Lämna in Lundhagskänga till skomakare?

Hej!
Jag har ett par Lundhagskängor som jag är väldigt nöjd med. Nu är det så att på en av kängorna har en sömn gått sönder, vilket resulterat i att en skinnflärp sitter lite löst. Ingen stor grej, men bäst att fixa tänker jag förstås så att det inte blir värre. Och naturligt vore så klart att skicka kängan till tillverkaren. Men då kommer det ta minst någon månad, särskilt så här under högsäsongen för vandring (det har jag erfarenhet av). Och jag vill ju ut igen om ett par veckor.

Så min fråga, vågar man lämna in dom till någon skomakare? Någon som har tips på någon bra pålitlig? I Stockholms-trakten.

Kan inte rekomendera nån speciell skomakare men naturligtvis kan du lämna in din känga hos en sådan. Kolla med exempelvis Naturkompaniet eller annan butik vart dom vänder sig vid reklamationer/reparationer.
//Per

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kolla med Lundhags om de känner till bra skomakare i Sthlm.
När jag skulle laga mina kängor gav de mig namnet på en skomakare här i Linköping.

Rekommenderar verkligen dessa herrar http://www.sodermalmskonyckel.se

Har låtit dem göra jobb med mina jörnkängor och lundhagskängor med ypperligaste resultat.
Är otroligt nöjd med deras arbete och gillar dem skarpt.

Att fixa en söm är en enkel biff för vilken skomakare som helst. Men alla har inte rätt maskiner för grova skodon.

Ett annat bra sätt är att kolla vilka i din stad/by/samhälle som har mästar- eller gesällbrev från skomakarförbundet. Bättre kvalitetsgaranti än lösa råd och rykten. Lundhags har ju också såklart koll.

Har inte kontaktat Lundhags ännu, men vågar nog lita till tipset från Blomberger. Tack för det!

Ja, på deras hemsida står det till och med: "Vi är innehavare av Mästarbrev
respektive Gessälbrev vilket innebär att vi är certifierade skomakare genom Sveriges Skomakarmästarförbund."

Typiskt bra! :)

Jag mailade Lundhags och de svarade att skicka hit de så fixar vi det. Sagt och gjort, det var en söm på mina också och jag tror han fixade det med vändande post....gratis dessutom :) Tack igen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips