Jag är på jakt efter en dunsovsäck för sommarbruk ( kanske även senvår och tidig höst ). Jag vill att den skall vara så lätt som möjligt. Kruxet är dock att när jag är ute i skogen brukar jag göra lägereld. Det kanske inte är lämpligt med en dunsäck då? Är det någon som har några tips?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Lätt dunsäck?
- Trådstartare Still Alive
- Start datum
Ska du köpa dunsäck så rekommenderar jag att du får en sydd efter beställning på http://www.roberts.pl Roman som driver det är jättebra att ha att göra med, och går att få dom flesta önskemål uppfyllda, och dessutom får man givetvis välja färg och enklare design.
Detta till priser kanske 30% under motsvarande säckar från typ marmot och western mountineering.
Har 2 säckar från roberts och är kalasnöjd.
(Min sommarsäck är en Ultralight med 250 gram dun, hellång dragkedja med invändig klaff och en dunkrage runt halsen, -0 T-lim och det håller den, väger in på 600 gram tror jag, löjligt liten nerpackad, kostade mig 2100 kr inkl frakt tror jag)
Det det gäller eld så vet jag inte riktigt om det är isoleringen utan snarare yttertyget som är kruxet, och ärligt talat så vet jag inte vad som är värst vid brand, syntet eller dun.
Detta till priser kanske 30% under motsvarande säckar från typ marmot och western mountineering.
(Min sommarsäck är en Ultralight med 250 gram dun, hellång dragkedja med invändig klaff och en dunkrage runt halsen, -0 T-lim och det håller den, väger in på 600 gram tror jag, löjligt liten nerpackad, kostade mig 2100 kr inkl frakt tror jag)
Det det gäller eld så vet jag inte riktigt om det är isoleringen utan snarare yttertyget som är kruxet, och ärligt talat så vet jag inte vad som är värst vid brand, syntet eller dun.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Du kan ju sy en ytterpåse av en ullfilt så skyddar du din säck rejält, högsommartid kanske du kan sova i bara den. De flesta här som är ute mycket har nog en sommarsäck kring 1/2 kilot, det finns många modeller och fabrikat, min har helt blixtlås då kan man även använda den som täcke, andra har andra preferanser.
Ett av problemen med råd är att modellerna snabbt avlöser varandra, d v s vad du kan få råd om med användarerfarenhet är ofta obsolent, men fullt funktionellt. YMMV
Ett av problemen med råd är att modellerna snabbt avlöser varandra, d v s vad du kan få råd om med användarerfarenhet är ofta obsolent, men fullt funktionellt. YMMV
Tack för tipsen
Ett annat tips för billiga och bra dunsäckar som tycks dyka upp rätt ofta på forumet är:
http://www.cumulus.pl/
http://www.cumulus.pl/
Tygen kan brandskyddas med bromider, men de lär inte vara så nyttiga att andas in. Som oftast är svärdet tveeggat.
Jag har nu tittat på roberts.pl, men hittar ingen prisinfo.Ska du köpa dunsäck så rekommenderar jag att du får en sydd efter beställning på http://www.roberts.pl Roman som driver det är jättebra att ha att göra med, och går att få dom flesta önskemål uppfyllda, och dessutom får man givetvis välja färg och enklare design.
Tror också att en ytterpåse i ett brandsäkrare material är en bra lösning. Själv använder jag Ajungilaks Grevling till mulleaktiviteter, övre delen är i bomull/polyester och erbjuder lite mer skydd mot glödsprätt än Pertex plast. Haglöfs har en liknande men jag är osäker på om det är bomullsblandning eller plast rakt igenom.
Priserna från Roberts får du maila och fråga om. 2009 såg prisbilden ut som nedan.
Förra året fick jag en slimmad Voyager Light 300 med 850cuin dun, Pertex Quantum och värmekrage för 260€ inklusive transport.
Priserna från Roberts får du maila och fråga om. 2009 såg prisbilden ut som nedan.
Förra året fick jag en slimmad Voyager Light 300 med 850cuin dun, Pertex Quantum och värmekrage för 260€ inklusive transport.
Bilagor
Kan varmt rekommendera PHD (www.phdesigns.co.uk).
Har själv deras lätt modifierade Minimus (med MX yttertyg och 900fp dun för ytterligare viktbesparning) och är ytterst nöjd. +5 grader är verkligen inget problem. För kallare väder (vid risk för minusgrader) kombinerar jag den med PHD:s Ultra Down Pullover och Minimus Down Trousers som jag även använder som paus/lägerklädsel. En sommar hade jag deras Minim Ultra Down Sleeping Bag lånad, men då var även den för varm...
Jag skulle nog hålla alla konstfibertyger (klädsel, sovsäckar, tält) på avstånd från lägerelden.
Har själv deras lätt modifierade Minimus (med MX yttertyg och 900fp dun för ytterligare viktbesparning) och är ytterst nöjd. +5 grader är verkligen inget problem. För kallare väder (vid risk för minusgrader) kombinerar jag den med PHD:s Ultra Down Pullover och Minimus Down Trousers som jag även använder som paus/lägerklädsel. En sommar hade jag deras Minim Ultra Down Sleeping Bag lånad, men då var även den för varm...
Jag skulle nog hålla alla konstfibertyger (klädsel, sovsäckar, tält) på avstånd från lägerelden.
Jag använder ett vanligt påslakan som eldskydd till mina säckar. Sprättat längs ena sidan med några kardborrebitar längs vägen, behöver inte bli märkvärdigare än så.
Till det en valfri dunsäck, alla nämnda är fina. Alpkit är ännu ett prisvärt alternativ.
Till det en valfri dunsäck, alla nämnda är fina. Alpkit är ännu ett prisvärt alternativ.
Min Marmot Atom är grym. Jag har modellen med hellång dragkedja, tror det var tidigare modeller som var halvlång men då kan man ju inte vädra lite i fotänden om det behövs. Supernöjd men det där med eld vete håken, du måste nog ha någon typ av tåligare bivvysäck utanpå för jag vet ingen säck som klarar glödsprätt.
Liknande trådar
- Svar
- 2
- Visningar
- 602
- Svar
- 3
- Visningar
- 759
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar