Var finns tekniska beskrivningar av de olika tälten? 1/2 vikten av mitt Raijd lockar. Även 120 långa madrassen lockar. Allt lättare lockar numera. Vem leverar lättvatten?
 
Var finns tekniska beskrivningar av de olika tälten? 1/2 vikten av mitt Raijd lockar. Även 120 långa madrassen lockar. Allt lättare lockar numera. Vem leverar lättvatten?
Lättvatten, det är väl vattenfilter då :)

Rajd är ju ett enkelväggstält med myggnät för 2p. Det decathlontältet (MT900) som jag tagit upp här är en reservdel, enbart yttertält. Alltså inte helt jämförbart med Rajd.

Det kompletta tältet ryms inte i budget för detta projekt, det kostar 1900kr. Och väger 920g. Så nästan lika mycket som Rajd. Men med fördelen att man kan lämna innertältet hemma så blir det ju väldigt lätt! En annan stor fördel för den som inte redan äger ett Rajd (eller Anaris som det heter nu för tiden) är att Anaris kostar 8000kr så detta är betydligt billigare.

Här är länk till Decathlon-tältet med alla specar. Alltså det kompletta tältet med både inner och ytter.
 
Nu har jag varit ute på ett antal tidiga vårturer. Jag har experimenterat lite själv med olika sovlösningar vilket har gjort att jag frusit några nätter. Jag har också haft med mig kompisar som inte har lika bra utrustning och som i vissa fall inte heller har lika bra koll på mig på hur man håller värmen i allmänhet.

Detta med att använda förstärkningskläder i sovsäcken kräver en del bakgrundskunskaper för att det ska fungera bra. När jag har försökt ge lite råd till mina vänner märker jag att det är mycket känsla och inte helt lätt att förklara. Frågan är om det inte är bättre att experimentera mer på andra plan än just med att hålla sig varm om natten, om man är ny.

Decathlonsovsäcken för 1800kr och komforttemp +10C hade varit väldigt kall för mig under dessa turer, vågar jag gissa utan att ha provat. Visserligen så är det ännu tidigt på säsongen och det har varit kallare än +10C. Men ändå. Det har hänt att mina vänner frusit också, trots varmare sovsäckar.

Men i princip så är det ju bra med en tunnare sovsäck och att kombinera den smart. Men det kräver ju att man vet vad som är smart. Eller att man bara är varmblodig och inte fryser så lätt, det finns ju såna människor, de vet ofta vilka de är.

Den som är frusen av sig eller ovillig att experimentera med just värme under sömn kan exempelvis kolla på Decathlons varmare version av samma sovsäck. Den har damkomfort 0C och borde absolut vara varm nog för de allra flesta på sommaren. (Observera att jag inte provat den utan enbart går på spec + recensioner)
850g är inte superlätt för den temperturen men ändå rätt lätt. Den har 800cuin men 10% fjäder, jag har svårt att avgöra hur det ska jämföras med säckar som har enbart 800cuin men väljer att ändå lita på Decathlons spec.

Den kostar 2400kr, alltså 600kr mer än den för +10C. En del av de pengarna kan man få loss från budgeten genom att välja byggpresenning som tarp. Nu har jag varit skeptisk mot den men jag har testat flera gånger och kan säga att den duger fint som vanlig A-frame där man sätter själva tarpen ner i marken och alltså inte använder andra linor än en ridgeline. Om man tejpar öljetterna. Kanske ingen dum idé ändå. Hoppas att jag återkommer med lite fler bilder på byggpresenningen. Men man sparar endast 350kr på att välja byggpresenning istället för Mackenzie-tarpen eller Kolari-tarpen. Så ytterligare 250kr måste sparas in någonstans.

