Längd Skyllermarks blå?

Tjena

Jag kör idag på ett par Maple Gold 45 cm långa med SNS profil, jag märker dock att jag saknar möjligheten till sidjustering. Funderar på ett par skyllermarks blå men lite osäker på längden. Har stl 46 på fötterna och är 188 lång.

Maple skridskorna har en brant uppslipning så åkytan motsvarar ungefär en 50 cm skridsko med vanlig uppslipning fram. Har vant mig med den korta skridkon men en 46 cm blå har en ännu kortare åkyta eller ska jag gå upp till 51 cm för att kompensera den mindre branta uppslipningen fram?

Anders

Minst 51 cm blå

Vet inte längderna på blåa skridskon men jag har erfarenhet både av Mapleskridskon och av modifierade Skyllermarkare där jag sågat av förskeppet.

Mest likt Mapleskridskon får du med en avsågad Skyllermarkare med längden 53 cm.

Har du testat att flytta bindingen i sidled på Mapleskridskon genom att borra nya hål och gänga? Det går ganska bra.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej, ang. justeringen i sidled finns det ingen testjigg som gör att man kan prova olika inställningar innan man borrar ? Jag har ett par gamla SSM Distance från anno dazumal som kanske skulle kunna uppgraderas med en Salomonbindning, men jag är osäker på placeringen och skulle vilja prova lite olika
inställningar först.

Testa

Bör inte vara alltför svårt att få till. Kolla bilder i senaste Utemagasinet på Pikmakarens och Lundhags löshälsmodeller så ser du hur de löst detta.

Thure

Thure och andra:
Jag har ett par nya fina Blåa 51or som jag tänkte sätta sågen i *snyft*.
Hur gör man för att korta dom och putsa till dom. Any tips? Bör man tänka på ngt speciellt för att det ska bli bra och snyggt? Tips på verktyg?

Skulle även vilja skära till plattan lite för att bli av med överflödigt material (och därmed troligen göra dom höger/vänsterfotberoende).

Har sett några kapade 51or och en del har sett riktigt riktigt fula ut.

Tack på förhand!

Kapa härdat stål mm

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18242 för stålskenan. Du sågar lämpligast ett par snitt ett i ca 70 grader framtill och ett flackare lite längre bak. Runda till med stort skridskobryne. Aluplattan kapar du enklast med ett bågfilsblad t ex ett i bimetall. forma till snyggt med en inte alltför grov fil.

Skulle jag få föreslå något för Skyllermarks produktion så vore det att göra den här avkapningen som default, lång uppslipning fram behövs inte på löshälsskridskor. Om man sedan gjorde en höger och en vänsterskridsko så skulle det bli ännu bättre med mindre utstick av aluplatta på insidan av skenan. Detta skulle förutsätta assymetriska tvärgående spår på plattan kortare på insidan och längre på utsidan.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips