Lämplig hund

Jack Russel Terrier

Jag har haft ett flertal olika hundar, men har fastnat för Jack Russel terrier, vilket iofs är en jakthund, men det är hanterbart. Mkt trevlig hund, liten, men ändå med en större hunds alla positiva egenskaper, de orkar hur mycket som helst, de är intelligenta, de är oömma, positiva osv. Den jag har är högbent och slät i pälsen, vilket jag tror är den ultimata varianten för den som gillar att röra på sig. Har dåligt med bra bilder, men här är en http://217.208.159.149/september/20-sep-2003 067.jpg och det är säkert fullt med bättre bilder om du söker lite på nätet osv. lycka till !
 

Guest

Gäst
gundj; sa:
Fråga oxå massor, om någon uppfödare tycker att du är jobbig med alla nybörjarfrågor så lägger du bara på luren och ringer nästa.
Jag tror knappast någon uppfödare skulle tycka att det var jobbigt att besvara frågor om "sin" ras...? De som jag har träffat är snarare svåra att få tyst på...! Alla som är engagerade i hundar, och särskilt då uppfödning, älskar väl att prata om det? Jag är "bara" hundägare, men visst kan jag prata bra nog länge om hundar jag ägt eller umgåtts med...!
Däremot kanske det är svårare att göra urskillning på det som sägs av olika uppfödare, eftersom naturligtvis alla tycker att just "deras" ras är bäst på alla sätt och vis! Då känns det som smartare att ta kontakt med någon som har erfarenhet av många olika raser, t.ex. någon som utbildat hundägare etc. Och kan lyssna in på just dina krav och önskemål.

Dessutom håller jag med den som sa att man kanske inte alltid behöver ha "värsta" rasen, vad gäller styrka och uthållighet etc. Själv skulle jag nog aldrig kunna träna upp mig själv så pass att jag orkar mer än min golden (om han har kunnat dra nytta av motsvarande mängd träning, och inte har nått till ålderns höst eller så...!), förutsatt att jag transporterar mig själv - till fots / på skidor etc.
 

Guest

Gäst
Gårdshund...?

Jag hörde någon nämna "dansk-svensk gårdshund", är det någon här som har erfarenhet av den rasen? Påstods vara allround jakthund, och borde alltså gå att lära upp till det mesta...?
 
Världens bästa ras

Vill du ha en hund som är och blir allt du vill, ska du skaffa dig en Berner Sennen. Jag har själv en Berner vid namn "Elsa" som lever upp till alla mina önskemål om en relation med hund.
Vill man aktivera sig mycket med hunden tycker Bernern om detta. Är det dåligt väder en dag och man vill jäsa inomhus passar detta alldeles utmärkt för bernern också. Som idag! Just nu ligger Elsa på min plats i sängen och sover i ryggläge!
Jag provar de flesta saker med Elsa, sök, lydnad, vandring, agility, räddning, vatten mm. Hon trivs mycket bra i alla dessa miljöer och framför allt, vi har roligt tillsammans, med en mycket go kontakt mellan ägare och hund. Skaffar du dessutom en nätt tik så blir de inte så stora som vissa bernerhanar.
kolla in http://www.sshk.se där står mer om rasen!
OBS! jag är ingen insnöad brukshundklubbare, utan jag ser världen med öppna ögon, jag bara konstaterar fakta! "BÄSTA VÄNNEN BERNER SENNEN"
 
Re: Världens bästa ras

dni; sa:
Vill du ha en hund som är och blir allt du vill, ska du skaffa dig en Berner Sennen.

Var då extra noga vid val av uppfödare eftersom detta är en av de värst drabbade hundraserna gällande höftled/armbågsproblem. Därav att dom försäkras i högsta klassen.. Går man in på deras sida så är det ganska tråkig läsning. Men rasen är lugn och trevlig så väljer man en seriös uppfödare så skall det inte vara några problem.
 
Samojed - tillåt mig rätta till i ras

Denna hundras har fått fel gener i sig i utställnings-vansinniga människors våld.
Man blandade in - Chow-chow !!
Köp inte såna samojeder...bara skit, små, fåniga, klena, nervsvaga.

Den riktiga Samojeden av Grönländska linjen är kraftigare, tätare päls, lite mer jvlar anamma.. MER JYCKE.
Men också inget fjoll som pissar buske sen inget mer..
De kräver massor av exercise'..!
Kraftigare för drag. Köp dom istället. Finns i Kiruna ett fåtal, hoppas jag.

Tassar på hundar skall för vinter, vara gulaktiga och därmed keratiniserade hårda och kalltorra ..inte varma trampdynor med rikliga blodkärl, mjuklena.
De senare spricker direkt och blödning uppstår.
Min Alaska Husky tik, var en idealvofsa.. Tålde mycket och åt lite. Dubbel päls, tät.
Jaktgalen på ripor, älg och allt vad fan jag skjutit..perforerat...ätits upp..glufs.
Tål vad fan som helst. Apporterade i fjällsjöar i november. Trädskällare på tjäder.
Älg, rovdjur...sak samma. Ståndskall utan massa onödigt bjäbbande valppladder. Väldresserad. Go mot folk och strikt som livvakt. Varningsnoterar vid okänt folk. Kunde vakta persedlar mot okända.
Så ska en hund vara i norr... så har man råligt som faen ! Och äventyr..massor.
 
