Längdskidor skins rekommendation?

Jag kollar för min mors räkning rekommendation på ett par skinskidor till henne själv. Hon är en glad amatör som åker kortare sträckor i rätt behagligt tempo :)

Kan ni rekommendera någon schysst modell som finns på rea nu så hade det varit ännu bättre. Är det några modeller som man borde undvika?
 
Jag har testat olika märken på skinskidor bla Atomic, Madshus, Fischer och Salomon.

Jag testade (hyrde) flera gånger innan jag slog till slut. Jag har ingen koll på vad som finns ute på rea nu men det är viktigt att ni går till ställen där de är kunniga inom skinskidor så att de kan mäta och kolla så att det blir lämpligt spann till din mor.

Jag tyckte Atomic C8 var väldigt bra, bra spann och bra glid. Det var det jag slog till då. Har också kört Madshus Endurance som är prisvärd men tyckte bättre om Atomic.
 
Jag har ett par Fischer som är helt ok, när jag inre orkar valla de andra skidorna men vill ta mig en tur.
 
Tack för tipsen!

Köpte själv ett par Rossignol delta sport r-skin förra året och är nöjd men har å andra sidan inget annat att jämföra med.
 
Rossginol är säkert också bra. Det viktiga är rätt vikt på skinskidorna, rätt spann och viss styvhet och kanske längd i vissa fall.
 
Rossginol är säkert också bra. Det viktiga är rätt vikt på skinskidorna, rätt spann och viss styvhet och kanske längd i vissa fall.
Jag håller med dig, det är viktigare att få till de olika delarna än vilket märke det är. Men de bör hjälpa till i affären att få till rätt inställningar.
 
Jag skulle starkt överväga att beställa från t.ex. https://www.skistart.com/ eller https://polder.se/.

Sannolikheten att du får rätt spann därifrån torde vara högre än om du går in på slumpmässig utvald Stadium / InterSport-butik och letar i deras utplockade butikslager.

Märke är för mig inte viktigt. Jag har längdskidor från Fischer, Atomic, Salomon och Madshus. Visst finns det skillnader, men du ska ha åkt rätt mycket skidor för att bry dig om skillnaden på spannkurva mellan Fischer och Madshus.

Att skidan passar (spann och längd) är viktigast av allt. Sedan har alla tillverkare mer eller mindre avancerade (och dyra...) modeller.
 
Inte skidsips men jag rekommenderar rottefella move bidning - du har 4 olika lägen på ditt fäste - du kan "valla om" supersnabbt (med bra balans och bra spår gör jag det i farten men det är nog säkrare att stanna och vrida på vredet). Det ger signifikant bättre fäste resp glid utan att ta av skidorna - funkar finfint på mina skinnskidor.
Du längdförskjuter helt enkelt pjäxan på skidan några centimeter. Finns kanske motsvarande från andra tillverkare av bidningar också.

/Patrik
 
Jag tycker den nya Prolink-bindningen som medföljer vissa skidor vid köp, alltså färdigmonterade skinskidor, är mycket bättre. Lättare att skjuta fram och bak med vredet på bindningen. Också lättare att sätta pjäxan på plats jämfört med Rottefella som är lite pilligare.
 
Jag tycker den nya Prolink-bindningen som medföljer vissa skidor vid köp, alltså färdigmonterade skinskidor, är mycket bättre. Lättare att skjuta fram och bak med vredet på bindningen. Också lättare att sätta pjäxan på plats jämfört med Rottefella som är lite pilligare.
Nu har jag inte testat Prolink, men jag upplever inte Rottefella som pillig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.