Vind och regn är ju det som tarpen ska skydda mot. Annars kan man ju sova under bar himmel?
Det låter inte som att du provat själv?

Men, om någon vill ha tält, vet du något tält som är riktigt lätt och billigt? (Eller förslag på vad man ska ta byta ut för att det ska rymmas inom vikt och budget?) Det vore ändå intressant.
Ahhh…tänkte bubbelplast. Jag har såklart sovit på cellplast…många gånger. Sorry!

Cellplast är billigt och bra.

Jag har inte tips på tält just nu.
 
Ja, man förlorar då inte mycket på att prova. Sen får väl man diskutera sina erfarenheter och utvärdera... :)
Visa bilaga 44054
Four Yorkshiremen. www.youtube.com/watch?v=5qbCSXuLrsk
🤣
Verkligt kul i alla fall att kolla närmare på ul och märker att det är lätt att fångas i sökandet efter något lättare/fiffigare/mer basalt.

Så till exempel om Alex kan acceptera att byta lite bekvämlighet mot billigare packning kan kanske (inspirerad av bilden #377) ett vedkök vara något. Hon förutsätts ju hålla sig i skogen. Slipper elda direkt på marken. Det borde gå att anpassa tex IKEAs Ordning Bestickställ i rostfritt (<130 g , 29 kr) så det funkar hyggligt. https://www.ikea.com/se/sv/p/ordning-bestickstaell-rostfritt-stal-30011832

På bilden i det inlägget använder jag halva vedköket som grytstöd. Här är hela:
62D57EB7-0137-4CC4-993A-CD4A39B1504A.jpeg


Det fungerar otroligt bra med torr ved. Behöver nog ett vindskydd om det blåser, även med torr ved, men ändå.

Men i vårskogen är det inte helt enkelt. För mig alltså. Jag har ändå eldat en del och använder ofta skogs-ved i kamintältet. Men ändå vill jag inte lita helt på vedköket än, ibland är allt fuktigt vad man än gör tycker jag.

Men! Jag älskar det. Det väger 350g, mindre än en 230-gram gastub. Kan man hitta torr ved är det trevligt att laga mat med. Det ryms perfekt i en 1L trangiagryta. Helt klart mer lärorikt och mer underhållning än gas. Och man slipper köpa gastuber och slipper ta med flera för att förbruka slattarna.

Min plan är att bli bättre på att använda det. Men först måste jag ordna en bra lätt lösning med sprit så att jag kan ha med det som backup medan jag övar mig.

Man ska ju inte bara få upp eld utan lyckas utan att det stör eller blir ett irritationsmoment liksom. Ska bli kul att prova lite mer.
 
Ahhh…tänkte bubbelplast. Jag har såklart sovit på cellplast…många gånger. Sorry!

Cellplast är billigt och bra.
🤣 Ja då förstår jag, det hade jag också tyckt var snålt.

Bubbelplast har varit på tal som golv, men vi enades om sopsäck istället. (Som golv alltså, inte sovsäck :p)

Därför har jag burit med en hel sopsäck på ca 60g på flera turer nu, i syfte att skära upp den och bre ut den och ta en inspirationsbild. Men det har jag ännu inte gjort, så nu får jag gräma mig över 60g x 4 turer..
Jag har inte tips på tält just nu
Nej det är ofta svårt att få tips om riktigt billiga saker från folk som har erfarenhet. De (/vi) behöver ju inte ha koll på det för vi har ju skaffat de nödvändiga och är inte så intresserade av just det allra billigaste.

Så det här projektet har ändå varit rätt givande för mig personligen för jag har testat en del jag nog inte hade testat annars.

Men här är ett yttertält, 400g, 1000kr.
Reses med en stav. Ändå bra pris/vikt/kvalitet. Men jag har inte sett det själv, bara kollat in det och läst att några tyckt det funkat fint.
 
(...) Men här är ett yttertält, 400g, 1000kr.
Reses med en stav. Ändå bra pris/vikt/kvalitet. Men jag har inte sett det själv, bara kollat in det och läst att några tyckt det funkat fint.
Det tältet är t o m vindtunneltestat på en roterande platta i nästan 20 m/s. Jag är ändå lite skum på den platta vertikala baksidan, dessutom med bara ett stag, om vinden vänder rakt mot den. Så kanske inget jag skulle ta med på kalfjället bortom alla leder, men sämre har man sovit i även där :)

Jag tycker absolut det kan läggas till på alternativlistan, särskilt som det sen går att uppgradera med innertält.