Jag vill inte göra Decathlons sovsäck för 0C och 2400kr till rekommendation på listan ändå för jag tycker det blir för mycket pengar på en sovsäck innan man vet vad man är ute efter. Men jag ska nog lägga upp den bland alternativen. Och så ville jag få med resonemanget här i tråden då det kanske är vettigt för vissa. Det går säkert att hitta bra fynd för ungefär samma pris och samma komforttemp och vikt och hittar man inget fynd så finns ju Decathlons sovsäck i "alla" storlekar så de flesta kan ju bli nöjda.

Som jag redan skrivit så kan man ju annars kolla efter en syntetisk sovsäck som är billigare och lite tyngre. Det finns utrymme för det i viktbudgeten ändå.

Om du som läser detta är ute efter en billig sovsäck, observera att vissa (som decathlon) anger komforttemp enligt EN-testet som är standardiserat. Det säger inte allt men det säger något. Jula säljer en "vintersovsäck" som ska funka ner till 0C enligt dem. Den väger ca 850g. Den är absolut ingen vintersäck och jag hade absolut frusit även i +5C med den. Min vän hade med sig en sån på vår tur då hon var rädd för att frysa och tyckte att det lät bra med vintersovsäck då. Jag påpekade att hennes andra sovsäck som väger dubbelt så mycket troligtvis är rätt mycket varmare, och ja, hon frös på natten fast vi sov i suga. Trots att hon hade massa kläder på sig. Jag hade säkert kunnat få det att fungera men jag har ju övat i många nätter. Så väljer man synteisk säck ska man akta sig för att ta en som är för lätt. Men det är ju inte vikten som avgör utan tjockleken i centimeter.

Någon, som orkat läsa detta långa inlägg, som vill ge ett förslag på tumregel, hur många cm tjock behöver en (syntetisk) sovsäck vara för att funka i +10c eller i värsta fall +7C? (Tänk tjocklek på hela sovsäcken, från golvet till ovankant av säcken när den är lagom fluffig.
 
Jag tro inte att lofthöjden har med fyllningen att göra,uran bara med hur mycket trögrörlig luft som finns mellan tygsjoken. Har någonstans en gammal tabell, skall försöka finna den, senare, lovar att återkomma.
 
(...) Någon, som orkat läsa detta långa inlägg, som vill ge ett förslag på tumregel, hur många cm tjock behöver en (syntetisk) sovsäck vara för att funka i +10c eller i värsta fall +7C? (Tänk tjocklek på hela sovsäcken, från golvet till ovankant av säcken när den är lagom fluffig.
Precis som seobserver skriver, spelar fyllningen ingen roll; det är ju samma luft som står för värmemotståndet i bägge fallen. Och värmemotståndet är bara rakt proportionellt mot skikttjockleken.
Skillnaden är bara att dun "bygger" samma skikttjocklek ("loft") med betydligt lägre volymvikt än syntetfluff. Ännu kan vi inte slå naturen.
Den har 800cuin men 10% fjäder, jag har svårt att avgöra hur det ska jämföras med säckar som har enbart 800cuin men väljer att ändå lita på Decathlons spec.
Dun innehåller i princip alltid en viss andel fjädrar. Cumulus har, vill jag minnas, angett 96% dun och 4 % fjäder i sitt 850 cuin dun, men jag hittar inte den uppgiften på deras nya engelskspråkiga hemsida. 10% är inte ovanligt. Decathlon är bara ärligare än andra och redovisar detta.
Decathlonsovsäcken för 1800kr och komforttemp +10C hade varit väldigt kall för mig under dessa turer, vågar jag gissa utan att ha provat. Visserligen så är det ännu tidigt på säsongen och det har varit kallare än +10C. Men ändå. Det har hänt att mina vänner frusit också, trots varmare sovsäckar.
Det är fr a marken som ännu är kall. Möjligen hade ni fått bättre utfall i samma lufttemperaturer, men på höstkanten.
 
Senast ändrad:
Letar ännu i arkiven men följande är en klokt skriven artikel om sovpåsar.
ännu en av Ulrika
 
Senast ändrad:
Om markkyla, i snöka och vintertid i tält hade erfarna två liggunderlag av FMs feta, hopbundna, och två av FMs genomsydda, ( 0 graders) dunsovsäckar. Jo trosstransportsystemet uppskattades när det fungerade.
 
Senast ändrad:
Har tagit ur några valda sovsäckar från hänggarderoben och lagt dem efter fluffning, mäter lofthöjden i morgon och redovisar. Variation +12 till -40 så något borde det indikera.

go natt
 
Lofthöjd totalt på några sovsäckar

Säck Temp Dun/fiber Vikt Lofthöjd Blixtlås
FJR P5 +12 Dun gs 680 40 1/1
Sierra +12 Fiber gs 975 55 1/1
Kina +10 Fiber gs 1370 38 1/1
Kina 0 Dun gs 1280 45 1/2
FJR Siluett I+10-0 Dun fs 1250 55 1/1
CH -7 Dun fs 1270 75 1/3
FJR Siluett III -20 Synt fs 2400 110 1/1
FJR Siluett III -30 Dun fs 2300 115 1/1
 
Senast ändrad:
Intressant!
40 mm loft med dun väger alltså ca hälften av 38 mm loft med fiber. Det kan visserligen skilja även på tygvikt, säckens form m m, men ger ändå en grov uppfattning om skillnaden.

Skulle vara ännu mer intressant om du kunde ange själva fyllningsvikten och ev. cuin-talet på dunet - det är dessa värden jag brukar använda om jag behöver göra snabba jämförelser mellan olika säckar, eller en uppfattning om hur varma de är, jämfört med vad jag redan testat IRL. Att kunna relatera dem till det loft de bildar vore upplysande.
 
Lofthöjd totalt på några sovsäckar

Säck Temp Dun/fiber Vikt Lofthöjd Blixtlås
FJR P5 +12 Dun gs 680 40 1/1
Sierra +12 Fiber gs 975 55 1/1
Kina +10 Fiber gs 1370 38 1/1
Kina 0 Dun gs 1280 45 1/2
FJR Siluett I+10-0 Dun fs 1250 55 1/1
CH -7 Dun fs 1270 75 1/3
FJR Siluett III -20 Synt fs 2400 110 1/1
FJR Siluett III -30 Dun fs 2300 115 1/1
Tack! Intressant!

Nu när jag har köpt ett par begagnade sovsäckar och även försökt avgöra hur ett par vänners billiga sovsäckar kommer fungera så har jag önskat mig en enkel tumregel om hur många centimeter som krävs. Dels så har man inte alltid möjlighet att kolla spec på äldre modeller (speciellt om man är nybörjare och inte har vanan inne) och dels så kan ju fyllningen ha åldrats och blivit tunnare.

Med hjälp av en tumregel för antal centimeter kan man ju mäta säcken. Om den är syntetisk så behöver man också hålla upp den mot ljuset och inspektera fördelningen på fyllningen så att det inte finns områden som blivit mycket tunnare än andra områden. Är det dunfyllning så kan man ju omfördela dunet vid behov.

Temperaturerna på den här listan är för herrar, förmodar jag. För att översätta till "damkomfort" får man lägga till ca 6 grader. Alltså är dessa säckar med loft på 40-55mm lite svala för listan, jag vill juha damkomfort på max +10C.

Enbart baserat på den listan på loft så skulle jag våga mig på en tumregel om att minst 55mm loft krävs, och hellre 60mm. Men det behövs så klart lite mer jämförelse mellan olika säckar för att kunna säga något som är mer än en vågad gissning.

När jag kommer hem igen ska jag lägga ut mina sovsäckar också och se hur det blir.
 
Har du förvarat dem hoprullade tidigare råder jag dig att rulla ut dem fluffa upp dem och ge dem 12 timmar innan ytterligare fluffning samt att mära t med skjutmått.
Jag tror för dambruk 10-0 ligger nog närmare 65 som t.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.