Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är hela Sverige genom alla tider som har sett till att vargen utrotats.

Samer eller renägare får man inte säga för dig. Vem är den här rennäringen som behöver skola och sjukvård?

Vad som varit historiskt skiter jag i. Då visste vi inte bättre. Det gör vi nu.
Jag lever här och nu.
Och här och nu är rennäringen ENSAMT orsaken till lokal utrotning av Varg i hela Norra Sverige samt mass-decimering av andra arter.

Det är fakta vare sig du vill det eller inte.

Rennäringen ska bedrivas inom avgränsade områden. Eftersom det är tamboskap och köttindustri vi pratar om.
Detta är fullt möjligt och görs redan i tornedalen och i Finland på en del platser.

Även rennäringen själva säger ju att detta mycket enkelt går att göra men att "vi inte gör så historiskt...".

Det finns alltså inget som hindrar detta.

Vi kan inte ha hobbyverksamhet som tar 50% av Sverige som gisslan och utför lokal utrotning av arter. Det är ju fullständigt absurt.

Lek med tanken att det sett ut såhär överallt i världen. Herregud.
 
Ja eller så blir det lite mer rimligt friluftsliv nu, mindre infekterat och därmed mindre behov av ytterligare dörrar och bommar. Det lär väl visa sig.
(...)
Nu har ett första steg tagits där det bekväma pseudofriluftslivet får backa. Vi kan väl se vad det ger för effekter. Det är verkligen inte friluftslivet som får backa. (...)
Vi behöver absolut fundera över vart friluftslivet är på väg - åtminstone en del av det. Det exempel du ger är ju drastiskt, men jag har mött liknande inställning även om det inte varit lika extremt. Friluftslivet bör inte bestå i att flytta ut storstädernas serviceutbud på fjället. Man kan väl tänka sig detta vid bilvägarna eller nära dem, som t ex Storulvån respektive Sáltoluokta. Men om fjällvistelser alltmer skulle bestå av dagspromenader (eller ännu värre: motortransporter) mellan flerstjärniga restauranghotell så skulle det vara en sorglig utveckling. Så ser det ut i många populära turistländer, men Sveriges natur är enligt min mening så inbjudande och storslagen att den förtjänar något annat.
 
Nu är väl inte resturanger i fjället speciellt nytt. Var en del år sen jag var på kebnekaise fjällstation med bra service.

Nu handlar inte denna saken i första hand om resturanger i fjället utan om försök att minska antalet vandrare och jag tror framför allt i området runt Gåsen.

Kanske lite ironiskt att det är samer som transporterar gäster med fyrhjuling igenom väglöst land (på en väg de har byggt) med motortrafik förbjuden i vålådalen naturreservat till fint boende och mat. Om det nu alltså handlar om att gå tillbake till enklare friluftsliv och mindre påverkan på naturen.
 
Nu är väl inte resturanger i fjället speciellt nytt. Var en del år sen jag var på kebnekaise fjällstation med bra service.

Nu handlar inte denna saken i första hand om resturanger i fjället utan om försök att minska antalet vandrare och jag tror framför allt i området runt Gåsen.
Du har naturligtvis rätt i det du skriver, bägge sakerna. Men om vi vänder blicken från vad som är samebyarnas intention till vad vi som turister och besökare har för inställning så finns det anledning att fundera, tycker jag. Allt på fjället behöver inte bli som Kebnekaise men mycket ser ut att gå åt det hållet. Naturligtvis finns det fördelar - det underlättar för ovana besökare, gynnar turism, ger lokala jobbtillfällen osv. Men det förvandlar också på sikt friluftslivet till något som har urban prägel, en slags tillrättalagd konsumtionsvara. Är det så vi skulle vilja ha det?
 
Du har naturligtvis rätt i det du skriver, bägge sakerna. Men om vi vänder blicken från vad som är samebyarnas intention till vad vi som turister och besökare har för inställning så finns det anledning att fundera, tycker jag. Allt på fjället behöver inte bli som Kebnekaise men mycket ser ut att gå åt det hållet. Naturligtvis finns det fördelar - det underlättar för ovana besökare, gynnar turism, ger lokala jobbtillfällen osv. Men det förvandlar också på sikt friluftslivet till något som har urban prägel, en slags tillrättalagd konsumtionsvara. Är det så vi skulle vilja ha det?

