Lätt mat?

Jag har inte funderat så mycket på det förut, men jag läste en tråd på fjällvandringsforumet där flera verkade tycka att 500 g mat (torrvikt) per dag var ovanligt lite. Jag tycker istället att det låter ovanligt mycket - om jag skulle packa mat utan att ens tänka på vikten så skulle jag hamna en bra bit under det, t.ex:

* lunch och middag: spaghetti, couscous eller liknande torkad veteprodukt - 1 kg räcker lätt fem dagar, alltså 200 g/dag
* lunch och middag: någon pulverpastasås eller pulversoppa att blanda med ovanstående, kanske 30-40 g till per dag
* frukost: havregryn, 50 g är en lagom grötportion

Det blir mindre än 300 g/dag. Om man går in för att hitta mer mättande råvaror så borde det gå att få ner en bit till. Har någon tänkt lite mer på det här? Hur mycket har ni lyckats pressa matvikten?
 

avslutad210712

Gäst
Inget bröd till maten?Inget pålägg till brödet? Inget godis/nötter (egentligen energitillägg) ? Inget kaffe? Inga kakor? Inget torkat renkött?
 
Jag räknar på 7-800 g/dygn.

Det intressanta är kroppens energibehov. Räkna med att du behöver åtminstone 3000 kcal/dygn under vandring. På en torrvikt på under 300 g klarar du det inte om du ens dricker ren matolja (884 kcal/100g).
 
Jag räknar på 7-800 g/dygn.

Det intressanta är kroppens energibehov. Räkna med att du behöver åtminstone 3000 kcal/dygn under vandring. På en torrvikt på under 300 g klarar du det inte om du ens dricker ren matolja (884 kcal/100g).
Energibalans är ju inte nödvändigt om man bara är ute i en eller två veckor (vilket jag tror de flesta är).
 
Då är det bara att testa och se hur du klarar av en sån diet på vandring, det är det svårt att teoretisera om. Risken är att du kommer känna hunger, att det kan vara svårt att upprätthålla blodsockret, att det känns motigt, att humöret försämras och att man ökar risken att fatta dåliga beslut. Jag säger inte att allt detta sker, men det är risken om man drar ner på maten såpass mycket under samtidig fysisk ansträngning. För min egen del så skulle jag inte klara det utan försöker som sagt hålla mig på ca 7-800 g/dygn och försöker även energimaximera med extra olivolja, 200g choklad/dag, nötter etc, vilket gör att jag känner mig piggare och orkar mer.

Den viktigaste aspekten handlar dock mer om trevlighet. Att masa sig runt i fjällen på svältkost känns inte särskilt lockande, been there, done that. :)
 
Energibalans är ju inte nödvändigt om man bara är ute i en eller två veckor (vilket jag tror de flesta är).

För de flesta handlar det inte om energibalans utan helt enkelt om att hålla blodsockret uppe så man "fungerar normalt".

Att vara apatisk och förvirrad på grund av lågt blodsocker är knappast det optimala under en vandring.

Om vi tittar på dina föreslagna måltider.

Frukost 50 g havregryn, ger 185 kcal
Lunch och middag totalt 200 g pasta, ger 720 kcal

Totalt 905 kcal, inte ens en tredjedel av dagsbehovet. Om de kompletterande 2000 kcal kommer från kroppsfett tappar du alltså 200 g vikt om dagen.

Det bör noteras att överlevnadslitteraturen ofta anger 500 kcal kolhydrat om dygnet som ett minimum för att upprätthålla fettförbränningen.
 
200gr pasta per måltid tycker jag låter lite i underkant, jag skulle nog kanske ha 200gr till frukost, lunch och middag (dvs 600gr/dygn) och sen kompletera med annan föda tex såser, ost, och inte minst en hel del fett så man landar nog på strax under 1000gr/dag
Till detta kommer ju sedan tilltugg som ätes under gång och det kan kanske vara 200gr/dag.

