Lägga potatis i kokande vatten

´Ny potatis´har mkt c-vitamin men långt fram på hösten betydligt mindre då minskar betydelsen av hur man kokar,för vitamin innehåll men blir jämnare kokt/ångad av lite längre koktid på lägre temp.
Ta fram potatis från kyl eller annat kallt förvar på morgonen och låt dem bli rumstemp innan kokningen så går de fortare upp i temp jag ånk kokar och sätter på mer värme i början så temp på vattnet stiger snabbt.
Men ett av de viktigaste råden är mörk förvaring så den ej blir grön samt att man ska koka färdigt om man väl börjat och ej avbryta ock koka klart om planer på när eller mängd ändras då tar potatisen skada och blir oätlig.
Kyl av överbliven potatis och låt torka lite och in i kyl ok till nästa dag och lägre glykomiskt index för de som väljer bort av den anl tex.
 
Koka hur du vill. Snabbast kokning - i stekpanna på hög effekt. Lite vatten och finskuren potatis. Allra snabbast, riv potatisen och stek i varm panna, Näringsvärdet i potatis är bra oavsett tillagning, faktiskt så bra att det sägs att man kan överleva på enbart potatis.

Om du vill må bra bör du äta ca 5 frukter / dag. (För mikrobiotika och vitaminer/antioxidanter).
Om du äter dina 5 frukter/dag, gör inte c-vitaminerna i potatis vare sig till eller ifrån.

/John
 
Koka hur du vill. Snabbast kokning - i stekpanna på hög effekt. Lite vatten och finskuren potatis. Allra snabbast, riv potatisen och stek i varm panna, Näringsvärdet i potatis är bra oavsett tillagning, faktiskt så bra att det sägs att man kan överleva på enbart potatis.

Om du vill må bra bör du äta ca 5 frukter / dag. (För mikrobiotika och vitaminer/antioxidanter).
Om du äter dina 5 frukter/dag, gör inte c-vitaminerna i potatis vare sig till eller ifrån.

/John

Potatis innehåller ca 2% protein, så förutom att behöva peta i sig åtminstone en 3-4kg+ per dag är inte proteinet fullvärdigt. Potatis saknar även i stort sett fett, specifikt de båda essentiella fettsyrorna. Vilka är livsnödvändiga. Inget som går att leva på i längden.
 
Hmmm...jag äter inte potatis varje dag...ganska sällan faktiskt. Jag brukar lägga potatis i kokande vatten där jag värmer upp vattnet i vattenkokare och häller över det kokande vattnet från vattenkokaren i kastrullen med lite vatten i. Samtidigt som jag fixar vattnet så börjar jag skrubba potatisen. När vattnet kokar är potatisen skrubbad. Jag har lite salt i kastrullen också.
Om det är olika storlekar på potatisen så delar jag på dem innan jag stoppar dem i kastrullen.
Så, det var mitt potatisevangelium...
 
Potatis innehåller ca 2% protein, så förutom att behöva peta i sig åtminstone en 3-4kg+ per dag är inte proteinet fullvärdigt. Potatis saknar även i stort sett fett, specifikt de båda essentiella fettsyrorna. Vilka är livsnödvändiga. Inget som går att leva på i längden.
Där ser man. Man skall tydligen inte tro på allt man hör. Men när jag tänker efter, specificerades aldrig hur länge man skulle överleva.
/John
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.