Kvinna och lumpen

Ursäkter som

andra skall fixa, vädret är taskigt, det blåser säger mer om den som gnäller än om omgivningen.
Normalt sätt har vi normalväder, dvs kylskåpskallt, fuktigt för att inte säga regnigt och hyfsad vind.
Om man som du påstår att du har viljan och samtidigt skylle på så är det det skall ske först så brister det någon stans....
Som fd officer lite här och där vet jag att vilja och uttalad vilja inte är förmåga....den senare erhålls bara med träning...knappast i fotöljen.
Å andra sidan kan mental träning vara fenomenal och kan med fördel bedrivas i fotöljen under förutsättning att man har ett rätt förfarande att nöta in och finslipa mot allt högre höjder.
Att fixa en punka på rätt sätt på en hoj med utanpåliggande växlar innebär ingen flyttning av växlar eller växellägen. Lägg kedjan med hjälp av växelreglagen på minsta klingan bak. Vrid om slutpänningen på bakbromsen och lossa bakhjulet, ta av det. Fixa punkan och montera i omvänd ordning. Har du en 10 växlad har du pump. Slang och däckjärn finns i Mataffären.
Skämms på dig som vill vänta på ditt ex, en bra tjej reder sig själv!
Att cykla en mil i stilla tempo har hitintills ännu ingen dött av, mer lär du inte hinna i otränat tillstånd på angiven tid.... Men all träning kräver en början och cykel belastar fot och knäleder mindre än att gå och springa. Kör på en halvlätt växel och håll kadensen över 70.
Men jag tror inte du har rätta tågan. Överbevisa mig och dig själv om att du har det.
//J
 
Cyklon: hehe nej jag vet och som jag också skrev där inom () va att jag ska klara lumpen och sen en massa hahaha efter det. Jag cyklar även när det blåser och har gjort det många gånger men om det blåser allt för hårda vindar så cyklar jag inte för jag lovar dig, cykeln håller på att välta åt sidan med mig på den. Jag tynger inte ner den speciellt mycket...

Snowhound: Jo jag vet att det kommer ta tid och jag tänker inte stressa det. Jag tänker inte arbeta sönder min kropp det första jag gör (som t ex börja cykla 2 mil direkt!) men jag tror verkligen att jag kommer komma så pass i form att jag kommer kunna söka in nästa år. Tyvärr kan jag inte vänta tills 2010 då det är försent för mig att söka in då. Efter 25 måste kvinnor ha speciella anledningar till att få komma in. Det har inte jag så då skulle jag missa min chans.
Svar på ditt tilläg: Jo jag äslar vara ute i naturen! Växte upp med hundar varav den ena hade vi i flygvapnet (där fann jag min kärlek till det militära) och jag låg som söksperson i både ren hetta och iskall kyla (och en jävla massa snö) och älskade varje sekund. Ibland för att göra det svårare för hundarna så begravdes jag i löv och snö (inte lika länge som kanske inne i militären) men jag klagade aldrig. Hade jag haft närmre till bokskogen hade jag varit där flera gånger och vandrat för det finns inget mer avslappnande men utan bil och körkort är det inte världens lättaste att ta sig ut dit. Så, natrulen har jag inga problem med eller att vandra tills benen ramlar av :)

BJK: Tack så mycket. Som jag skrivit till andra så kommer jag självklart ta det lugnt. Stressar jag fram det så kommer ja inte ha någon kropp kvar när jag väl ska söka in till lumpen.

Cremytos: Jo jag förstår att det kan blir problem och min vikt är nu när jag är som mest otränad och inte anstränger mig värst mycket. Jag hoppas på att min vikt kommer ändras lite när jag väl har arbetat upp lite muskler. Du skrev att jag skulle skaffa en "Dummy" och ta med den på träningar, menar du då nu innan jag börjar lumpen? Och i så fall varför?
 
Ja innan lumpen. Det mesta av den träning jag ser görs med 15 kilo på ryggen och ingen vikt fram. Förutom alla pensionärer som kutar runt med stavar då förstås Det blir lite skillnad i hållning och vilka muskler som belastas när man även har 5 kilo fram att handskas med.

När man blir pappa och så småningom för det mesta går runt med 15 kilo fram och 5 kilo där bak blir detta ännu tydligare för ryggen :)
 
Karolina P: Antar du har varit eller är i det militära?

