Lätt ryggsäck cirka 50 liter

Kriterier:

Vikt gärna under kilot, max cirka 1200 g.

Konstruktion "på höjden" + ska ha load lifters.
Mindre ryggsäckar kan ibland vara lågt byggda så de hänger från axlarna. Jag vill att den ska vara byggd uppåt och att de där remmarna inte bara drar in ryggsäcken nära kroppen utan gärna även lyfter = lättar trycket från axlarna.

Nära fit, snarare än långt från ryggen. Lite luftpassage är inte uteslutet, men jag gillar inte modeller som välver ut som ett C från ryggraden... Snarare vill jag kunna forma ev ram att följa min rygg. Har nog att göra med att vara tjej med stuss. Stället där avbärarkudden ska vila mot ryggslutet är inte rakt horisontellt.

Skönt bärsystem. God viktöverföring till höfterna. Mjukt och oskavigt.


Efter att ha kollat runt lite är Gossamer Gear Mariposa och Exped Lightning ett par alternativ. Hur är dessa utifrån kriterierna? Crux är också ett märke jag är nyfiken på.

Storlek bör nog hellre vara 60 än 45 liter.
 
Senast ändrad:
Mariposa är en bra ryggsäck om du tänker dig att oftast bära Max 15 kg. Den funkar med några kg till, men tappar då i komfort.
Under 15 kg är den fantastisk.
Jag uppskattar verkligen de olika ytterfacken och bältesfickorna.
Min har 3 år och ca 50 mil på nacken, och visar inga större tecken på slitage. Nåt märke i meshen i det stora ytterfacket är allt.
Den går att beställa i olika rygglängder, så det borde gå att säkerställa att load lifters lyfter. På mig drar de i ca 45 graders vinkel, vilket jag tycker funkar bra.
En sak jag hade lite svårt med innan jag fick till det är att remmen till avbärarbältet tenderar att glida. Lösningen är att dra åt det lite hårdare än vad jag var van vid, så att spännet låser. Jag tror helt enkelt remmen är lite för glatt.

/OJ
 
Osprey har ju en väldigt slimmad modell som heter Lumina, vet inget om den, har klämt lite på herrmodellen (Levity) men den kändes lite för ultralätt för min smak. De har även en modell Eja som verkar lite stabilare (och tyngre naturligtvis)
Själv är jag nöjd med mina Ospreys (Atmos och Xenith) men som någon tidigare nämnt, säcken ska ju passa just din rygg.
 
Nu har jag köpt ryggsäck! En lycklig slump fick avgöra: Gick in i den lilla butiken Nära Fjället i Mora för att ta en titt. I skymundan bland mainstreamsortimentet stod en enslig Exped Lightning i ett hörn, det hade jag inte förväntat mig. Det visade sig att den mycket riktigt inte hörde till grundsortimentet. Den satt perfekt (till skillnad från Bergans Helium som också provats) och jag fick fin rabatt eftersom butiksinnehavaren gärna ville bli av med avartingen i butiken, så det var ju bara att slå till!

Som synes på bilden i profil så är nederdelen (höftbältets bakdel) vinklad utåt så den kommer att vila mot stussen, det var det jag var ute efter. Dvs motsatsen till den C-form som t ex vissa lätta Ospreymodeller har.
20200807_153137.jpg

Bra höjd på modellen, som jag efterfrågade. Stabil men ändå väldigt lätt.

Det som förvånar mig mest är storleken! Jag var först helt säker på att det var en 60-liters. Som totalvolym är den bara lite mindre än min stora vandringsryggsäck på 72 liter. Men det är 45:an jag köpt!! Antar att det beror på att den bara har ett stort fack. På många 45-litersäckar kan nog nära hälften utgöras av småfack.

Jag har några funderingar:

Gummistroppen, vad ska man ha den till?
20200807_175552.jpg

De här hålen, vad är det?
20200807_112951.jpg

Ni som har denna ryggsäck, vad gör ni med de långa remmarna? Använder ni de här kardborremojängerna så remmarna hänger i tunga klumpar...?
20200807_153223.jpg
 
Gummistroppen brukar i regel vara till för att fästa vandringsstavar och annan utrustning. Hålen är för att föra ut slangen från en vätskeblåsa som man kan ha inuti i ett fack. Långa remmarna är för att det ska gå att fästa isyxor, snöskor och annat baktill så om du inte har det behovet så kan du ju kapa ner dem till lagom längd.
 