Ja, det är uppenbarligen så en del vill ha det. Eftersom denna del växt enormt.

Om du inte gillar att vara bland människor så kan jag upplysa herrskapet om att 90% av fjällkedjan är i princip folktomt.
Det finns alltså gott och väl plats för alla intressen.

Det ena utesluter alltså inte det andra.

Du pratar EXAKT som rennäringen och ska av okänd anledning ha fjällkedjan för dig själv. Du pratar som om allt det du gör är rätt sorts friluftsliv och vad "de andra" gör är fel sorts friluftsliv. Och vill därmed utestänga dem.

Ett bedrövligt synsätt i mina ögon. Med tanke på att det överhuvudtaget inte finns några motsättningar mellan hur man "friluffsar" med tanke på arealerna.

Tyvärr gör nu den naturvidriga rennäringen allt i sin makt för att begränsa den gemensamma ytan för oss alla och i förlängningen kommer det att bli totalt förbud på stora arealer i den svenska fjällvärlden. Det förstår vem som helst. Det finns redan olagliga förbudskyltar uppsatta som berättats om i tråden som såklart ska rivas ner om dem passeras.

De enda förbudskyltar som bör existera på fjället är förbud mot rennäring, förbud mot skoteråkning utanför leder samt förbud mot fyrhjuling.

Inte förrän det är tomt på fjället då är du och rennäringen nöjda. Då är ännu en art borta ifrån fjällkedjan i rennäringens namn - människan.

Alltsammans för ynka 300 personer som har detta som förvärvsinkomst.
Resten är hobbyverksamhet.
För ett kött ingen äter. Ynka 0,3% av svenskens årliga köttkonsumtion kommer ifrån Tamren.

De tre ovan raderna är själva kärnan och påtalar klart och tydligt det TOTALT orimliga med den misshandel av Europas största vildmarker som Sverige sysslar med i och med att man tillåter tamboskap i den vilda naturen.
Det har aldrig fungerat nånstans på jorden och gör det självklart inte här heller.
 
Senast ändrad:
Yes, uppenbarligen är det många som gillar att vandra där och bo på stationerna. Finns bara på några få ställen ställen i fjällen, och har lång tradition i Jämtland. Där bör det såklart få finnas kvar.

Helt fel att gnälliga & bakåtsträvande samebyar och andra får förstöra detta.
 
Viktiga frågor och det kan helt klart bli för mycket tillrättaläggning. Tror väl ända att vi oftast är rätt långt ifrån vad som inte är bra. Tror alla kan idag kan göra det de vill och jag ser inte helt problemet med att folk går turer mellan stugor med boende och middag, i alla fall inte om transporten av mat och avfall är bra. Slitage i sig själv från friluftsliv tror jag är i det närmaste försumbar och det som kan vara ett problem är nedskräpning.

Men man jag ha olika åsikter. Det jag irreterar mig på för tiden är all onödig tillrättaläggning. I mitt närområde gillar kommunen (som verkar bestämma och utför mycket av arbetet) att grusa många fina stigar samtidigt som de ignorerar naturliga stigar som skulle må bra av några kloppar.

I Norge har det de senaste åren blivit väldigt populärt med sherpa trapper och de poppar upp överallt. TIllrättalägningen är där för att det ska bli holdbart och skona naturen men min mening är att de ofta förstör mer än vad de hjälper.

Jag förstår inte alls detta försöket på att göra stigarna jämnare eller trappate förutom i speciella områden dår naturliga stigar blir lite väl dåliga. Men många verkar inte hålla med mig.

Så självklart, friluftslivet måste tänka på vad man gör med tanke på stugor, tillrättaläggning, hotellstandard i fjällen osv
 
Så vad ska då göras??

Det är en sak att peka finger och tycka illa om saker men en helt annan att ha konstruktiva förslag till förändring.

1. Avbryt omedelbart skattesubventionerna till den delen av rennäringen som släpper ut tamboskapen vind för våg i vår gemensamma natur på vilda arters bekostnad.
De ska inte ha en enda krona i skattemedel.
Speciellt inte eftersom de som de vill ha pengarna av inte är välkomna längre....