Sajberjohan: Självklart så behöver jag arbeta på min diciplin! Bara den här prövningen att börja träna och faktiskt hålla det kommer att visa om jag klarar det eller ej. Som mitt x sa, säger jag till ett befäl att jag inte vill något så är jag ute på 5 minuter, och det är jag väl medveten om.

Seboserver: När det kommer till cykel med växlar så har jag fått höra att det är oerhört komplicerat och svårt att byta slang och/eller däck men om det nu är så lätt som du påstår så ska jag absolut testa det. Jag reder mig själv absolut! Det är ytterst sällan jag ber en man om hjälp och när jag gör det så är det för saker jag absolut inte har någon som helst koll på eller som jag vet att jag inte skulle klara av på egen hand men jag överlämnar ALDRIG ett arbete helt åt en man. Jag är med under hela arbetet och hjälper till och lär mig samtidigt som jag får hjälp just för att inte behöva hjälp nästa gång.
Självklart så kan man cykla sakta i lugnt tempo men jag är ingen lugn person. När jag cyklar så pumpar jag tills energin är slut oavsätt vart jag ska eller hur långt. Så skulle jag nu cykla dom här 2 milen så skulle jag köra slut på mig själv så just för att jag känner mig själv och min egen kropp så undviker jag att cykla så långt från första början. Det kan handla om en så enkel sak som att jag ska hjälpa någon flytta eller flytta själv. Medans att tjejer står brevid och tittar på så springer jag som en jude i trappor (sällan jag tar hiss om det inte är möbler) med lådor och annat som är tungt och otympling och verkligen inte bra för varken min otränade rygg eller knä men jag gör det för det är sådan jag är. Om jag inte pumpar på och helst känner svetten rinna så känner jag att jag inte har gjort ett tillräckligt bra jobb och då fortsätter jag. Så min vilja för att fixa detta och min träning finns där men jag väljer den vägen som är säkrast för mig och min kropp. Det är inte cykla 2 mil imorgon eller lyfta 15 Kg i bänkpress. Det är cykla 5 km och lyfta kanske 5 Kg. Och jodå du kommer få bevis på att jag har rätta tågan om du nu vill ha det vänta du bara...
 
Ja innan lumpen. Det mesta av den träning jag ser görs med 15 kilo på ryggen och ingen vikt fram. Förutom alla pensionärer som kutar runt med stavar då förstås Det blir lite skillnad i hållning och vilka muskler som belastas när man även har 5 kilo fram att handskas med.

När man blir pappa och så småningom för det mesta går runt med 15 kilo fram och 5 kilo där bak blir detta ännu tydligare för ryggen :)


Ahh okey då förstår jag. Jo jag hade tänkt ha vikter senare när jag har börjat få upp konditionen lite och börjat arbeta upp min rygg så sakta. Men det är väldigt bra för jag har en 5-årig son så det är bara till att bära på honom samtidigt som man promenerar raskt så blir det i princip samma sak (samtidigt som man har en ryggsäck). Han väger runt 15 så det blir perfekt ;) hehe
 
Jag har sett detta på nära håll, i alla fall om du väljer jägarspåret vad tjejer kan ha problem med och det är tung packning.
Det här är många år sedan nu, när jag/vi ryckte in så var det även två kvinnor med, de var vad jag vet de första två kvinnor som fick prova på att bli jägarofficerer överhuvudtaget.

Den ena tjejen insåg efter ca en vecka att det inte var hennes grej och åkte hem, den andre kämpade sig kvar riktigt länge, någon månad, men det som till slut blev nådastöten för henne var skidåkning med tung packning som hon helt enkelt inte klarade och blev då skickad till ett annat förband. Vad jag vet så jobbar hon fortfarande kvar som officer inom armen.

Jag vet inte vad kraven är på de olika förbanden i dag, men vid jägeriet så är jag övertygad om att man fortfarande ibland tvingas bära ganska tung packning.
Börja med lätt packning redan nu och ha som målsättning att fixa åtminstone 30kg i ospårad terräng sommar som vinter utan att kroppen (rygg, fotleder, knän, m.m.) skall haverera.