Re: Samojed - tillåt mig rätta till i ras

Kirunafjällis; sa:
Den riktiga Samojeden av Grönländska linjen är kraftigare, tätare päls, lite mer jvlar anamma.. MER JYCKE.
Men också inget fjoll som pissar buske sen inget mer..
De kräver massor av exercise'..!
Kraftigare för drag. Köp dom istället. Finns i Kiruna ett fåtal, hoppas jag.

Hmmmm...

Samojdedhunden har sitt geografiska ursprungsområde i trakterna kring Jamal-halvön, dvs centrala/norra sibirien, på andra sidan nordpolen sett från Grönland. Samojeden är nog närmare besläktad med Lapphunden än Grönländaren. Samojedhunden har i tusentals år levt tillsammans med det renskötande folk som kallas för Nenets. Nenets tillhör gruppen Samojed folk, alltså ett folk som talar något av de olika samojedspråken därav dess namn.

Man kan även se samma hundtyp hos andra folk i "närområdena", men dagens historieskrivning säger att ursprungs folket är Nenets. Men om man tittar på gamla fotografier (tagna runt förra sekelskiftet och årtiondena efter) från diverse vetenskapliga (och andra) expeditioner så kan man tydligt se att de fysiska yttre dragen är de samma. Dessa yttre drag påminner om gröländarens, specielt om man jämför med en relativt vit grönländare, men man kan ändå relativt lätt se att det rör sig om två skilda populationer.

Tyvärr så har utställnings hysterin hos oss västerlänningar medfört att många samojeder blivit små och tjocka "pälsmonster" (för mycket underull av dålig kvalite och för långa stickelhår), i stället för dom smäckra arbetande arktiska hundar dom under årtusenden utvecklats till. Men det där med inblandningen av Chow-chow som en större företelse är jag personligen lite skeptisk till, genom en selektiv avel på pälsrika individer så kan man ju uppnå samma resultat utan inblanding av oönskade effekter som förändring av storleken och den bruna pälsen. Fast troligtvis så finns det nog dom som försökt gå genvägen genom att avla in Chow-chow.

För dom som då undrar hur den ursprungliga samojeden ser ut så kommer här en länk till en sida med bilder på samojeden i sin ursprungs miljö:

http://www.samoyed.org/vladarticlepics.html

Där kan man också se att stenskravel och blockteränng inte är främmande för alla raser, vissa har som sagt redan tusentals års erfarenhet av terrängtypen. Fast det kanske var en poäng som mer hör hemma i tråden Keb och hundfråga ;)

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24501

/Jesper
Som är barnsligt förtjust i att läsa allt som har med polarhundar att göra, och mer än gärna skulle köpa ett par samojedhundar från Sibirien om bara pengarna fanns...
 
Re: Samojed - tillåt mig rätta till i ras

polarhund; sa:
Som är barnsligt förtjust i att läsa allt som har med polarhundar att göra, och mer än gärna skulle köpa ett par samojedhundar från Sibirien om bara pengarna fanns...

Nog torde väl själva inköpspriset av samojeder i Sibirien vara betydligt lägre än i Sverige, som ligger kring 8 000 kr. För dom pengarna kan man ju dock få 3-4 avsevärt duktigare draghundar av annan ras. ;)


/Per
 
Re: Re: Samojed - tillåt mig rätta till i ras

Luffarn; sa:
polarhund; sa:
Som är barnsligt förtjust i att läsa allt som har med polarhundar att göra, och mer än gärna skulle köpa ett par samojedhundar från Sibirien om bara pengarna fanns...

Nog torde väl själva inköpspriset av samojeder i Sibirien vara betydligt lägre än i Sverige, som ligger kring 8 000 kr. För dom pengarna kan man ju dock få 3-4 avsevärt duktigare draghundar av annan ras. ;)


/Per

Så sant. Sen ska man inte glömma bort karantänkostnaden hemma i Svedala, vipps så skulle man kunna köpa sig ett helt unlimitedspann ;) Men jag skulle nog ändå villja ha "orginal" samojederna om jag fick förmånen att välja.

/Jesper
 
Rasval....

Alltid svårt att välja ras,aldra helst om det är första hunden och man är nybörjare.man kan känna att det blir ett tungt ansvar med en hund och man vet kanske inte helt vad man skall ha den till och alla raser är ju olika och har egna egenskaper.

KÖP DÄRFÖR NÅGRA OLIKA SÅ DU HAR ATT VÄLJA MELLAN!!!!
 

avslutad210712

Gäst
Ääääääh glöm alla andra raser och satsa på en vorsteh. Kräver mycket men ger otroligt mycket tillbaka om du får pli på den. Får du inte pli på den kommer den att ha jävligt roligt när den jagar allt på två och fyra ben två och fyra hjul, två vingar etc *L*.

Som första hund kan det kanske vara fel val. Gjorde dock det valet och ångrade det aldrig. Den dagen jag köper en ny hund blir det en vorsteh.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
LisaJ Lös hund i fjällen? Hundsport 90
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.