Å andra sidan förstår jag inte de många invändningarna mot tarp. Den som är föreslagen går ju enkelt att göra en helt innesluten "bostad" av, så skillnaden mot ett yttertält är försumbar - men tarpen ger så mycket mer frihet och utekänsla när det inte är skitväder.
 
Detta med vedeldning ska jag bekänna att jag trots lång s.k. "erfarenhet" av uteliv upplever som betydligt mer avancerat än att bara tända ett valfritt sprit- eller gaskök. Jfr Kimkims beskrivning ovan, som jag känner igen mig i. Så det kanske handlar om projektion av mina egna nojjor och oförmågor, men jag skulle inte rekommendera detta till en nybörjare.
 
Det tältet är t o m vindtunneltestat på en roterande platta i nästan 20 m/s. Jag är ändå lite skum på den platta vertikala baksidan, dessutom med bara ett stag, om vinden vänder rakt mot den. Så kanske inget jag skulle ta med på kalfjället bortom alla leder, men sämre har man sovit i även där :)

Jag tycker absolut det kan läggas till på alternativlistan, särskilt som det sen går att uppgradera med innertält.

Å andra sidan förstår jag inte de många invändningarna mot tarp. Den som är föreslagen går ju enkelt att göra en helt innesluten "bostad" av, så skillnaden mot ett yttertält är försumbar - men tarpen ger så mycket mer frihet och utekänsla när det inte är skitväder.
Ja tarp är ju det bästa att börja med på många sätt. Man kan testa många olika former av läger för att sa vad man gillar. Med ett tält blir man mer låst till ett sätt.

Men ändå kul med ett tält-alternativ! Stort plus att man kan sprida kostnaden på ytter och inner på två tillfällen.

Men jag vet inte hur exakt staven måste vara, kan man lösa en i skogen utan såg. Eller behövs en ställbar. Får försöka forska i det.
 
Det tältet är t o m vindtunneltestat på en roterande platta i nästan 20 m/s. Jag är ändå lite skum på den platta vertikala baksidan, dessutom med bara ett stag, om vinden vänder rakt mot den. Så kanske inget jag skulle ta med på kalfjället bortom alla leder, men sämre har man sovit i även där :)

Jag tycker absolut det kan läggas till på alternativlistan, särskilt som det sen går att uppgradera med innertält.

Å andra sidan förstår jag inte de många invändningarna mot tarp. Den som är föreslagen går ju enkelt att göra en helt innesluten "bostad" av, så skillnaden mot ett yttertält är försumbar - men tarpen ger så mycket mer frihet och utekänsla när det inte är skitväder.
Det är just skitvädret jag tänker på. Och kalfjäll var ju inte på tapeten i TS inlägg, det första inlägget.

Men jag tror inte jag ska skriva mer i denna tråd, utan ser fram mot att läsa den färdiga listan.
 
Det är just skitvädret jag tänker på. Och kalfjäll var ju inte på tapeten i TS inlägg, det första inlägget.

Men jag tror inte jag ska skriva mer i denna tråd, utan ser fram mot att läsa den färdiga listan.
joho.. det är välkomna invändningar ändå. Du är nog inte ensam om dina tankar.
Men alltså, du borde prova tarp nån gång, du kanske skulle älska det.

Och en färdig lista närmar sig. Måste hinna prova några fler saker i praktiken bara.

Tråden lever förhoppningsvis vidare med fler tips oavsett!
 
joho.. det är välkomna invändningar ändå. Du är nog inte ensam om dina tankar.
Men alltså, du borde prova tarp nån gång, du kanske skulle älska det.

Och en färdig lista närmar sig. Måste hinna prova några fler saker i praktiken bara.

Tråden lever förhoppningsvis vidare med fler tips oavsett!
Såklart den lever vidare...vore konstigt annars...

Bra och relevant ämne. 33 sidor med inlägg...guldkorn med tips för den som vill testa på att vara ute några dagar i skogen.
 
Vi kom ju fram till att skippa hygien och apotek och sånt då det är så personligt.

För en enkel övernattning i skogen behöver man egentligen ingenting mer än vad man tar med sig på en vanlig tur i skogen. Kanske om man frågar en tandläkare så tycker de att man ska ha tandborsten med sig och ifall man skiter kanske man vill tvätta händerna efteråt. Men brukar man inte ha första hjälpen, skavsårstejp, bandage, handsprit med mera på skogspromenader så behöver man ju inte ta med det nu heller. Jag utgår ifrån att man har allt man behöver hemma. Men när man sätter ihop en necessär finns många fallgropar viktmässigt, så jag gjorde en liten jämförelse som man kan läsa i denna tråden.
På turer med EN övernattning hoppar jag över tandborstning. Skall jag sova ut två nätter eller mer följer alltid tandborste med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.