Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem

Ja då försvinner väl både ritsem och saltoluokta som utgångspunkt för framtida vandringar för många. 634 kr för en enkelbiljett är saftigt.
 
Ja då försvinner väl både ritsem och saltoluokta som utgångspunkt för framtida vandringar för många. 634 kr för en enkelbiljett är saftigt.
Tja, priset har gått upp ca 20-30 procent från i fjol, med en ny operatör. Med tanke på bränslepriserna och alla andra prishöjningar så känns det knappast som en gamechanger?
Jag kör själv bil sträckan då jag bor i norr, och mina kostnader har ökat betydligt mer...
Jag tror snarare att den nya operatören räknat bort sig, om priserna på drivmedel fortsätter i det jobbiga världsläget.
Jag tycker det är positivt att busstrafiken till Ritsem fortsätter trots att det knappast är någon större vinst på den!
 
Hur stor del av kostnaden för en körtimme på en buss är bränsle? Jag vet inte, men gissar att det inte är överlägset störst.

Jag vet heller inte hur politiken kring länstrafik ser ut i Norrbotten, men på sydligare breddgrader förekommer det att man på politiska bevekelsegrunder avstår att köra kollektivtrafik på sträckor där privata aktörer kan bedriva verksamhet med vinst för att gynna näringslivet. Jag missunnar inte norrbottningar att plocka pengar av turister söderifrån, en tysk eller holländare kommer väl inte känna av den extra hundringen på en redan dyr biljett. Grundproblemet är väl huruvida det går att få busslinjen att bära sig eller inte, om det finns passagerarunderlag som vill betala vad det kostar att driva linjen.

Går det att få ekonomi i det kan jag tycka att det är lite synd att man inte gör det till just kollektivtrafik, och kör linjen inom länstrafiken. Jag tycker att det kan finnas ett självändamål i att det offentliga erbjuder tillgång till fjällvärlden. Om den inte går att driva så att det går runt får länstrafiken i Norrbotten avgöra om det är värt att sponsra inflödet av turister till regionen, men jag har full förståelse om de kommer fram till att det inte är det. Om det för länstrafiken inte bär sig för att folk inte vill betala det biljettpris det kostar att driva linjen har jag en viss skepsis till att det för ett privat företag skulle vara möjligt att göra det.

Man kan förstås tänka sig att det här är ett sånt där tillfälle där en liten operatör med bondförnuft och jävlar anamma lyckas där stora kolosser går bet, men det är ju inte många hörn man kan gena förbi när det gäller att köra fram och tillbaka på en rak väg. Med tanke på att det är en unik linje där inga liknande alternativ finns har jag svårt att se att det, i alla fall under turistsäsong, inte finns ett marknadspris som en kundgrupp är villig att betala som ger vinst på linjen. Därför borde det gå att köra linjen med vinst i länstrafikens regi lika väl som i en privat aktörs.
 
Tja, priset har gått upp ca 20-30 procent från i fjol, med en ny operatör. Med tanke på bränslepriserna och alla andra prishöjningar så känns det knappast som en gamechanger?
Jag kör själv bil sträckan då jag bor i norr, och mina kostnader har ökat betydligt mer...
Jag tror snarare att den nya operatören räknat bort sig, om priserna på drivmedel fortsätter i det jobbiga världsläget.
Jag tycker det är positivt att busstrafiken till Ritsem fortsätter trots att det knappast är någon större vinst på den!
Största förlusten är om resplus med SJ är borta.
 
Tycker ändå det är fantastiskt att de ens kör bussar dit... Jag har en bekant som vände med sin bil innan han var framme i Ritsem, för han tyckte vägen var för dålig. Och det var vanliga stora landsvägsbussar när jag var där för två år sedan.
 
Länstrafiken har inte velat köra då vägen från Vietas är dålig och ägs av Vattenfall. Gällivare kommun haft önskemål om att även delen Vietas - Ritsem skulle tas in till allmän underhåll (Trafikverket) men det fanns inga pengar till att höja standarden.
 
Länstrafiken har inte velat köra då vägen från Vietas är dålig och ägs av Vattenfall. Gällivare kommun haft önskemål om att även delen Vietas - Ritsem skulle tas in till allmän underhåll (Trafikverket) men det fanns inga pengar till att höja standarden.
Det är ju förstås en helt rimlig motivering.
 
Länstrafiken har inte velat köra då vägen från Vietas är dålig och ägs av Vattenfall. Gällivare kommun haft önskemål om att även delen Vietas - Ritsem skulle tas in till allmän underhåll (Trafikverket) men det fanns inga pengar till att höja standarden.
Är inte vägen en enskild väg med vägförening? Jag har alltid trott att Gällivare kommun också var med i den och hade delansvar att underhålla vägen. Att Trafikverket skulle ta över ansvaret för vägen tycker jag vore rimligt men de verkar alltid ha dåligt med pengar. Undrar om ett sådant beslut faller under regeringen, någon som vet?
 
Det stämmer att underhållet för främst vägar är eftersatt, och att det saknas pengar. De som är i behov av vägarna i Norrlands inland brukar inte vara så nöjda med vägstatus.

En stor orsak till det är den politiska styrningen som omfördelat mer pengar till järnvägen. Det har liksom inte blivit tillräckligt mycket kvar till att hålla vägarna i skick. Budgeten för Trafikverket för 2021 är 12 884 MSEK för investeringar i järnväg, och 12 576 MSEK för underhåll. Motsvarande för vägtrafik är 4 046 MSEK i investeringar och 14 999 MSEK i underhåll. (Källa https://www.trafikverket.se/content...trafikverkets20verksamhetsplan202021-2023.pdf)

Med tanke på att 88% av persontransporterna och 52% av godstransporterna gör på väg (motsvarande siffror för järnväg är 8% för person- och 20% för godstransport) verkar vägtransporterna vara underfinansierade. Det torde inte bli bättre om det ska läggas 100-tals miljarder på snabbtåg. (Källa https://www.trafa.se/globalassets/statistik/transportarbete/transportarbete-2000-2020-2021-10-04.pdf)

När det gäller ett beslut angående en mindre vägsträcka vid Ritsem torde ett sådant beslut kunna tas av Trafikverket. Om det fanns pengar att röra sig med...
 
Största förlusten är om resplus med SJ är borta.

Bokade precis tåg och det stämmer. Inget Resplus längre. Tåget planeras att anlända 08:05 och bussen går 08:30. Förhoppningen är att den har lite is i magen och väntar ett tag. Men visst, klickar det inte blir det en heldag i Gällivare i bästa fall och en tappad vandringsdag.
 
Bokade precis tåg och det stämmer. Inget Resplus längre. Tåget planeras att anlända 08:05 och bussen går 08:30. Förhoppningen är att den har lite is i magen och väntar ett tag. Men visst, klickar det inte blir det en heldag i Gällivare i bästa fall och en tappad vandringsdag.
Det här är ju för eländigt. Min erfarenhet av SJ tåg (och numera Vy) är att de har notoriskt svårt att passa tiderna till anslutande bussar i Murjek eller Gällivare. Massor med saker kan gå fel och gör det ofta (visserligen är det inte alltid tågbolagets fel, men resultatet blir detsamma). Det här kommer nog leda till uppror bland fjällresenärer, särskilt om det blir en sommar med mycket tågförseningar. Utländska turister kommer tycka att vi i Sverige inte klarar av att transportera på ett vettigt sätt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.