre tur är det visst knökfullt i säcken och tjocktröjan ligger högt under topplocket, men den sjunker allteftersom man äter upp maten :)
------------------------------------------------------------------------------
Håller med om att det är litet OT.
Men TS vill att ALLT ska rymmas i säcken.
Jag är uppriktigt nyfiken på hur man får ner en hel 2 veckors packning i en 55 l säck.

/ Bertil
 
Hej Björn!

Jag är i samma situation som din dotter, fast hela 4 cm längre!

Jag har en oxo 55 l från Haglöfs som jag funderar på att byta ut pga vikten. Vet inte hur starkt byggd din dotter är men själv överväger jag fortfarande byte eftersom haglöfssäcken är mycket stabil och fördelar vikten på ett bra sätt. En ca 1 kg lättare säck får ju inte tumma på viktfördelningen och stabiliteten så att 15 kg belastar lika hårt som 17 kg i en haglöfssäck.

En annan tanke är att jag utan större problem klarar två veckor med tält, proviant etc med min 55 l säck. Alltså, köp inte en större säck än nödvändigt. Kanske kan något skrymmande i packningen istället bytas ut.

Jag har inte bestämt mig ännu men de säckar jag själv tittat på är:
W's Aura och W's Ariel från Osprey samt W's Altra från Arcteryx

Lycka till!
Madeleine

Har själv W's Altra 48 och den är helt suverän att packa med alla möjliga fickor/fack att stuva saker i MEN bärsystemet är väl klent och gränsen går runt 11 kg kanske 12 kg. Funkar mao bra på stugturer. Kräver också regnskydd.
 
Ryggsäcksvolym har vi mätt på flera rätta sätt torra med måttband, lecakulor, små legobitar etc.
Våta med en sopsäck fylld med vatten innuti och vägd. Alla har givit ungefärliga någorlunda riktiga volymer.
Att man standardiserar mediet till 20 mm bollar förefaller klokt. Nu väntar vi bara på den stora ryggsäcksmatrisen.
 
Jag packar lätt och litet enligt Joannas skola :)

Hatten av och tusen tack Joanna! Är nog inte många av dina inlägg gällande packning och mat som jag inte läst.

Nu har jag turen att både gilla och må bra av sån mat som Joanna förespråkar, om än blygsamt bara för sin egen del. Jag är dock väldigt förtjust i god mat och tycker det är en viktig del av upplevelsen ute och är därför inte riktigt redo för egengjorda energibarer, iaf inte i för stor utsträckning ;)

Till alla ni som förundras över 2 veckor och 55 l:
1)
Nej, jag får inte plats med allt inuti. Mitt lilla liggunderlag samt en lätt packpåse med proviant inkl. dagens lunch hänger utanpå. Det skulle nog gå att få ner iaf liggunderlaget men jag vill hellre undvika att säcken blir för hög då jag själv är så kort. Tältet ligger under topplocket. Förutom sovkläder finns endast mat, hygienartiklar och sovsäck inuti säcken som alltså inte behöver öppnas dagtid. Jag klarar mig med stora sidofack för regnkläder mm. Det går därmed smidigt även när regnskyddet är på.
Men visst är det som Joanna redan påpekat, trångt i början men det lättar snabbt :)

2) Jag är 160 cm lång och väger 58 kg, mina kläder tar väldigt liten plats! Jag har också en lite mindre sovsäck för dam, och ett kortare liggunderlag.

3) Jag är 160 cm lång och väger 58 kg, jag fryser och har en stor dunsäck även på sommaren! Med en normal sovsäck hade volymen verkligen inte varit ett problem.

4) Jag är 160 cm lång och väger 58 kg, jag hade 18 kg vid start i somras, det är ca 30 % av min egen vikt.... jag är visserligen ganska vältränad men har ju inget annat val än att packa riktigt lätt! Den lilla volymen får man på köpet :)

5) Skippa dom meningslösa frystorkatpåsarna! Jag ställer om redan någon månad innan till ganska strikt lågkolhydratkost med mycket fett. Det funkar bra för mig både hemma och på fjället. Även om just sådan kost inte passar er så vill jag ändå tipsa om Joannas artikel om mat där det finns många praktiska tips. Med hemlagat kommer man långt.

6) Ställ om kroppen hemma, man dör inte av hunger under en kortare period. Bara kroppen är inkörd på att klara sig så fungerar den bra även vid hård belastning. Det är min erfarenhet iaf! Och 58 kg blev efter 32 mil i somras till 55 kg.

7) Jag är såklart ingenjör ut i fingerspetsarna med en gedigen excelfil som räknar ut det mesta. Är det för lågt kcal/g i något så åker det!

8) Till sist, för mig är fjällen semester! Jag vill äta gott, må bra och inte bära för tungt. Det är mina förutsättningar, packningen har bara blivit vad den blivit för att passa in :)

Tackar för intresse trots att tråden blev lätt kapad. Nu blev jag iaf inspirerad att ta tag i mitt eget ryggsäcksinköp!

Björn, jag hoppas att även detta kan vara en hjälp i utvärderingen i ryggsäcksdjungeln :)

Madeleine
 
Tack Madeleine! Intressant upplysning. 18 kg startvikt för en 2 veckors tur klarar jag utan problem. Men jag behöver en markant rymligare ryggsäck än 55 liter. Jag har ingenting utanpå säcken och sannolikt kräver mina prylar större volym än dina.

/ Bertil
 
Björn: Vilken vikt ska den klara? Jag har fått den uppfattningen av ryggsäckar att alla klarar inte av tyngre vikter då bärsystemet kan bli lite klent. Ska det bäras tyngre så skulle iaf jag satsa på en stabilare säck.

Har själv haft en Lundhags V12 >70 (då den tillverkades förra gången) samt har en Osprey Kestrel 58 nu. V12an kunde jag lätt packa 25-30 kg och tycka den va trevlig att bära men i Kestrel säcken skulle jag aldrig packa över 15 kg då jag tycker att den fort blir obekväm och ostabil. Dessa säckar skiljer sig mycket åt i vikt åxå. Dryga 3kg mot 1,8 kg. Men skulle lätt välja tillbaka min Lundhags om jag skulle bära lite tyngre.

Jag va och testade en Bergans Glittertind 70l på XXL vilken jag nog skulle kunna tänka mig om jag inte redan hade min Osprey. Den kändes inte så stor som 70l men bärsystemet va betydligt bättre än Kestrel säcken. (Kändes som ca 60l tyckte jag iaf) Den väger ca 2,2 kg. Tror dock inte jag skulle vilja bära över 20 kg i den. Den finns i Small, Medium och Large.

Skulle jag bära 20 kg eller mer så skulle jag nog kolla in en Lundhags V8 eller V12 igen. De verkar inte ha så mycket fickor längre som jag störde mig på på min förra V12:a. Detta på grund av att bärsystemet passade mig väldigt bra.

/Kenneth
 
2) Jag är 160 cm lång och väger 58 kg, mina kläder tar väldigt liten plats!

Jag är 188 cm lång och väger 88 kg. Mina kläder tar väldigt stor plats! Där har vi alltså hela förklaringen ;)

Allvarligt talat - för en tvåveckors tur solo ligger jag någonstans kring 23-25 kg. Men då har jag en 2,5 kg syntetsäck, ett tvåmans tunneltält med GT-absid (3,15 kg) och hela stora (gamla) Trangiaköket (1,5 kg?). Så jag är inte så långt från dina 18 kg som jag trodde om man betänker att jag bara har tyngre saker.

Men jag är glad för mina 100 (?) liter i Berghaus Vulcan, hade inte fått ned grejorna i en mindre säck (har liggunderlaget utanpå).

Mats
 
Jag är uppriktigt nyfiken på hur man får ner en hel 2 veckors packning i en 55 l säck. (...)
Tack Madeleine! Intressant upplysning. 18 kg startvikt för en 2 veckors tur klarar jag utan problem. Men jag behöver en markant rymligare ryggsäck än 55 liter. Jag har ingenting utanpå säcken och sannolikt kräver mina prylar större volym än dina.
/ Bertil
(fortsätter resonemanget, eftersom det kan bidra till ryggsäcksvalet)
OK, 18 kg är ju lite skillnad mot min egen startvikt på ca 4 kg grundkit (inkl. ryggsäck) och lite drygt 3 kg/vecka för mat/bränsle. Den ryggsäck jag hänger saker utanpå är 32-45 liter - inte 55 :).
Min tonårsdotter packade dock Exos 58-säcken för en tvåveckorstur utan att något hängde utanpå; då hade hon ett uppblåsbart liggunderlag och bara en del av ett gemensamt tält, men å andra sidan en syntetsovsäck och ett helt Trangiakök. Startvikten låg på just ca 18 kg.
Det blir till slut mest vilka prylar man råkar äga - och mer deras volym än vikt - som blir dimensionerande. På länge turer inte minst hur man packar sin mat.

En ingående diskussion om att ha/inte ha saker utanpå säcken har vi redan haft i denna tråd ;)
 
Jag understryker det vi väl verkar komma fram till, nåt kilo hit och dit på själva ryggsäcken kanske är av mindre betydelse för det flesta?

Vad gäller viktoptimering så är jag smått förfärad över mina 11 kg (!) i vikt utan mat men inkl. bränsle. Ett par-tre kilo kan jag absolut komma ner men sen blir det nog inte semester längre.
Tror Joanna har rätt i att det är volymen som avgör om saker får följa med eller inte. Vikten blir vad den blir. Men för mig där det mesta är kläder som är väldigt små samt tunga hygienartiklar mm blir det dock tvärtom!

Till TS, för mig är ryggsäck och kängor trotjänarna som jag förlitar mig på och det tar emot att byta till nåt okänt som är lättare. Hoppas du hittar något bra och delar med dig så kanske jag också vågar :)

Apropå trotjänare startar jag nu en ny tråd om kängor som jag funderat länge på!

Madeleine
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
grodanbolle Lätt ryggsäck? Transportera 22
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
whynot Lätt och bra ryggsäck Transportera 8
Jackiie Lätt ryggsäck ca 1 kilo? Transportera 16
Elvah Kraftig, rymlig, lätt, ergonomisk ryggsäck? Transportera 8
Rikard_L Större lätt ryggsäck Transportera 25
MS Frog Packa "lätt ryggsäck" Transportera 1
pelka Vill ha tips på Lätt 25-35L ryggsäck?? Transportera 3
Oskar R. Lätt ryggsäck Transportera 8
dojjan77 Lätt ryggsäck för veckoturer Transportera 6
Adam_Skevstad Lätt ryggsäck för snabbmarsch i fjällen Transportera 8
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
majjen Lätt, liten pulka? Transportera 19
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
Bulldozer Lätt vandringssäck? Transportera 7
tiddelipom Lätt dagturssäck 25 - 30 L Transportera 4
majjen Lätt - men bra - 60-liters-säck Transportera 52
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
grodanbolle Lätt bra dagryggsäck? Transportera 8
svartöra Lätt 55L säck? Transportera 15
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.