L L Bean

Jag har hört talas om kängor från L L Bean, som tydligen är någon form av mockasinkängor med gumminederdel plus läderöverdel. Någon som har erfarenhet av dessa? De har ju en tunnare sula, vilket medför vissa konsekvenser, i alla fall på längre vandringar. Vid kortare, så låter det som ett intressant alternativ. Finns det andra märken med liknande uppbyggnad?
 
LL Beans mockasinkängor är riktiga klassiker bland amerikanska friluftskläder. De är framförallt populära till kanotpaddling, jag har läst i Uteliv att Lars Fält favoriserar kängorna till paddling kombinerat med fotlappar.

Som jag förstått det så är det mera gummistövel än känga.
 
LL Beans mockasinkängor är riktiga klassiker bland amerikanska friluftskläder. De är framförallt populära till kanotpaddling, jag har läst i Uteliv att Lars Fält favoriserar kängorna till paddling kombinerat med fotlappar.

Som jag förstått det så är det mera gummistövel än känga.

Det var en artikel i Utemagasinet, där Lars Fält tipsade om dem, som gjorde att jag fick upp ögonen för dem. De verkar påminna lite om ett par vinterstövlar jag köpte på Jula för några år sedan, som är väldigt sköna. Dom är fodrade och liknar mest mina gamla skoterkängor jag hade på 80-talet. Men om det skulle finnas liknande ofodrade så är det klart intressant.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.