Längdåkning nybörjare

Flanell: Jepp, det är poängen. Tråden började med min fråga om vilka skidor jag skulle köpa, så jag är helt ny i spåren och håller som bäst på att testa av olika väder :). Sju gånger har jag åkt skidor hittills, och det har just bara varit en sorts väder sedan jag köpte dem. Tills nu. I söndags åkte jag i +2 grader och blötsnö. Det var strålande bra både fäste och glid! :) Du får gärna klanka på dem, jag håller just på att lära mig vilken sorts skidor man ska ha. Eftersom jag bara har vallningsfria och aldrig testat något annat är det dem jag rapporterar om. Alltid är det någon som är nyfiken.
 
Flanell: Jepp, det är poängen. Tråden började med min fråga om vilka skidor jag skulle köpa, så jag är helt ny i spåren och håller som bäst på att testa av olika väder :). Sju gånger har jag åkt skidor hittills, och det har just bara varit en sorts väder sedan jag köpte dem. Tills nu. I söndags åkte jag i +2 grader och blötsnö. Det var strålande bra både fäste och glid! :) Du får gärna klanka på dem, jag håller just på att lära mig vilken sorts skidor man ska ha. Eftersom jag bara har vallningsfria och aldrig testat något annat är det dem jag rapporterar om. Alltid är det någon som är nyfiken.


Absolut!! Följer tråden med stor spänning och tycker dina rapporter är trevliga :)


Ville bara, eftersom jag varit inne i tråden tidigare, påpeka att temperatur spannet kan vara ganska omfångsrikt, dvs från -40 upp till +20 om du så vill och det fungerar hyfsat bra.

men det finns en viktig faktor till att ta hänsyn till, som gör att temp-spannet plötsligt blir betydligt snävare om du går från -1 till +1 och tillbaka till -1, utan att det däri mellan snöar har man rört sig i ett intervall om 2grader men står med skidor som inte alls fungerar.


sen kan ju tilläggas, för er som åker med vallningsfria fiskfjälls skidor och upptäckt hur hopplöst det blir, efter den senaste tidens väderomslag, med efterföljande isiga spår, att det faktiskt går, rent praktiskt, att lägga lite klister även på dom.

1. man förlorar ju helt idén med att skidan ska vara vallningsfri och hade då lika gärna (bättre) kunna valt en vallningsbar

2. tycker man det är stökigt och kladdigt att göra rent ett par vanliga har man med ett par klistrade vallningsfria ett jkla jobb framför sig.

men som sagt, det går ju att lägga på nån klistersträng.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.