Valla vallningsfria längdskidor, äldre modell

Jag åker inte så jättemycket längdskidor, bara 5-10 ggr per år. Jag äger ett par vallningsfria skidor av modellen Salomon Elite 5 Grip S-cut som jag haft i ägo i ca 15 år minst. Bifogar några foton.

Jag upplever att jag inte får så jättebra glid på dessa. Kan man göra någonting åt saken (valla)? Vad rekommenderas? Jag tycker de i övrigt fungerar okej för mina behov - men jag har inte provat några mer moderna skidor. Kanske bara borde kassera mina gamla skidor och köpa ett par sprillans nya?

Tack för hjälpen

IMG_0245.JPG

IMG_0246.JPG

IMG_0247.JPG

IMG_0250.JPG
 
Du borde väl kunna valla belaget på glidytorna precis som vanligt. Vallafritt brukar väl innebära fästvallafritt, medan glidvallning fortfarande bör genomföras. Det finns ju smidiga flytande glidvallor, då tar det inte lång tid att valla. Men efter femton år kanske det kan vara värt att lämna in skidorna och få en bra grundstruktur innan du vallar.
 
Min erfarenhet är att man helt enkelt inte får bra glid med "fjäll", de bromsar. Det kan förstås vara att jag väger för mycket för skidorna jag åkt med och helt enkelt tynger ner för mycket i fästzonen. Men jag tror att man aldrig får lika bra glid som med andra sorters skidor. Jag åker helst på mina (rätt gamla) vallaskidor, däremot åker jag sällan och tycker inte det är kul att valla - så jag kör med vallatejp. Jag byter tejp en gång om året typ, struntar i olika väderlekar - åker ändå inte om det är plusgrader eller kallare 16-17 minus. Jättebra glid i jämförelse med de två skidor med fjäll jag kört. Fjäll kan vara skönt om man vill ha lite broms i nedförsbacken :)

Förresten - om du vill använda dina gamla pjäxor (SNS Profil) så finns det nog massor med begagnade skidor, den är ju inte kommersiellt gångbar längre. Det är en bra bindning, men inte kompatibel med det som säljs nuförtiden. Du hittar säkert skidor för en trehundring. Se till att de passar din vikt så blir det bra glid!
 
Mina bekanta som åkt Wasaloppet med vallningfria köpte direkt efter slätbottnade skidor som behövde vallas, oljudet och trögheten utför var deras motiv.
T o m barnet klagade på sina vallningsfria barnskidor av ovan skäl.
Så i TS ställe skulle jag fundera på ett par slätbottnade spårskidor.

go tur
 
Om du har bra fäste utan att anstränga dig så har du nog för mjuka skidor, så att fästzonen under foten ligger i hela tiden (man ska behöva trycka ned foten med kraft för att få fäste om man vill ha glid när man fördelar vikten på två ben). Annars behöver du nog köpa skidor med rätt spann för din vikt.

Om glidzonerna utan fjäll inte är vallade (glidvalla/sicklat eller bara stålsicklade (googla kuzminsickel) på plasten) så kan det ju förbättra glidet rejält.
Jag använder numera vallafria skidor med "skins" för motion, sådana skinnskidor med lagom spann ger fäste utan valla och glider bra om de har vallade glidzoner, men låter inte som "tåget".
Mina vallaskidor är bäst men av lathet används de bara när det är lättvallat före, eller skare så att skarklister är valet för att åka fritt i skogen.
 
Det går att valla glidzonerna. Frågan är hur mycket det hjälper. Min uppfattning är att den typen av vallningsfria skidor inte är speciellt bra. Det går däremot att valla med någon burk på fjällen. De exempel jag har sett har fjäll som går alldeles för långt bak och har man för långa fästzoner spelar inte glidvallning eller sickling speciellt stor roll. Med vanliga vallningsbara skidor kan man kolla att spannet är rätt genom att stå på båda skidorna och föra ett bladmått eller papper fram och tillbaka för att bestämma fästzonens längd. Tycker du du har bra fäste?
 
