Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem

Det här är ju för eländigt. Min erfarenhet av SJ tåg (och numera Vy) är att de har notoriskt svårt att passa tiderna till anslutande bussar i Murjek eller Gällivare. Massor med saker kan gå fel och gör det ofta (visserligen är det inte alltid tågbolagets fel, men resultatet blir detsamma). Det här kommer nog leda till uppror bland fjällresenärer, särskilt om det blir en sommar med mycket tågförseningar. Utländska turister kommer tycka att vi i Sverige inte klarar av att transportera på ett vettigt sätt.
Risken är ju uppenbar. Men om nu problemet uppstår och tillräckligt många gånger kan man hoppas på att Flixbus omhändertar problemet och antingen väntar kvar en rimlig tid eller skakar fram en ny transport. De har två fasta avgångar/dag. Annars blir det nog bara en säsong för dem på den sträckan.
 
En stor orsak till det är den politiska styrningen som omfördelat mer pengar till järnvägen. Det har liksom inte blivit tillräckligt mycket kvar till att hålla vägarna i skick. Budgeten för Trafikverket för 2021 är 12 884 MSEK för investeringar i järnväg, och 12 576 MSEK för underhåll. Motsvarande för vägtrafik är 4 046 MSEK i investeringar och 14 999 MSEK i underhåll. (Källa https://www.trafikverket.se/content...trafikverkets20verksamhetsplan202021-2023.pdf)

Med tanke på att 88% av persontransporterna och 52% av godstransporterna gör på väg (motsvarande siffror för järnväg är 8% för person- och 20% för godstransport) verkar vägtransporterna vara underfinansierade. Det torde inte bli bättre om det ska läggas 100-tals miljarder på snabbtåg. (Källa https://www.trafa.se/globalassets/statistik/transportarbete/transportarbete-2000-2020-2021-10-04.pdf)

Nu riskerar vi väl politik här, så jag håller mig till de torra bitarna. Två saker som är lite missvisande med siffrorna ovan är att 2019->2020 gick personkm på väg från 78% till 88% i covid-19-effekt (med en stor tillfällig minskning i långväga flyg och järnväg, se trafa-pdf:en ovan), och att underhållspengarna i trafikverkets budget är bara för statliga vägar och en mindre del till privata vägar - till det kommer kommunala och privata pengar för vägar där en stor del av personkm utförs.
 
Ja, du har rätt -- det blir nog för mycket politik.

Inlägget kom som ett svar på varför Ritsem-vägen inte får bättre (statligt) underhåll. Kortfattat beror det på att det inte finns pengar. Varför är en lång diskussion -- men oavsett hur man ser på saken är en stor orsak att vägarna blir sämre att det investeras mer på järnväg från statligt håll.

När det gäller kommunala vägar så pratar vi enligt https://www.kolada.se/ om i storleksordningen under en 1000-lapp per invånare som läggs i underhållskostnader. Det är hur som helst ungefär 65% av transportarbete som statliga vägar mot kommunala och privata (källa, VTI Rapport 473, Trafikarbete i tätort och på landsbygd). Det är jämförelsen mellan statlig väg och järnväg jag tycker är mest relevant. Det är där det stora transportarbetet görs.

Även med de förändringar av resemönster som skett under senare år är det för mig tydligt att i relation till transportarbetet så överinvesteras det i järnvägen.

Om det är rätt eller inte är en politisk diskussion som det nog inte är rätt forum för.
 
Bokade precis tåg och det stämmer. Inget Resplus längre. Tåget planeras att anlända 08:05 och bussen går 08:30. Förhoppningen är att den har lite is i magen och väntar ett tag. Men visst, klickar det inte blir det en heldag i Gällivare i bästa fall och en tappad vandringsdag.
jaha ja, det var ju skit också. Kanske är det är samma om man ska till Kvikkjokk då?
 
Risken är ju uppenbar. Men om nu problemet uppstår och tillräckligt många gånger kan man hoppas på att Flixbus omhändertar problemet och antingen väntar kvar en rimlig tid eller skakar fram en ny transport. De har två fasta avgångar/dag. Annars blir det nog bara en säsong för dem på den sträckan.

Bussen till Duved-Storulvån ingår väl inte heller i resplus. Hur fungerar det, de har någon slags flexibilitet för att invänta sena nattåg? Men frågan är varför man väljer att inte gå med i resplussamarbetet, det borde ge fler resenärer.
 
Bokade precis tåg och det stämmer. Inget Resplus längre. Tåget planeras att anlända 08:05 och bussen går 08:30. Förhoppningen är att den har lite is i magen och väntar ett tag. Men visst, klickar det inte blir det en heldag i Gällivare i bästa fall och en tappad vandringsdag.

Just en sådan förhoppningsfull situation var jag med om på en fjällresa då kedjan av systemfel stod i öppen dager för mig och ett 25-tal andra resenärer som tänkt ta bussen från Murjek till Kvikkjokk. Fel 1: obegriplig försening i Boden då tåget skulle byggas om: Trolig orsak - brist på ledning/slapp personal. Trots förseningen på närmare en halvtimme skulle bussen ändå vänta, lovade tågpersonalen. Fel 2: Med några kilometer kvar till Murjek blev det stopp för tågmöte. Orsak: Det mötande tåget var prioriterat (varför?) Fel 3: När tåget ankom ytterligare en kvart försenat hade bussen avgått (sannolikt tom). Orsak: gissningsvis fackliga avtal.

Klart är att det inte är lätt att få ihop detta till en fungerande helhet. Min allmänna slutsats är nedslående: tåg är överskattat och miljömedvetna resenärers och politikers kärlek till detta färdsätt är obesvarad. Resplus är bara plåster på systemfelen.
 
Vad är det för fel på folk ? Braindead Idiots ?!! En 5-åring fattar väl att bussen alltid skall vänta på tåget i några timmar extra, i dylika fall i glesbygden. Sen kan bussfirman fakturera tågfirman för den extra tiden.
 
Vad är det för fel på folk ? Braindead Idiots ?!! En 5-åring fattar väl att bussen alltid skall vänta på tåget i några timmar extra, i dylika fall i glesbygden. Sen kan bussfirman fakturera tågfirman för den extra tiden.
Alltså de här bussarna är ju inga rena transferbussar för fjällvandrare. Lokalbefolkning använder också bussarna och kliver på och av längs vägen. Det är väl inte självklart att de ska stå vid en hållplatsskylt vid vägkanten och vänta i flera timmar på att komma in till samhället om ett tåg blir försenat? Bättre om det finns beredskap för att skicka en extrabuss i så fall.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.