Läcker det in i era Exped Orion 2 Extreme?

Mellan Orion och Nallo 2 GT skulle jag välja Nallo tältet.
Det är
- ca 600g lättare vilket är ett fint plus
- enklare att resa upp
- lite bättre kvalitet
och det stora absid är enligt mig roligare för att tex laga mat och äta osv när man är två.
Orions 2 absider känns mer praktiskt när man inte delar så mycket med varann.
Orion är ju lite billigare, man kan gå in och ut samtidigt på varsin sida, och ett stort plus är den höga takhöjden.
Men mitt val skulle ändå vara Nallo varianten.
 
Annars är ju Venus II Extreme en bra kompromiss kanske.
Stora fina absider samtidigt som det är byggt för att hålla för alla väder.
Två personer får lätt plats och takhöjden är bra, enligt min mening iaf.

/Anders
 

Bilagor

  • p-20101011-1654-2461.jpg
    p-20101011-1654-2461.jpg
    85.7 KB · Visningar: 797
I mitten av 80-talet köpte jag ett HB Keron 4. Ett fantastiskt bra och mysigt tält med sitt (då) innertält av bomull. När jag förra året skulle köpa ett mindre tält (1-2 p) lade jag ner hur mycket tid som helst på att läsa t.ex. Utsidans recensioner och forum. Ett par av slutkandidaterna var Exped Orion II Extrem och Venus II Extrem. På grund av vikten men framför allt möjligheten att öppna upp de båda absiderna/ingångarna helt (se bild på tidigare inlägg) valde jag till slut Venus. Jag är mycket nöjd med tältet, men jag har i ärlighetens namn inte tillbringat så många nätter i det eller varit utsatt för riktigt kraftig vind och/eller regn.

Jag är helt klart ett HB-fan, men anser ändå att man bör akta sig för att snöa in på det märket. Det finns flera tillverkare som jag är övertygad om ger mer value for money än HB. Men har man gott om pengar och HB-specen stämmer med ens egen spec, så ......
 
Först får jag tack än en gång för all fin återkoppling! "Thumbs Up"

Som jag misstänkte gör det inte valet enklare, eller svårare heller för den delen, då erfarenheterna ni redovisar är enkom positiva. Vilket bådar gott då jag/vi förmodligen kommer bli nöjda oavsett vilken av dessa två vi väljer. :)

Vikten ÄR en faktor som är styrande, när väl övriga kriterier så som säkerhet, regntätt & komfort är uppfyllda. Takhöjden i Orion är naturligtvis lockande samt dess därmed raka väggar jämfört med lägre tält. Vilket ger mer volym och praktiskt användbar yta.

Jag tror vi, jag & min kära sambo, gör klokast i att gå och prova irl. HB går ju att hitta här i Gbg på bla. Naturkompaniet men var kan man hitta, för att provligga, känna & klämma på Orion och Venus?

Ang. priset är det ju ett plus om det kan hållas nere men vi är 2 som delar på investeringen vilket underlättar. Ett sätt att hålla nere kostnaden vid HB-köp är ju HB Outlet men Nallo 2 GT förekommer, har jag sett, inte så ofta där. Och gör det det ryker de snabbt.

Mvh!
// Niklas
 
XXL tror jag säljer Exped´s tält.
Annars har du nog hyra eller beställa ett och testa hemma (man har väl öppet köp?)

/Anders
 
XXL tror jag säljer Exped´s tält.
Annars har du nog hyra eller beställa ett och testa hemma (man har väl öppet köp?)

/Anders

Vid köp över disk (i butik) är det ju inga problem med öppet köp men köp via Internet blir ju mer meck.

Har inte sett Exped hos XXL men jag kan ha missat. Skall kolla.

Mvh!
// Niklas
 
Vid köp över disk (i butik) är det ju inga problem med öppet köp men köp via Internet blir ju mer meck.

Har inte sett Exped hos XXL men jag kan ha missat. Skall kolla.

Mvh!
// Niklas

Eller tvärtom, ångerrätten gäller endast vid köp via nätet. Köper du varan i butik har du ingen rätt att ångra köpet. XXL har dock ångerrätt vid butiksköp.
Men detta bör man ser upp med, handlar alltid via nätet för att det känns tryggast, kan då testa hemma i lugn och ro samt att de stora näthandlarna oftast skicka med en retursedel så det är väldigt smidigt att returnera.
 
