Lämna packningen vid toppturer

Om man till exempel inte vill börja sin topptur nedifrån Kebnekaises fjällstation utan tältar någonstans ut efter Durlings led närmare toppen, kan man lämna sin utrustning och uppsatt tält där för att göra toppturen eller får man grejerna stulna? Hur är mentaliteten i svenska fjällen?
 
Jag har samma fråga, fast för Sarek. Jag funderar på att tälta på Pielaslätten och sen göra en dagstur. Vill helst att tältet och alla grejor är kvar när jag kommer tillbaka. I Sarek är det viktigt att allt är kvar när man kommer tillbaka. Skulle tex stormköket vara borta hade det ju blivit svältkatastrof.
 
Jag har heller aldrig blivit bestulen på något. Tror inte att det är någon risk man behöver kombinera med. :)
 
Jag lämnar konsekvent grejerna kvar. Kanske dumt? Jag känner ingen som har blivit av med grejer. Än så länge är det bara på nätet jag hört talas om det - och då aldrig av någon som drabbats personligen. Alltid hörsägen.
Men... det är klart att det finns idioter. Ju fler som beger sig till fjällen desto större blir risken...

HåkanF
 
Jag har heller aldrig blivit av med något. Däremot är jag lite mer noggrann med vad jag tar med mig från tältet på en dagstur ifall jag tältar vid en fjällstation. Inte för att folk där i allmänhet är mer oärliga utan för att de är fler (och i vissa fall har mindre erfarenhet = större risk att de glömt något/haft sönder något som de kan plocka av någon annan, ex brännaren till köket) Jag tar med mig sådant som jag inte kan vara utan ex just köket/brännaren (räknar inte tält, sovsäck mm).

Däremot har jag varit med om att granntältet blivit av med några av sina tältspikar vid Sylarnas fjällstation. Det blåste ganska bra så det var inte så kul för dem. Någon annan fick helt klart ett mer stabilt tält. Men...man kan ju inte plocka med sig tältspikarna när man går på dagsutflykt :)

Jag är nog ganska så godtrogen. Jag brukar lägga ett litet meddelande på liggunderlaget inne i tältet om vart jag gått när och när jag räknar med att vara tillbaka. Har som sagt ännu inte blivit av med något. Jag tror det började med en orolig mor som hade läst någon artikel i tidningen om någon som försvunnit utan ett spår, tältet var allt man hittat. En form av "stationärt färdmeddelande" alltså. (Men nu hamnade jag en bit ifrån frågan...)

Jag vill tro att man kan lämna sitt tält som det är. Om man vill kan man ju för att hindra ögonblickstjuvan sätta ett litet lås vid dragkedjorna-ögglorna. Vill man ta sig in i ett tält så gör man ju det enkelt med kniv men det där första lilla hindret kanske gör att den oärlige väljer ett annat lättare tält. Det är svårt att låtsas att det är sitt eget tält som man bara ska in i och hämta en sak om man inte kommer in i det enkelt. Små lås från IKEA/Rusta mfl kostar typ 29kr/2st och väger inte så mycket...
 
Det är väl lite sådär att tjuven skall stanna vid dina grejer, undersöka om ditt tält är tomt, släpa med sig eventuellt stöldgods osv... Du kan underlätta för tjuven genom att inte lägga dina grejer obevakade precis vid en stor stig utan kanske lite mer avskiljt?
 
Ju närmre fjällstationer desto större risk för "kreti och pleti" och därmed även för rötägg. Och ju större och populärare fjällstation desto större risk. Så visst - jag skull nog fundera nån extra gång vi typ Keb och Storulvån.

Men i Sarek skulle jag inte vara rädd alls för det. Men möter ju 1-2 sällskap per dag och vad är risken att de skulle vara tjuvar? Dessutom lär de ju ha full packning själva redan.
 
Jag har själv aldrig blivit bestulen på något jag lämnat obevakat i den svenska fjällvärlden. Mitt bestående intryck av folk som vandrar i fjällen är att det är hederliga och hyggliga människor.
 
Har aldrig blivit av med något.

Det ska väl mycket till för att man ska närma sig och därtill gå in i och söka igenom ett tält som verkar tomt? Det kan ju vara folk i tältet som man inte vet om. Och att sitta och vakta på när folk lämnar tälten obemannade verkar vara ett ytterligt slöseri med semesterdagar. Lättare att stjäla saker hemma på stan isåfall.
 
Jag har alltid lämnat saker kvar i läger under toppturer och dagsutflyter, har aldrig blivit av med något.
I allmänhet så känns det som att folk i fjällen har nog att bära ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Att lämna leden Sitasjaure- Hukejaure österut (Lihtti) Fjällvandring 1
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
brorgustav Nikkaloukta - Kebnekaise, lämna väska Fjällvandring 2
Escodobe Lämna tältet för dagsturer? Fjällvandring 26
P.D Vågar man lämna tältet ? Fjällvandring 24
insco Vikt på packningen - Omröstning Fjällvandring 35
JohnnyL "Så bär du packningen rätt" Fjällvandring 4
avslutatmedlemskap1004 Den ultimata packningen Fjällvandring 24
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Arctic Fox Glaciären vid Leirvattnet. Övergång där? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...