Samma färg som min! :) Jag tror du blir nöjd, det är jag! Alu-skenan längs ryggsidan är lätt att forma som man vill ha den, om man skulle behöva. Jag läste nånstans att den är uppmätt 47 L, alltså något större än de uppgivna 45.
 
Samma färg som min! :) Jag tror du blir nöjd, det är jag! Alu-skenan längs ryggsidan är lätt att forma som man vill ha den, om man skulle behöva. Jag läste nånstans att den är uppmätt 47 L, alltså något större än de uppgivna 45.
Förvånar mig inte om den är lite större än 45. Rulltoppen slukar nog några liter och den är kanske inte inräknad i de 45, men visst går det att utnyttja utrymme ovan T-balken. Den är på't ungefär lika hög min 72-litersrygga, som på en höft har 20 liter i sammanlagda småfack vid sidor och i topplock.

Vid provning av Bergans Helium 40 såväl som en av Ospreys lättviktsryggsäckar på någonstans under 50 liter, kändes det helt uteslutet med så liten volym. De är båda väldigt små. Skulle säga hälften så stora som den här. Huvudutrymmena kan inte vara större än 30 liter?

Jag skulle VERKLIGEN önska att producenterna angav volymen på huvudfacket för sig, så att det går att göra en vettig jämförelse. För mig är det volymen på de stora prylarna i packningen som är avgörande och som jag behöver ett visst utrymme till i huvudfacket.
 
Jag skulle VERKLIGEN önska att producenterna angav volymen på huvudfacket för sig, så att det går att göra en vettig jämförelse. För mig är det volymen på de stora prylarna i packningen som är avgörande och som jag behöver ett visst utrymme till i huvudfacket.
Håller med om detta. Sjuk irriterande när de räknar in fickors volym som sen inte går att fylla helt när huvudfacket är knökfullt.

Du vet att det finns en nätficka att köpa till för våta grejer till den där också?

Jag har också en 45 liters men inte den där. En Patagonia Ascessionist 45 som går att expandera till säkert 55.
 
Du vet att det finns en nätficka att köpa till för våta grejer till den där också?
Det där med konstruktion med en separat frontficka för t ex våta saker är något som jag verkligen kommit att uppskatta med min Arcteryx Altra. Först fattade jag inte vad den skulle vara bra för, men det är verkligen väldigt funktionellt. Tillsatsen till Exped Lightning väger 70 gram, helt överkomligt. Å andra sidan har jag en meshpackpåse som väger mindre som skulle kunna användas. Eller skippas helt, våtsakerna kan fästas i kompressionsremmarna... Jag får ut och testa och se. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
grodanbolle Lätt ryggsäck? Transportera 22
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Deltidseremiten Lätt ryggsäck för kort dam? 65-70 L Transportera 26
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
whynot Lätt och bra ryggsäck Transportera 8
Jackiie Lätt ryggsäck ca 1 kilo? Transportera 16
Elvah Kraftig, rymlig, lätt, ergonomisk ryggsäck? Transportera 8
Rikard_L Större lätt ryggsäck Transportera 25
MS Frog Packa "lätt ryggsäck" Transportera 1
pelka Vill ha tips på Lätt 25-35L ryggsäck?? Transportera 3
Oskar R. Lätt ryggsäck Transportera 8
dojjan77 Lätt ryggsäck för veckoturer Transportera 6
Adam_Skevstad Lätt ryggsäck för snabbmarsch i fjällen Transportera 8
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
majjen Lätt, liten pulka? Transportera 19
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
Bulldozer Lätt vandringssäck? Transportera 7
tiddelipom Lätt dagturssäck 25 - 30 L Transportera 4
majjen Lätt - men bra - 60-liters-säck Transportera 52
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
grodanbolle Lätt bra dagryggsäck? Transportera 8
svartöra Lätt 55L säck? Transportera 15
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...