Var till XXL idag och fick slå upp tältet (ej Extreme) och blev positivt överraskad av volymen i innertältet. Det är ju gigantiskt! :)

Men samtidigt negativt överraskad av:

1.) Trånga kanaler. Där det var lite knöligt med snustorra stänger och kanaler att få i och ur stängerna.

2.) Hur mycket kraft det gick åt att få i stängerna i stånghållarna, trots att förspänningen var släppt så mycket det gick. Så mycket kraft att min sambo aldrig skulle kunna resa tältet själv, och hon är inte superliten/svag.

3.) Vilken löjligt stor skillnad det var på avståndet ner till golvet för ytterduken beroende på vilken sida av tältet. På stånghållarsidan var det mer än dubbelt så mycket avstånd jämfört med på motstående sida och då var stånghållarna ordentligt spända. Hade jag tagit i allt vad jag orkade hade jag kanske kunnat spänna dem ytterligare någon cm medan det skulle krävas motsvarande 3-5cm för att likställa avståndet ner till golvet.

4.) Justeringen (linsträckaren) av linorna mellan den långa stången och den ena kortare stången (vid ingångarna) var av någon billig plast och enklare konstruktion så den släppte när jag försökte justera. Har man väl justerat in detta avstånd finns väl ingen anledning att justera igen!? Utan man kan väl lika gärna låsa dem i detta läge antar jag.?

Någon av er med detta tältet som vet om duken töjer sig efter hand eller var detta tält feltillverkat alt. stängerna för långa (verkar lite osannolikt)? Eller kan jag ha satt upp det fullständigt felaktigt?

Mvh!
// Niklas
 
Kan inte svara för Orion, men i Venus 2 har vi aldrig haft några av de problem du beskriver.

Gott om plats i kanalerna, med stånghållarna ute har man gott om marginal att trä på dem, tycker det funkar finfint att justera höjden på yttertältets kanter etc.

Linsträckarna släpper aldrig för mig, dock är de av lite annorlunda konstruktion än jag sett förr så jag har för mig jag fick justera hur jag använde dem efter några nätter för att undvika trubbel.
 
Samma här; inga problem med uppsättning av mitt Venus II heller, tvärtom.
Kanske att Orion skiljer sig lite?
Har du testat Venus med?

/Anders
 
Var till XXL idag och fick slå upp tältet (ej Extreme) och blev positivt överraskad av volymen i innertältet. Det är ju gigantiskt! :)

Men samtidigt negativt överraskad av:

1.) Trånga kanaler. Där det var lite knöligt med snustorra stänger och kanaler att få i och ur stängerna.

Mvh!
// Niklas

Jag hade ett tält där jag hade liknande problem som punkt 1. Att få ur stängerna var inget problem, men däremot gick det hål i tyget till kanalen lite då och då när jag skulle trä in stång 3. Jag bråkade med försäljaren ett tag som tyckte det var handhavandefel, sedan kontaktade jag Exped direkt och fick nytt yttertält. Detta skrev jag tidigare om i följande inlägg;

http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=699048&postcount=25
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
alaskaaa Tält som inte läcker in under 3000 kr? Bo och sova 27
roccster Fjällräven Akka Rs3 som läcker Bo och sova 0
_Oscar_ Exped Downmat - läcker fjädrar Bo och sova 6
lilla_my Läcker tältet? Bo och sova 11
jmlove Thermarest läcker Bo och sova 1
_DanneW Hur packar ni era Hillebergtält? Bo och sova 14
Teknikern Fördelar - nackdelar med era tält. Bo och sova 15
pelka vad har ni för längd på era liggunderlag?? Bo och sova 5
Tomas J Vilken storlek har ni på era Amerikanska sovsäckar? Bo och sova 3
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9
Kajsa-Warg Exped Synmat basic 7,5 Bo och sova 5
apkungen Hilleberg Anjan GT vs. Exped cetus II UL Bo och sova 11
Askel Hållbarhet på Exped Synmat 7 UL? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
fekki Neoair All Season eller Exped Synmat? Bo och sova 26
macsailor Akka Dome vs Exped Orion Bo och sova 30
Exped Schnozzel Pumpbag Bo och sova 4
bredsand Exped Spica II UL - synpunkter Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.