Sen får man ju räkna med att man ligger inregnad eller i övrigt blir fördröjd ett par dygn så ett par extra dygns-satser med kolhydrater för extrabehov/nödlägen är dumt att vara utan.
 
Många bra tips redan men jag fyller i kommentar ändå :)

6-7000kcal per dag kan man lätt förbränna om man vandrar normaldagar med full packning. Det betyder att du går ner i vikt runt 2 kg var tredje dag om du med nuvarande matplanering får i dig 900-1200 kcal. Det är väldigt katabolt (kroppsnedbrytande) tillstånd och troligtvis inte hälsosamt om du är ute mer än 2-3 dagar. Det är såklart personligt, men jag skulle nog bli utbränd.

Häll i 1,5msk olja i varje måltid. Försök öka proteinmängden som också är väldigt låg. Fetthög och vattenlåg kost = lättviktsmat. Personligen har jag svårt för pulvermat flera dagar, det är rätt enkelt att torka t.ex. baljväxter eller köttfärs. Röda linser, hårdost och nötter är andra förslag. Mjukt bröd och mjukost har hög vattenhalt dvs inte lättviktsmat.

Farligt lågt blodsocker får man inte om man inte har insulinbehandling eller andra ovanligare sjukdomstillstånd, dock blir kan man bli trött av för lite energi och/eller ketonkroppsbildning. Ketonkroppsbildning får man om man äter för lite energi, för lite kolhydrater och/eller för mycket fett.
 
Ditt fotöljförslag verkar vådligt lätt..........Men du kanske väger 42 kg?
Vi som varit där och levt på för låg koststatus vet hur frusna, missmodiga och dumma man blir med för lite mat, samt hur dåligt man mår när kroppen med expressfart bryter ner sig själv för att kompensera matbristen.......
Mina dagspåsar väger mellan 750 och 1100 gram, på dem blir jag mätt 3 ggr per dygn och har lite mer att knapra på däremellan. Kroppen brukar på en 10 dagarstur ändå kompensera med en 2-3 kg kroppsmassa.....det kännas inte illa.
 
Har visserligen ingen erfarenhet av att vandra i 14 dagar utan att kunna proviantera in imellan så jag har inte behövt tänka så mycket på hur mycket i vikt per dag man ska ta med sig. Men jag har planer på att göra en sådan vandring så småningom det så det är kul att läsa denna tråd.
Jag tror att jag skulle klara mig på lite drygt 200 gr pasta/cous cous per dag och jag skulle nog också välja bort färskt bröd då det väger och tar mer plats men jag skulle iallafall ha med mig någon typ av knäckebröd och något pålägg typ tubost eller rökad korv. (Förslag på lätt gott pålägg hade varit välkommet)
Min vandring i somras hade vi med oss egen torkad mat och det är något jag kan rekomendera om man också vill ha god mat. Man kan också använda den för att förhöja en del påsmat som jag tycker är trisst men som också ofta innehåller för lite mat.
Så 500 gr per dag låter mer rimligt än 300 gr.

Men detta är om man inte räknar med energi intagen för som många också påpekat, måste man ha dessa tillskott mellan målen. Jag bär alltid en påse nötter i fickan som jag kan mumsa på när jag känner behovet av salt och energi. Vid kortare pauser intar jag även chocklad eller kex av något slag. Det finns inget värre än att gå och vara hungrig då blir vandringen till en plåga. Så en ca 200-300 gr till för detta skulle jag tro är nödvändigt.
Sedan är jag av naturen rädd att maten inte ska räcka och som någon också påpeckade man kan bli tvungen att stanna på vägen och då behövs ju extra proviant, så minst 2 dagar extra mat hade nog jag haft med mig,

Nej mat ska man inte snåla på för då blir vandring inte någon njutning, spar hellre in på andra saker som kanske kan vara onödiga att ha med eller få ner vikten på det man kan få ner vikten på som typ ett lättare tält, sovsäck, kök och ryggsäck,
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 392
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.