Äldre vallningsfria skidor var sällan speciellt bra betraktat som skidor. Spannen tenderar att vara mjuka, belagen är inte speciellt bra, och "fjällen" låter och bromsar. Det fungerar alldeles utmärkt för de som vill hasa runt på skidor några gånger om året och inte kan/vill hålla på att valla.

Det är i det närmaste omöjligt att få bra glid på dem.

Så valet för TS är att acceptera begränsningarna på de skidor som redan ägs. Det går eventuellt att få dem något bättre med att sickla och valla glidytorna -- men jag tror inte att det blir speciellt mycket bättre under någon längre period. Annars blir det att köpa nya eller bättre begagnade. Det är som sagt SNS-profil på skidorna, vilket kan vara svårt att få tag på som nya. Därmed är i alla fall min rekommendation att köpa både nya skidor och skor med NNN-profil vid nyköp. När det gäller begagnat så borde det gå att hitta SNS-skidor. Problemet med begagnatköp av längdskidor är att hitta rätt spann.

När det gäller glid är det i första hand kvaliteten på belagen och dess struktur som ger glid. Effekten av vallning går relativt snabbt bort (Kuzmin har genomfört en del intressant forskning på området). Naturligtvis måste spannkurva också passa åkaren. Ett spann som inte passar åkaren kan ge dåligt glid -- inte bara dåligt fäste.
 
Har de inte uppfunnit nån valla eller skida än som endast ger glid åt ett håll? Full fart framåt, noll fart bakåt. Såna fjäll känns rätt i teorin. I praktiken inte alls tillräckligt lätt glid och tråkigt ljud. Kanske nåt "fiberlager", med tusentals glatta strån i nåt supermaterial som är helt stumt "mothårs" och stoppar upp, men ger tyst och snabbt glid framåt. Som när man klappar en hund mothårs.
 
Senast ändrad:
Håller med ovanstående. För mig är det ganska viktigt att ha hyfsat glid och fäste för att få upp lite fart på skidorna vilket gör det så mycket roligare. Åkte i det lokala elljusspåret igår som spåras högst vartannat år typ. Jag är inget vallnigsproffs eller så men har helt ok grejer. Uppfattade mitt glid som helt otroligt jämfört med folk jag åkte om.
 
Ja, åker du ändå så pass många gånger så borde du köpa några begagnade skidor som kan vallas med fäste. Vallningsfria skidor är nästan som att cykla med punktering. Men kan vara ett fint sätt att gå i skogen ändå.
 
Som andra redan skrivit, vallningsfria skidor med fräst fjällmönster under går aldrig att få samma glid som på skidor med slätt belag som man fästvallar. Så för spår och motionsskidor ser jag inte personligen denna typ av vallningsfria skidor som ett alternativ (om det inte är riktigt eländigt klabbföre med underfrysning). För turskidor när man mer lufsar fram på fjället eller skogen kan dock vallningsfria skidor vara ett alternativ, då är glidet lite underordnat fästet.
Nu finns ju även motionsskidor med skins, men då jag ännu inte testat några sådana själv kan jag inte uttala mig om hur de är att åka på jämfört med vanliga släta belag med fästvalla.
 
Som andra redan skrivit, vallningsfria skidor med fräst fjällmönster under går aldrig att få samma glid som på skidor med slätt belag som man fästvallar. Så för spår och motionsskidor ser jag inte personligen denna typ av vallningsfria skidor som ett alternativ (om det inte är riktigt eländigt klabbföre med underfrysning). För turskidor när man mer lufsar fram på fjället eller skogen kan dock vallningsfria skidor vara ett alternativ, då är glidet lite underordnat fästet.
Nu finns ju även motionsskidor med skins, men då jag ännu inte testat några sådana själv kan jag inte uttala mig om hur de är att åka på jämfört med vanliga släta belag med fästvalla.

Jag har aldrig testat skins heller faktiskt men vet många som tycker det funkar utmärkt. Kanske inte riktigt samma glid som valla men kan va bra. Håller med för övrigt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.