Lämna packningen vid toppturer

avslutad210712

Gäst
Lämnar inte kamera, gps och liknande i tältet men däremot lämnar jag tält, liggunderlag och sovsäck som tillsammans är betydligt dyrare än gps'n i alla fall. Känns dock som att såna saker inte är riktigt lika roliga att stjäla eftersom det tar längre tid att plocka ihop dem.

Jag har hört av en som har hört av en o.s.v. som har blivit av med mat. Vi hade en matpåse för litet en gång i slutet av en vandring, men jag vet inte, vi kan lika väl ha glömt den eller ätit en gång extra själva.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Lämnar inte kamera, gps och liknande i tältet men däremot lämnar jag tält, liggunderlag och sovsäck som tillsammans är betydligt dyrare än gps'n i alla fall. Känns dock som att såna saker inte är riktigt lika roliga att stjäla eftersom det tar längre tid att plocka ihop dem.

Så brukar jag också göra. Om jag någon gång lämnar elektronik i tältet så brukar jag se till att det inte syns. Jag har aldrig blivit av med något, vare sig i Sarek eller Padjelanta eller någon annanstans. Men vid fjällstationer har jag nästan aldrig tältat, där springer ju ibland mycket folk.

Jag kanske är både naiv och har haft tur, har lämnat tält och utrustning på både skärgårdsöar, campingar på västkusten, östkusten , gotland, jämtland, i mälardalen och i fjällen samt varit borta upp till 12 timmar och aldrig blivit av med något!

De flesta vill väl ha mindre att bära på, inte mer... Jag tar med plånboken, för att den är lätt, och kameran, för den ska ändå med. Allt annat ligger kvar i tältet, och det har alltid funnits kvar när jag kommit tillbaka.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips