Kvinna och lumpen

Jag är 23 år och ska söka till lumpen våren 2009. Anledningen till att jag väntar är för att jag behöver träna upp en hel del innan jag söker. Jag är 1,67 lång och väger idag 45 Kg och då förstår ni säkert varför jag behöver så lång tid till träningen. Jag behöver träna upp både kondition och styrka då jag är rökare så lite extra på konditionen. Jag har funderat på många olika inriktningar jag vill köra som är land annat skyttesoldat, skyttesoldat stridsfordon, Spaningssoldat och sedan har flera sagt till mig att försöka satsa på jägarsoldat. Jägarsoldat vet jag kräver extremt mycket både psykiskt och fysiskt och även om jag kanske inte vill välja den inriktningen sen efter mönstringen så tänkte jag i alla fall satsa på att träna som om jag skulle söka till jägarsoldat för att träna så bra som möjligt och sätta ribban lite högre än vad jag kanske egentligen borde.

Nu behöver jag då hjälp med träningen. Vart ska jag börja? Kondition eller styrka? Hur ofta ska en så pass otränad person som mig träna i början? Vissa säger det är bra att träna kondition med ryggsäck med lite tyngd i medans andra har sagt att det är inte alls bra utan man ska köra med vikter i vrister och handleder?

Lite tips hade verkligen varit super då jag tänkte försöka komma igång nu i nästa vecka!
 
Det är iofs kanonbra, har haft samma "problem". Men titta på vad en kroppsbyggare (även kvinnliga) äter så kommer du märka att du äter pyttelite.

Det kanske stämmer men mitt problem när det kommer till mat är kanske snarare att jag äter fel. Ska nog äta mindre snabbmat och mer hemmalagad mat. Men när jag väl lagar mat själv (vilket är oftare än det låter) så vill jag tro att jag äter ganska så nyttigt. Mycket ris, kött och fisk. Även potatis men pasta är något jag inte tåler så bara där är det många maträtter som åker ut genom dörren.
 
Synd

för romeska legionärer gick på fullkornspasta...
Saknar grönt och frukt i din beskrivning av vad du äter....
Träning, Fimpa! Börja med att gå raskt varje dag nöj dig med 25 minuter bort och så hem. Börja distanssimma två ggr i veckan minimum 50 minuter effektiv simning varje gång.
Hoppa av bussen eller tåget en eller två hållplatserför tidigt, gå slutsträckan, tag en tidigare förbindelse om du behöver det. Kan du cykla till jobbet? Byta om där? Duscha?
Du bör få upp distansträning och flås av det här på ca 10v. Du kommer att behöva äta mycket mer och du kommer framför allt att behöva sova mer.
Att läsa lite näringslära och då menar jag inte från Wiki utan seriös som Johansson mfl. Socialstyrelsens och livsmedelsverket har tyvärr alltför länge haft alltför fel....
Som jag ser det borde du behöva träna alltför mycket för att kunna bli skyttesoldat, utrustningen väger 27kg och det blir väl häftigt...Så börja fundera på någon slags tjänst där du måhända använder något som är bra hos dig. Att gå över berg är oftast oklokt, korna väljer smartare vägar...
Vad med specialst av ngt slag eller tänkavdelningen, hur är dina färska datorkunskaper?
Tja det är bara några funderingar som jag kommer upp till.
Men som sagt fundera på romarna egentligen var så dumma?
//J
 
Lite Tankar och tips

Hej

Jag gjorde lumpen för ett par år sedan och jobbar idag i försvarsmakten, dock inte som officer utan som soldat för ett pansarskytte kompani. Jag gjorde lumpen som jägare och har med andra ord prövat på de olika grejerna du vill satsa på.

skriver lite om vad du bör klara för inryck

För jägare:
Löpning: 10 km på 50 min
armhävningar 30 st
situps 30 st
chins 5 st
dips 8 st
vandring med vikt 2 mil, 15 - 20 kg tid oviktigt, se till å klara det bara =)
Detta är ungefär va jag klarade vid inryck. Du blir så klart mer tränad i lumpen sedan men detta är en bra grund!

För pansarskytte:
Löpning: 5 km på 25 min (knappt att några av dom jag jobbar med klarar det =P)
armhävningar: 20 st
situps 20 st
chins 3 st
dips 5 st

Jag har inte haft någon nytta av att träna på gymmet inför någon av dessa utbildningar/jobb. Utan armhävningar, situps chins dips och andra övningar där du använder din kropp som tyngd räcker gott!

Om du klarar detta och har lite vilja och j*vla anama så har du stora möjligheter att klara det. Utbildningarna

Vill du veta mer eller ha tips om lumpen utbildningar osv så är det bara att skicka ett pm här på sidan. kan även svara på en del frågor om hur du bör lägga upp träningen om du vill men är ingen expert på detta!
 
för romeska legionärer gick på fullkornspasta...
Saknar grönt och frukt i din beskrivning av vad du äter....
Träning, Fimpa! Börja med att gå raskt varje dag nöj dig med 25 minuter bort och så hem. Börja distanssimma två ggr i veckan minimum 50 minuter effektiv simning varje gång.
Hoppa av bussen eller tåget en eller två hållplatserför tidigt, gå slutsträckan, tag en tidigare förbindelse om du behöver det. Kan du cykla till jobbet? Byta om där? Duscha?
Du bör få upp distansträning och flås av det här på ca 10v. Du kommer att behöva äta mycket mer och du kommer framför allt att behöva sova mer.
Att läsa lite näringslära och då menar jag inte från Wiki utan seriös som Johansson mfl. Socialstyrelsens och livsmedelsverket har tyvärr alltför länge haft alltför fel....
Som jag ser det borde du behöva träna alltför mycket för att kunna bli skyttesoldat, utrustningen väger 27kg och det blir väl häftigt...Så börja fundera på någon slags tjänst där du måhända använder något som är bra hos dig. Att gå över berg är oftast oklokt, korna väljer smartare vägar...
Vad med specialst av ngt slag eller tänkavdelningen, hur är dina färska datorkunskaper?
Tja det är bara några funderingar som jag kommer upp till.
Men som sagt fundera på romarna egentligen var så dumma?
//J


Ojoj långt svar! Ehm vart ska jag börja... jag delar upp de lite =P

Jo promenader ska jag börja med och sen tänkte jag börja med spinning. Har en cykel och den är det punka på och jag kommer inte hinna fixa det innan vintern är här och blåser det så cyklar jag inte... (jag vet, och jag ska klara lumpen hahaha) men spinning och möjligtvis lite löpning i parkerna. Simning kan jag mycket väl tänka mig men jag blir så himla uttråkad av att bara simma fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka. När jag tränar på gym kommer jag ha musik och mer tempo.

Jobb har jag inget så jag har alltså i princip hela dagarna bara till att kunna träna. Det jag känner personligen att jag kommer behöva ägna mig lite extra åt är ryggen. Den saknar jag muskler i och bära vanlig ryggsäck med "normal" vikt blir jobbigt efter ett tag. Kan vara att jag kanske bör den fel också, jag vet inte.

Jag funderar också på skyttesoldat eller LIRRP (Light Infantry Rapid Response Platoon) som en person som jag pratar med gick. Har sett bilder och lite video från när han gjorde lumpen och den utbildningen verkar också vara i min stil om man säger så. Mina datakunskaper är ganska höga om jag får säga det själv. Har alltid ägnat mig åt datorer och kommer alltid göra det. Ett annat intresse jag har haft sen jag var 9 är luftskytte. Började skjuta med luftgevär när jag var 9 nämligen och sköt i några år och idag har jag eget luftgevär men har ej börjat träna än tyvärr.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.