Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Denna artikeln blev totalsågad av de som länkade till den. Vad som var fel skrev de inte.

Tycker den var rätt bra. Tycker väl faktiskt att alla borde förstå att vi i dagens samhälle måste ofra lite av naturen för gruvor, vindkraft etc samtidigt som vi ska försöka värna en hel del av den.

Varför måste vi göra det?
 
Nu har det startats en hatstorm mot samerna i Jämtland. Väldigt tråkigt att detta händer.

Självklart finns det rasism som drabbar samer, men den där artikeln handlar ju mer om hat mot rennäringen. Även om SVT har svårt att skilja på begreppen (bildningsnivån där är ju under all kritik...) så är det viktigt att själv hålla isär dem.
Jag vill inte förminska problemen med rasism eller med kollektivt hat för den delen, men det är fortfarande viktigt att hålla isär begreppen. Man tänker med hjälp av ord och så snart ord rör ihop sig så rör tankarna ihop sig. Same, sameby, rennäring, renskötare är INTE synonymer.
 
Nu har det startats en hatstorm mot samerna i Jämtland. Väldigt tråkigt att detta händer.

Tycker att en del av inläggen här också skulle kunna vara mer nyanserade. Trist läsning ibland.
 
Nu har de försökt att stänga vägen in till Storulvån under våren men trafikverket sa nej så de försöker mer än att stänga stugor.

Är väl inte heller renägarna som äger marken.

Men det är sjävklart ett argument att det inte handlar om allemansrätten men jag tycker inte det är ett så väldigt starkt argument.

Handlar väl om nyttjanderätten av närmare 50% av Sveriges yta som ägs av staten.
Det är inget argument, det handlar inte om allemansrätten. Tror folk att det är deras rätt att ha en varm stuga som väntar på dom inom varje 30km radie. Sen att det är förjävligt på en massa andra sätt men varför ens jämföra det med allemansrätten?
 
Bra artikel, med flera vettiga synpunkter, även om det är överdrivet att 'allmänhetens tillträde kraftigt begränsas' - jo Gåsen då, men att restaurangerna avvecklas är inte att kraftigt begränsa tillträde.

Jag har som en vag upplevelse som jag inte riktigt kan sätta fingret på, att det blir lite tystnadskultur kring de kritiska perspektiven, för att man inte vill trampa samer på tårna eller inte trigga de rennäringskritiska trollen. Det är inte bra.

Därför hoppas jag att debatten tar fart i nationella medier. Debatten behöver vara fri och olika åsikter behöver upp till ytan. Där tror jag kompetent journalistik kan spela en viktig roll.

Jag tycker debattartikeln var rätt så medioker. Bra att debatten förs men jag har svårt att ställa mig bakom det författarna säger. Argumenten är för svaga. Hoppas själv kunna klämma ur mig en artikel snart som förhoppningsvis är lite mer nyanserad och har bättre kött på benen.
 
”Vår familj är markägare i ett område (ej i fjällvärlden) med höga naturvärden. Det finns tamboskap och vilt; älg, rådjur, lo och vildsvin. Självklart utgör vandrare i skogen en störning på djuren och för oss som markägare vore det ekonomiskt fördelaktigt att slippa ta hänsyn till besökare. Lika självklart är att allemansrätten ger oss alla rätt att med varsamhet ta del av skönheten i området. Att försvåra för besökare eller vidta åtgärder för att hindra vissa grupper är otänkbart. Vandrare orsakar en viss stress på alla djur, både vilda och tama. Om vi inte kan acceptera detta måste allemansrätten omprövas i grunden.”
Förstår inte poängen med att dom har mark, kul för dom. Mer liknande vore att mitt företag byggde stugor på deras mark och sen tog betalt av dom för att nyttja stugorna. Allemansrätten är rätten att få vistas i naturen och den rätten har vi fortfarande.

Ja det var rätt så korkat av dom att ta upp sitt markägande. Vips så kände jag att deras trovärdighet sjönk.
 
Jag kan inte låta bli att undra -- varför sjunker deras trovärdighet på grund av att de äger mark?


I viss utsträckning förstår jag att frågan om markägande i fjällen inte är viktig i den här diskussionen. Det är staten som äger marken där.

Däremot förstår jag koppling till försöken att hindra utnyttjandet av allemansrätten. Målsättningen är uttalat att få mindre vandrare i Jämtlandsfjällen. Därmed är det en del som idag kommer ut som inte kommer att utnyttja allemansrätten när begränsningarna genomförts.

Det är lite intressant att se hur upprördhet bara kommer när något man själv nyttjar hotas. Att Gåsen stängs är illa eftersom "jag" nyttjar den. Att det dras ner på platser och service på fjällstationerna är "bra" eftersom det bara är "överklassen" som är där. Det indikerar en människosyn som jag inte delar.

De är många i Sverige som kan prioritera kostnaden av en tur upp till en fjällstation. Det är snarare så att fjällstationerna gör det enklare för fjällovana att komma ut. Utan dem så blir det större krav på utrustning och kunskap, viket kan vara svårare att skaffa sig.

Jag påverkas själv väldigt lite STFs förändringar i Jämtlandsfjällen. Jag brukar bo i tält när jag är uppe i fjällen. Däremot störs jag av försöken att begränsa tillgången till fjällen, även om det inte drabbar mig i just det här specifika faller. De stora störningarna som skulle komma av vandrare och transporter till fjällstationerna handlar för mig mer om påhitt och maktdemonstrationer än verifierbar fakta.

Det är här jag kan se kopplingen till markägande. Markägare i närheten av befolkningscentra har betydligt större störningar av de som utnyttjar allemansrätten på sina marker. Det är något som markägarna bara får acceptera, vare sig de gillar det eller inte.

Jag kan tycka att rennäringen på statens mark också kan acceptera att det finns andra som nyttjar naturen där. Den data som finns (och har redovisats här i tråden) visar att det inte finns någon koppling till att fler vandrare stör rennäringen. Därmed kan inte jag se att det finns något behov av begränsningar.
 
Jag stör mig på den oändliga offerkoftan som samerna använder. Det är ju så hemskt synd om dom, alltid, och renarna dör... Tyvärr så plockas mkt upp av media.

OjOj, här fanns mina farfars farfars kåta, nu är det en väg.

Samebyarna borde inte ha något inflytande alls när det gäller gruvor, fjällstugor och fiske. Det är bara ett fåtal personer, och ytan är som sagt väldigt stor.
 
Senast ändrad:
Det bidrar inte till diskussionen, men jag kan nämna att min far har varit renägare under min levnadstid, även om vi inte har kvar några renar nu.

Jag har därmed i alla fall viss insyn i rennäringen...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 21

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.