Kvinna och lumpen

Hej

Jag gjorde lumpen för ett par år sedan och jobbar idag i försvarsmakten, dock inte som officer utan som soldat för ett pansarskytte kompani. Jag gjorde lumpen som jägare och har med andra ord prövat på de olika grejerna du vill satsa på.

skriver lite om vad du bör klara för inryck

För jägare:
Löpning: 10 km på 50 min
armhävningar 30 st
situps 30 st
chins 5 st
dips 8 st
vandring med vikt 2 mil, 15 - 20 kg tid oviktigt, se till å klara det bara =)
Detta är ungefär va jag klarade vid inryck. Du blir så klart mer tränad i lumpen sedan men detta är en bra grund!

För pansarskytte:
Löpning: 5 km på 25 min (knappt att några av dom jag jobbar med klarar det =P)
armhävningar: 20 st
situps 20 st
chins 3 st
dips 5 st

Jag har inte haft någon nytta av att träna på gymmet inför någon av dessa utbildningar/jobb. Utan armhävningar, situps chins dips och andra övningar där du använder din kropp som tyngd räcker gott!

Om du klarar detta och har lite vilja och j*vla anama så har du stora möjligheter att klara det. Utbildningarna

Vill du veta mer eller ha tips om lumpen utbildningar osv så är det bara att skicka ett pm här på sidan. kan även svara på en del frågor om hur du bör lägga upp träningen om du vill men är ingen expert på detta!

Stort tack för dom listorna! Nu har jag ett mål iaf :)

Jodå viljan och jävla anama har jag men frågan är som sagt kroppen. Visst den lyder det jag säger till den men ibland har jag pressat den för långt och då känner man sådan smärta som säger typ Sluta med det du gör annars får du mer ont. =P Men fick en liten hint om en annan utbildning nu som tydligen kallas för LIRRP (Light Infantry Rapid Response Platoon) och det kanske också kan vara något?

Visst skickar ett PM direkt! Vill veta allt om alla utbildningar om handlar om att vara ute på fältet (till fots helst) och inte på en båt eller i ett plan. :)
 
Du har hela dagar på dig att fixa den där punkan. Bättre struktur tack!

Det tar max 1 timme för en ovan att fixa en punka, det hinner du i dag!
De handlar inte så mycket som att säga det kan jag inte, det äter jag inte och det gör jag inte!
Utan byt attityd, det här skall du lära dig, det här är viktigt och får ta tid, det här serveras och det behöver jag äta för att orka träna och hålla modet uppe.
Det är ingen dans på rosor att vara ute dygnet om, ibland blöt och kall men ändå göra jobbet.
Den tränade kan hålla sig torrare, lite i varje fall, men framförallt vet denne att med mat innanför västen och en liten brasa att torka sig vid går det att göra livet drägligt igen.
Det är väl dags att efter lagningen av cykelpunkan gå ut och cykla en mil ut och en mil hem....
Lycka till!
//J
 
Att läsa lite näringslära och då menar jag inte från Wiki utan seriös som Johansson mfl. Socialstyrelsens och livsmedelsverket har tyvärr alltför länge haft alltför fel....

//J

visst är det tragiskt att dom ligger 10år efter.. Seobserver har rätt, läs på om kost.. resultaten av träningen är minst 30% baserat på kosten.
 
Det tar max 1 timme för en ovan att fixa en punka, det hinner du i dag!
De handlar inte så mycket som att säga det kan jag inte, det äter jag inte och det gör jag inte!
Utan byt attityd, det här skall du lära dig, det här är viktigt och får ta tid, det här serveras och det behöver jag äta för att orka träna och hålla modet uppe.
Det är ingen dans på rosor att vara ute dygnet om, ibland blöt och kall men ändå göra jobbet.
Den tränade kan hålla sig torrare, lite i varje fall, men framförallt vet denne att med mat innanför västen och en liten brasa att torka sig vid går det att göra livet drägligt igen.
Det är väl dags att efter lagningen av cykelpunkan gå ut och cykla en mil ut och en mil hem....
Lycka till!
//J

haha du låter som mitt x. Han ville få ut mig på rollerblades men jag ville inte så tyckte han säg det till ditt befäl och du är ute på 5 minuter =P

Att jag inte äter pasta och vitt bröd handlar om att om jag äter det så kommer det upp lika snabbt igen. Jag är inte gluten men väldigt överkänslig och så har det varit sen jag var bara 1 år gammal.

Jag är inte rädd för att bli blöt och kall för det vet jag att man får tåla. Och jag kan inte byta bakdäcket nu direkt för dels behöver jag ny slang och dels är det bakdäcket och jag har 24 växlar och vågar inte börja pilla så det blir fel men mitt x ska hjälpa mig med det så fort som möjligt men min son har haft sommarlov från dagis och jag lovar dig, det är 10 ggr svårare att byta däck med en 5 åring som står med en hammare brevid en och vill hjälpa till =P Och cykla en mil direkt? Tror jag börjar med några kilmoeter så min kropp får vänja sig för min kropp är som sagt väldigt ovan vid träning och jag vill inte gå för hårt på för snabbt.
 
visst är det tragiskt att dom ligger 10år efter.. Seobserver har rätt, läs på om kost.. resultaten av träningen är minst 30% baserat på kosten.

Jo kosten vet jag är superviktigt och jag kommer ta kontakt med en dietist som ska hjälpa mig lägga upp ett bra matschema som jag kan gå efter. Detta kommer ordnas så klart innan jag börjar träna allt för tungt då jag inte tror det är så bra att börja styrketräna innan man har fått ordning på maten...
 
Jävla anama?

Inte för att vara taskig, men kan man säga att man har jävla anama när man inte cyklar för att det blåser?
 
Jag har varit trupputbildare och dessutom gjort några vändor med utlandsstyrkan så jag har hjälpt några tjejer (och killar) att träna upp sig mot militära krav, även om det var ett tag sen.
Det som oftast förstör drömmen för för tjejer som vill bli soldater är belastningsskador.
Styrkan och kondisen och jävlar anamma finns i tillräcklig mängd men kanske för mycket av det sistnämnda och efter några månader så säger läkaren att du får försöka igen om ett år...
Mitt råd är att sakta men säkert bygga upp din uthållighet genom allsidig träning som inte är för tung. Gå, cykla, simma, spring trimorientering, cirkelträning eller vad du tycker är roligt. Lite, ofta och varierat och sikta på att hålla på allt längre. Bygg upp styrkan i senor och muskelfästen så att kroppen håller.
Detta tar tid!
Gå inte ut för hårt för då riskerar du att du omedvetet bryter ner i stället för att bygga upp.
När du verkligen känner att du håller så kan du prova att springa med kängor och sedan med en lätt ryggsäck. Även här gäller att öka tiden innan du ökar belastningen.
Efter ett tag kommer du att känna att du inte springer fortare eller längre när du lägger av dig packningen men att du inte heller begränsas av den. Det är denna uthållighet som du behöver för att gå, springa, klättra, hoppa med full utrustning hela dagen lång. Den slutliga styrkan/kondisen bygger du under utbildningen om du bara orkar hänga med och kroppen håller.
Lycka till!
 
Tillägg:
Efter att ha läst tråden igen så förstår jag att du vill bli någon form av "skyttesoldat" men är väldigt otränad.
Att vara fotsoldat är en MYCKET fysisk tillvaro och man bör älska att träna och jobba för att trivas. Även en kärlek till robust friluftsliv är en nära nog förutsättning för att man inte skall vantrivas.
Om det inte är en sådan person du är så kanske du skall överväga att lägga ännu ett år på träning och information för att dels verkligen bygga upp dig och dels vara säker på att det är en sådan tjänst du vill ha.
Även om du gör det så betyder det INTE att du inte skall börja träna och äta NU!
 
Instämmer full med förgående talare Braxenhag!
Det tar sin lilla tid att komma i form för uppgiften, så börja löst och stegra träning i lagom takt :))
Lycka till!
 
Med tanke på din vikt och längd tror jag du kommer få problem med automatkarbinen. Ta redan på vilket vapen den gruppen du tänkt att söka har och skaffa en "dummy" med samma längd och vikt. Ta med den på vart 3-4 pass oavsett vad du tränar. Jag är 169 lång och hade problem med detta framför allt med skyddsvästen på.
 
Med tanke på din vikt och längd tror jag du kommer få problem med automatkarbinen. Ta redan på vilket vapen den gruppen du tänkt att söka har och skaffa en "dummy" med samma längd och vikt. Ta med den på vart 3-4 pass oavsett vad du tränar. Jag är 169 lång och hade problem med detta framför allt med skyddsvästen på.

Ak5:an finns numera med ställbart axelstöd. Nya skjutställningar finns också "utprövade".
 
Kanske bättre att börj med disciplinen, att ha ursäkter för att man inte kan göra vissa saker funkar aldrig i det militära. Det märks ganska snabbt när man möter f.d. yrkessoldater de har förlorat fysiken men disciplinen lever alltid kvar.

Att marschera är en underskattad träning och kräver ingen speciell utrustning men ger mer än vad man tror.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.