2. Rikta samma skattemedel till de som bedriver rennäringen inom avgränsade områden.
Avgränsade områden kan i det här fallet vara inom hägn eller om Sverige väljer att bryta ut ett mindre geografiskt område som vi kan "offra".

Ett område som motsvarar 300 personers förvärvsinkomst och 0,3% av svenskens årliga köttkonsumtion.
Alltså INTE 50% av Sverige...

Riktar vi skattesubventionerna till dem som faktiskt bedriver slaktindustrin inom avgränsade områden och som gör detta hållbart och inte bedriver lokal utrotning av i Sverige rödlistade arter så kommer det direkt hända grejjer. Jag lovar.

Hobbyrenar ska naturligtvis inte ha en enda skattekrona.

3. Inför sedan Vildren i de områden i norr som "befriats" av tamboskapen.
Rovdjuren kommer att komma tillbaka och därmed kommer hela kedjan nedåt att bli långt mycket bättre. Arter som Fjällräv och fågel kommer även dem att gynnas.

4. Låt nationalparker vara nationalparker. Här ska ingen tamboskap befinna sig överhuvudtaget och ingen jakt ska förekomma. Här ska finnas både rovdjur och vildren.
Idag är nationalparkerna ett skämt i Sverige. De betyder ingenting. Består enbart av tamboskap som så mycket annat i fjällkedjan.

5. Lägg ner Älgjakten i de fjällnära regionerna där stammarna är relativt små. Finns ingen anledning att jaga Älg här.

I princip allt detta förekommer redan i små portioner i våra grannländer Norge och Finland. Där man faktiskt har Vildren och där man faktiskt bedriver rennäringen inom avgränsade områden i liten skala. Förekommer även i Tornedalen bland koncessionsrenarna.

Börja med en omformad skattesubventionering som belönar hållbarhet och att inte bedriva mass-slakt på i Sverige rödlistade arter. Efter det så kommer resten sköta sig självt.

Det hela är egentligen mycket, mycket enkelt och detta hade gått att göra imorgon.
 
Ja eller så blir det lite mer rimligt friluftsliv nu, mindre infekterat och därmed mindre behov av ytterligare dörrar och bommar. Det lär väl visa sig.

Fin tanke, men jag tror motsatsen är mera sannolikt.

Kan Samebyarna ta betalt för tex jakt och fiske och kanske endast sälja in det som paket med fullpensionsboende i "exklusiv och ostörd miljö" så är nog icke betalande turister inte speciellt intressanta tyvärr.....eller ens önskvärda.
Varför skulle företag rea eller ge bort något det går att tjäna fina pengar på, det brukar ju rätt sällan ske ?

Framtiden får visa hur det blir.
 
Nu finns det ett debattinlägg om Jämtlandsfjällen, två fjällturister som skriver ett inlägg om fjällturismen i fjällen.

SvD: https://www.svd.se/a/bgrQeB/vem-ska-fa-vistas-i-fjallen-fragar-johan-sandstedt-och-maria-haggmark
Bra artikel, med flera vettiga synpunkter, även om det är överdrivet att 'allmänhetens tillträde kraftigt begränsas' - jo Gåsen då, men att restaurangerna avvecklas är inte att kraftigt begränsa tillträde.

Jag har som en vag upplevelse som jag inte riktigt kan sätta fingret på, att det blir lite tystnadskultur kring de kritiska perspektiven, för att man inte vill trampa samer på tårna eller inte trigga de rennäringskritiska trollen. Det är inte bra.

Därför hoppas jag att debatten tar fart i nationella medier. Debatten behöver vara fri och olika åsikter behöver upp till ytan. Där tror jag kompetent journalistik kan spela en viktig roll.
 
Bra artikel, med flera vettiga synpunkter, även om det är överdrivet att 'allmänhetens tillträde kraftigt begränsas' - jo Gåsen då, men att restaurangerna avvecklas är inte att kraftigt begränsa tillträde.
Öppetiderna har också ändrats och antal bäddar. Skulle tro att första delan av juli var en viktigt vecka för Sylarna fjällstationen och folk som vill upp i sylarna (men beror en del på hur det är med snö antar jag).

Men vad som är "kraftigt begränsas" är ju inte klart och framför allt inte när man får vara i området hela tiden och det bara är stugorna som påverkas.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 21

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.