/Urban
 
Jag har sett detta på nära håll, i alla fall om du väljer jägarspåret vad tjejer kan ha problem med och det är tung packning.
Det här är många år sedan nu, när jag/vi ryckte in så var det även två kvinnor med, de var vad jag vet de första två kvinnor som fick prova på att bli jägarofficerer överhuvudtaget.

Den ena tjejen insåg efter ca en vecka att det inte var hennes grej och åkte hem, den andre kämpade sig kvar riktigt länge, någon månad, men det som till slut blev nådastöten för henne var skidåkning med tung packning som hon helt enkelt inte klarade och blev då skickad till ett annat förband. Vad jag vet så jobbar hon fortfarande kvar som officer inom armen.

Jag vet inte vad kraven är på de olika förbanden i dag, men vid jägeriet så är jag övertygad om att man fortfarande ibland tvingas bära ganska tung packning.
Börja med lätt packning redan nu och ha som målsättning att fixa åtminstone 30kg i ospårad terräng sommar som vinter utan att kroppen (rygg, fotleder, knän, m.m.) skall haverera.

/Urban

Jägarsoldat vet jag också kommer bli tufft och nej jag tror inte min kropp skulle klara det heller. Jag kommer försöka satsa på skyttesoldat och sedan berättade en person som jag pratade med om något som kallas för LIRRP (Light Infantry Rapid Response Platoon) men vet inte riktigt vad det innebär mer än att det är tydligen den ända inriktningen som har strid som huvudmål om man säger så (hans egna ord typ). Så jag ska be honom berätta mer om det och sen får vi också se hur det går på mönstringen och vad dom anser passar mig. Jag är inte omöjlig utan kan tänka mig många olika saker men det ända jag inte kan tänkas göra är sjukvård då jag har en stor fobi mot nålar.
 
Du verkar ha koll på läget.
Då återstår bara:
Berätta inte vad du kan göra, visa det!
Fimpa nu, ta en macka och gå ut och fixa cykeln.
Om en månad skriver du här och berättar hur det går.
Lycka till!
 
Jag vill inte grusa några drömmar då man självklart kan göra allt med den rätta viljan MEN för att ta sig in på en jägartjänst måste man vara otroligt motiverad och tränad för ändamålet. En sjua i styrka krävs på mönstringen, vilket ingen tjej ens fått under 2006.
2zsw4f8.jpg


Detta är inga krav som man sätter för att vara taskig eller likande utan det är ett absolut minimum vad man kan sätta på mönstringen. Det blir ju ändå ca 30% avhopp på jägarförbanden. Övriga MINIMUMkrav är tex snabbmarschen, 20km med uniform, vapen, kängor, stridsväst totalt ca 15kg på högst 2.15, men normalt är att man springer in under två timmar.

Jag kan bara rekomendera att du satsar på någon annan tjänst då du med största sannorlikhet inte kommer kunna klara tjänsten (statistiskt sätt) som jägare. Det är roligare att genomföra vpl som skyttesoldat än att avrusta som jägare.

21626758.jpg

21455398.jpg
 
Jag vill inte grusa några drömmar då man självklart kan göra allt med den rätta viljan MEN för att ta sig in på en jägartjänst måste man vara otroligt motiverad och tränad för ändamålet. En sjua i styrka krävs på mönstringen, vilket ingen tjej ens fått under 2006.


Detta är inga krav som man sätter för att vara taskig eller likande utan det är ett absolut minimum vad man kan sätta på mönstringen. Det blir ju ändå ca 30% avhopp på jägarförbanden. Övriga MINIMUMkrav är tex snabbmarschen, 20km med uniform, vapen, kängor, stridsväst totalt ca 15kg på högst 2.15, men normalt är att man springer in under två timmar.

Jag kan bara rekomendera att du satsar på någon annan tjänst då du med största sannorlikhet inte kommer kunna klara tjänsten (statistiskt sätt) som jägare. Det är roligare att genomföra vpl som skyttesoldat än att avrusta som jägare.


Absolut! Har som sagt inte bestämt mig än utan kollar på dom flesta utbildningar som folk ger förslag på. Bland annat så tittar jag nu på Bevakningssoldat med inriktning insats. Vi får helt enkelt se vart jag hamnar men in ska jag... så enkelt är det ;)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.