Kungsleden

Fiske i Padjelanta

Om du skall fiska så gå Padjelantaleden. Jag var där i fjor sommar och fick en hel del fisk (8 Rödingar, 11 Öringar).Var iväg i 6v och gick förutom den "valiga" sträckan (Ritsem-Staloluokta-Kvikkjokk) även ut mot Norge (Tarrekaise-Pieskehaure- Sulitjelma- Staddajåkkå- Vaimok) och där fanns massor av bra fiskevatten. Jag skulle tro att du hinner med något liknande på en månad dvs om du inte lägger för mycket tid på fisket, vilket jag brukar göra :)

Jag har gått en stor del av Kungsleden tidigare (det mesta från Kvikkjokk och uppåt) och har aldrig haft ett så bra fiske som i fjor..ja om man nu inte räknar in fiske på en "Camp" (finns även i Padjelanta).

Glöm bara inte att köpa fiskekort! Åker du bussen från Gällivare till Ritsem så kan du köpa ett på vägen.
[Ändrat av Roberth 2006-02-01 kl 22:43]

Re: Kungsleden i juni?

linneahansson; sa:
Är det dessutom någon som har koll på huruvida det går att köpa gas vid någon utav fjällstugorna/fjällstationerna längs leden så vore jag tacksam för svar.

Vid fjällstationerna kan man köpa gas. Värre är det i stugorna där det dock finns t-sprit.

Så på sträckan Hemavan-Abisko kan du handla gas i Ammarnäs, Kvikkjokk och Saltoluokta. Gör du en avstickare till Kebnekaise kan du handla där också.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Re: Kungsleden i juni?

Vid fjällstationerna kan man köpa gas. Värre är det i stugorna där det dock finns t-sprit.

Så på sträckan Hemavan-Abisko kan du handla gas i Ammarnäs, Kvikkjokk och Saltoluokta. Gör du en avstickare till Kebnekaise kan du handla där också.

Enligt lag..så får så stugorna ej sälja T-sprit men ber man fint så kan man ibland få köpa av stugnissens privata lager.

Gas på fjällstationer

Ok, tack. Jag ska nog skriva till fjällstationerna och kolla så att man inte behöver vara rädd för att de får slut på just gas, men tack för informationen. Det underlättar planeringen!

avslutad210712; sa:
Läste genom gästboken i Pieggaluopal och det verkade vara bra fiske där. Bäcken eller älven skulle jag kalla det som rinner ner från Pieggaluopal mot Rautasjaure verkar intressant och Rautasjaure verkar vara ett pimpelparadis på våren eftersom polisen skulle ha extra bevakning i våras så ingen tjuvstartar :)

Att Aliseatnu, som rinner mellan Pieggaluopal och Rautasjaure erbjuder bra fiska kan jag bekräfta. Jag vandrade, på min väg till Mårma, förbi en man och hans grabb som hade bärgat, enligt utsago, ett tiotal öringar på en kvälls fiske (varav jag med egna ögon såg fem (varav tre låg på 5-6 hg)). Från bron, på vilken jag passerade, kunde man t o m se fisken simma omkring i jokken. Kortaste vägen dit är som vissa påpekat Ballinvagge/Siellavagge (vilken jag också tog), men kartrek och Grundsten-konsultation ger vid handen att Lapporten nog erbjuder den lättaste vandringen.
[Ändrat av tjonsson 2006-02-02 kl 09:05]

Re: Re: Re: Kungsleden i juni?

Roberth; sa:
Enligt lag..så får så stugorna ej sälja T-sprit men ber man fint så kan man ibland få köpa av stugnissens privata lager.

I prislistan på STF:s hemsida för stugförsäljningen så står det att T-sprit finns i utbudet, 1 l 60 kr.

Re: Re: Re: Re: Kungsleden i juni?

eaglerock; sa:
Roberth; sa:

I prislistan på STF:s hemsida för stugförsäljningen så står det att T-sprit finns i utbudet, 1 l 60 kr.

Ok, tydligen är det så att man måste förvara T-sprit och annat bränbart enligt vissa regler (precis som tex raketer).Men om det står så har STF tydligen gjort nödvändiga förändringar i stugorna. I fjor var det i princip bara fjällstationerna som fick sälja.

Hmm..i de stugorna som Samerna "hanterar" vet jag iallafall att man inte har någon T-sprit.

t-sprit och gas

T-sprit finns i de flesta STF-stugor med butik.
(T-sprit får ej förvaras i större mängd i byggnad där folk vistas. Därför förvaras den mesta spriten i något separat förråd.)
Gas finns nu för tiden också till försäljning i vissa STF-stugor. Långt ifrån alla dock.... Sälka har iaf, vet jag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips