Längdåkning nybörjare

Jag är en kvinna på 39 som tränar en hel del och nu när jag inte kan springa eller gå i skogen längre vill jag åka skidor! Åkte längd i min barndom, men inte sedan dess. Vad ska jag tänka på när jag köper skidor? Jag vill inte betala några större summor eftersom jag bor i södra Sverige och snön kan hålla sig borta i flera år.
 
gå på loppis först o kolla efter skidor o stavar. för motion annars finns de om man vill leva snålt att köpa vita blixten finns ö&B eller andra överskott firmor.
 
Köp ett billigt "paket" hos en sporthandlare. Se bara till att du får hjälp med att markera vallningsområde. Sen skaffar du vallatejp och fäster det inom det kortaste området som är markerat. Skapligt glid och perfekt fäste i minst 20 mil.
Jag rekommenderar INTE loppisfynd. Du vet inte vad du får. Är man dålig skidåkare (som jag när jag började för några år sedan) blir man bara ännu sämre om man inte har acceptabla grejer.

Lycka till!

HåkanF
 
Hej,
Jag tycker att du bör satsa på att besöka en sporthandlare för att få hjälp.
Provar du inte ut skidans spann efter din vikt så kommer det inte att bli bra. Vilket resulterar i att det blir mer svåråkt för dig.
Skidorna kommer du att kunna använda många år framöver så slår du ut kostnaden blir det inte så farligt, se det som en investering. Längdåkning är en mycket allsidig och bra träning och ett grymt komplement till löpning under vintern.
Lycka till!
 
om du ska åka i ett spår:


1. låt dom inte lura på dig vallningsfria skidor med fiskfjäll. vad dom än säger.
2. har inte försäljaren ett bladmått i handen när han provar ut skidorna ska du kliva av spann-provar-brädan

googla och lär dig lite om grunden i hur man provar ut ett par skidor, tar max 10 minuter, så du kan ha lite koll.

3. välj sko först, som passar din fot, sedan bindningssystem, men håll dig för guds skull borta från en bindning som heter SNS pilot och har en dubbel infästning i skon.
4. köp ett "gunde-pack" med valla och gör det inte mer komplicerat eller dyrare än så. ev kan du köpa nån klistertub också. glidytorna behöver du inte som motionär göra nåt med, egentligen.
5. överväg att köpa äldre av kvalité istället för det billigaste nya.

en bra skida, av kvalité, håller sig över åren om du pysslar om den, dom billiga med skumkärna förlorar lätt sin planhet. förutom att belaget och spannkurvan redan från början är sämre.
 
Senast ändrad:
Hur vet jag att det är en skida med skumkärna?

Är inte hundra, men jag tror att det bara är Fisher och Peltonen som INTE har skumkärna. Jag skulle inte fästa någon större vikt vid det annat än när jag drar vallajärnet över belaget, för skumkärnan ansamlar lätt värme och så blir det bubblor i belaget om man är oförsiktig.

Jag skulle satsa på ett paket där skidorna ligger kring 1500 kronor och är som de dyrare skidorna i utformning. Det är bra skidor, inte bara för nybörjare. Jag åker mest på sådana billiga Atomic. Funkar lika bra efter 700-800 mil som när de var nya.

Och som Flanell påpekar:

Håll dig för guds skull borta från bindingen Salomon SNS pilot. Låt inte någon försäljare lura på dig skiten. Salomon har slutat tillverka den, men det finns ju kvar lager som handlare gärna blir av med.
 
Salomon Pilot Pjäxor?

Funkar Salomon Pilot pjäxor till Salomon SNS Profil bindning?

Jag har jämfört ett par äldre Profil bindningar med ett par nytillverkade och det ser ut som om de har anpassats för att även kunna användas med pjäxor för Pilot-systemet. Om så är fallet borde man kunna få ett par nya schysta Pilot pjäxor till bra pris även om man skaffar en Profil bindning.
 
Funkar Salomon Pilot pjäxor till Salomon SNS Profil bindning?

Jag har jämfört ett par äldre Profil bindningar med ett par nytillverkade och det ser ut som om de har anpassats för att även kunna användas med pjäxor för Pilot-systemet. Om så är fallet borde man kunna få ett par nya schysta Pilot pjäxor till bra pris även om man skaffar en Profil bindning.

det finns en missuppfattning att salomon har en viss typ av bindning som heter SNS, så är inte fallet, alla salomon bindningar heter SNS.

den första SNS har en bygel i stål som går ut framför pjäxan, dessa är inte kompatibla med nyare

SNS profil finns i flera utföranden; SNS profil equipe classic, med en bygel som du låser manuellt ,går det att sätta dubbeaxlade pilot pjäxan i. är bindningen ny kan du kapa någon mm från kudden för att minska trycket över tån

SNS profil automatic måste du ta bort den bakre stålpinnen fpå pjäxan ör att få i bindningen.


Sen kom nämnda SNS pilot med dubbel infästning som bland annat stadium och teamsportia fortfarande, med god min, kränger i sina paket.
till motionärer är det rent vansinne att sälja det smäcket.

Senare generation SNS är nu tillbaka till samma grundkonstruktion som profil classic equipe.




När det gäller skumkärna är det absolut inget att vara rädd för, jag syftade mer till om man lägger på en slant och köper skidor som man förväntar sig ha resten av livet, då kan det vara idé att undvika den typen av skida. jag vet av erfarenhet att dom inte håller sig plana lika bra.


personligen tycker jag inte man ska vara rädd för begagnat. det finns otroligt mycket bra skidor att hitta för bara någon hundring.
köp ett par fina gammla fischer för 100:- med "fel" bindning och ett par nyare begagnade av sämre sort men med rätt bindning för ytterligare nån hundring. låna en pz3 skruvmejsel, ett borr på 3,5mm och en borrmaskin och lägg två timmar kör i lite tvåkomponents lim i hålen som blev över, så har du fått vad som idag kostar 2-3000;- i butik.

det finns inget som hindrar att man provar spannet på begagnade skidor. det är ju inte heller direkt någon skräll om damskidan är utprovad till runt 65kg och herr till runt 80. ser man sig omkring är det inte så många 140kg + åkare i spåren. eller tjejer som är 1.80 och väger 40kilo. sen är det ju inte hela världen om inte spannet stämmer på grammet, lite kan man ju dra ner eller öka på fästzonen.

nya skidor ser bättre ut, men dom är långt ifrån alltid det.
 
Senast ändrad:
Mitt tips før all terrængskidåkning ær att sætta på stighudar. Valla vill gærna nøtas av i djupsnø och ger inte samma kontroll. Vandringen blir behagligare och man kan så gott som alltid åka med skidorna rakt fram.
/J
 
Aj då, jag har tydligen gjort fel! Jag köpte mina skidor innan jul och hittade ett par vallningsfria med fiskfjäll, dock känns de himla bra. Jag har ju inget att jämföra med i och för sig! Det är lite svårt att ta sig upp för branta backar, men jag gissar att det hänger betydligt mer på min bristande teknik än på skidan!? Jag hittade hela kittet för 1800:-, skidor, stavar, pjäxa och bindning och är nöjd. Jag är den typen av människa som förmodligen skulle ge sjutton i att alls skida om jag skulle på med valla och sånt, så jag får ju ta vad jag får för att slippa. Men jag älskar att åka, vilken suverän träning!

Nu leker jag med tanken på Vasalopp nästa år och tar tacksamt emot tips på hur man tränar inför det!

Tack alla för alla råd och alla tips!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.