Lätt bra 70+ L ryggsäck?

År ute efter att halvera min basvikt buren utrusning. Utsidanmedlemmarna har säkert en del bra tips.

Senast ändrad:
Black Diamond Mission 75L blev det när jag sökte för några år sedan. Jag tycker den har varit bra.
Egentligen hade jag gärna slagit till på en Crux men de var "out of stock" då. Nu verkar dom finnas igen.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har i ganska många år använt Osprey Xenith 88. Den är lite större än 70 liter, men Osprey litrar är mindre än en del andra ryggsäcksmärkens. Ryggsäcken har små fickor på höftbältet och en stor meshficka baktill där blöt utrustning kan placeras. Jag tycker att den har tjänat mig under de åren jag haft den.

Har 60l som går att fästa mkt på utsidan Exped Ligntning bästa av alla hittills fack så det räcker för en med ordnings sinne eller vana.
ca 1000 gr med bra höftbälte och stabil med ca 23 kg och ganska vattentät ny pga få sömmar,och ej orimligt dyr som dyneema säckar.

Vill ha allt utom underlag och tält inne i säcken. 900 g matpåsar så det fyller för 14 dar. Bonfus var en ny bekantskap, tack Diana.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips