Kungsleden/Padjelanta September?

Finns det någon som vet hur det brukar vara att vandra Kungsleden första hälften av september månad? Är mest sugen på området kring Sarek - så undrar även hur det är med Padjelantaleden då? Tänkte mest med tanke på snöfall. Jag har viss fjällvana. Andra tips?
 
Jag vandrade padjelantaleden Akka - Staloloukta (och vidare till Smaila och tillbaka till Akka) i slutet av augusti. På dagarna kunde vi gå i shorts (och tunn skjorta). På nätterna var det frost. En dag regnade det småspik, kalla sådana. Annars så var det mest shorts-väder. Dock så var det en varm sommar (även med fjällmått mätt). Inga mygg, vackra färger. Bland de bästa vandringar jag har gjort. Det var nog där som vag bestämde mig för att försöka vandra så sent på sommaren som möjligt. I år bär det av till Abisko tredje veckan i augusti...

Bild från Alkavagge
alkavagge97litenmx8.jpg


Och från Padjelantaleden (oklart var...)
padjelanta97litenkt4.jpg


Nu var det ett tag sedan jag vandrade där men några tips kan jag nog komma med. Skriv ett meddelande...
 
Tack för hjälpen och bilder! Har du hört med någon annan om att det har snöat första hälften av september? Är det någon sträcka längs padjelantaleden som du tycker är något extra som man inte bör missa?

Ha en fin kväll/ Anna
 
Det kan snöa till och med under högsommaren, även om det inte inträffar särskilt ofta.

Då det gäller Padjelanta och Sarek första halvan i september skulle jag definitivt vara beredd på snöfall. Skulle skatta sannolikheten för att något sådant inträffade till 0.1 (dvs. snö en dag på tio).
 
Finaste sträckan på Padjelantaleden är den mellan Arasluokta och Staloluokta. Virijaure breder där ut sig med hela sin vidd i väster.
 
tack för hjälp! stor risk för snö alltså, men hur är det att ta sig fram till fots i fjällen i snö?
 
Jag gick en tur i september för ett par år sedan i Kebnekaisefjällen. Men för statistiken mer viktigt; jag träffade en dansk som hade som vana att åka upp två veckor i september sedan många år. Jag tror att det jag upplevde är rätt typiskt, dvs det var nattkallt, och det kom snö, som dock bara låg kvar på högre höjd. Största problemet om det snöar är kanske att det blir halt i blockterräng.

Men framförallt, det var en otroligt fin vandring, med höstfärgerna, höstkylan och "dom sista vandrarna" ute. Och många jag mötte höll september för den bästa tiden att vandra. Blir det tält eller stuga? Om stuga, kolla öppettider.

Nils
 
Normalt sett torraste tiden på året.

Hejsan!

Jag skulle vilja påstå att första hälften av September under ett "normalt år" är den torraste tiden på året för vandring. Klart mindre nedebörd än Juli / Augusti och naturligtvis mycket mindre smältvatten än i Juni. Naturligtvis kan det snöa, men under de 10-talet vandringar jag gjort den tiden har snön aldrig legat kvar någon längre tid. För det mesta brukar snön vara bortsmält bara ett par timmar efter det slutat snöa, i alla fall nere i dalarna. På högre höjd kan snön dock ha kommit för att stanna, så det kan bli lite halkigt om man vill gå på topptur.

De enda gångerna som jag varit med om då snön har ställt till med lite beskymmer i September har varit vid typiskt krångliga passager, typ när man tvingas gå på skrå i blockterräng och liknande. För även om snölagret i sig själv är för tunt för att utgöra något större hinder gör det att t.ex stenar kan bli väldigt hala. Samma sak kan för övrigt gälla för spängerna som är mycket vanliga längs Padjelantaleden, så jag skulle rekomendera att gå med stavar.

/ Stefan
 
Nils och Stefan, det ni beskriver låter ju riktigt lovande! tusen tack för tipsen, nu kan jag drömma mig genom sommaren, fram tills september då det blir dags, om Lapplandsfjällen.
 
Första halvan av september enligt min mening den bästa tiden för vandring i Padjelanta och Sarek. Min bror och jag har erfarenhet av 6-8 olika veckor vid denna tidpunkt. Snö har förekommit men aldrig varit något problem.

Mange
 
De två första veckorna i september tycker jag är den finaste tiden i norrbottensfjällen men som nämnts så ska man helt klart vara beredd på snö. Förra året (2007) kom snön tidigt i norrbottensfjällen och på väg in i Sarek mötte jag två stycken som vänt på grund av snön och när vi gick mellan Pierikjaure och Mikkastugan så var det ymnigt snöfall, motvind och dålig sikt. Vid Mikkastugan mötte jag f ö Peder Blomberg här från utsidan och de hade haft en del problem med den tidiga snön. Kolla deras artikel så ser du: http://www.utsidan.se/cldoc/10644.htm

Padjelantaleden är ju lite mer låglänt så några jätteproblem lär inte snön ställa till med i början av september men om man planerar in lite mer höglänta delar så kan det ställa till lite med planeringen. När vi kom fram till Saltoluokta hörde vi dock även om folk som hade vänt på Padjelantaleden pga snöfallen i början av september men troligen mest av "psykologiska skäl" för snön låg inte kvar under ungefär 1100 m.

Jag har dock gått turer i september utan snöfall alls med hög, klar luft och vackra höstfärger och även om det kommer lite snö så kommer det bara röra sig om några få dagar och jag instämmer nog med tjonssons uppskattning om 1/10 även om det förra året var mer. Men så länge man är förberedd på det så är det ingen fara.
 
Hejsan!

Jag skulle vilja påstå att första hälften av September under ett "normalt år" är den torraste tiden på året för vandring. Klart mindre nedebörd än Juli / Augusti och naturligtvis mycket mindre smältvatten än i Juni. Naturligtvis kan det snöa, men under de 10-talet vandringar jag gjort den tiden har snön aldrig legat kvar någon längre tid. För det mesta brukar snön vara bortsmält bara ett par timmar efter det slutat snöa, i alla fall nere i dalarna. På högre höjd kan snön dock ha kommit för att stanna, så det kan bli lite halkigt om man vill gå på topptur.

De enda gångerna som jag varit med om då snön har ställt till med lite beskymmer i September har varit vid typiskt krångliga passager, typ när man tvingas gå på skrå i blockterräng och liknande. För även om snölagret i sig själv är för tunt för att utgöra något större hinder gör det att t.ex stenar kan bli väldigt hala. Samma sak kan för övrigt gälla för spängerna som är mycket vanliga längs Padjelantaleden, så jag skulle rekomendera att gå med stavar.

/ Stefan

Kollade runt lite på smhi:
September 07 - 100-150mm nederbörd , normal ~155mm
Juli 07 - 75-100 mm nederbörd, normal ~170
Juni normal ~150mm

Nederbörd från torrast till blötast (uppifrån iaf):

medel 1961-1990: Juni-Augusti/September--Juli.
2007: Juni-Juli- Augusti/September.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
niben Södra kungsleden vs. Padjelanta? Fjällvandring 5
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Trees Kungsleden in Early July Fjällvandring 1
DinaStorm When is it best to hike Kungsleden Fjällvandring 6
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
Apetass Höga Kustenleden och Kungsleden 2017 Fjällvandring 9
swede43 Kungsleden - Sällskap -Tips mm. Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.