Höga Kustenleden och Kungsleden 2017

Jag har mest vandrat kortare passager på diverse leder i Sörmland och Uppland, men vill komma igång lite mer ordentligt i år. Tacksam för svar på några frågor.

1. Om jag ska vandra båda lederna nämnda i rubriken, hur många dagar ska jag räkna på för varje led och vilka månader är bäst för respektive?

2. Båda lederna verkar ha olika rutter - vilka ska jag välja?

3. Vilken skulle en tredje vandring utöver ovanstående kunna vara?

Jag kommer att tälta och premierar storslagna naturupplevelser.

Vänligen, Dan
 
Hej Dan!
Kul att du vill komma till Höga Kusten.
Jag kan svara på lite frågor angående Höga Kusten åt dig.

1. Med lite vilja och jävlar anamma så gör du Höga Kustenleden på 13-14 dagar då den totala sträckan är 12.8mil. Vill du andas, läsa en bok och fiska osv så tar det längre tid såklart. Rekommenderar att ställa in sig på 17 dagar. Då kan du dela upp de längre sträckorna i två delar.
Vilken månad rekommenderar jag? - September. Jag tycker sommaren är jättefin men det är väldigt mycket turister i Höga Kusten då, den finaste sträckan som går genom National Parken kan upplevas lite som E4an och räkna med att "Höger OCH Vänstertrafik" kommer gälla.

2. Jag vet bara av en rutt och den kan såklart vandras både från söder och norr. Den "riktiga" rutten är dock från söder till norr med start vid Höga Kustenbron som tornar upp sig och välkomnar in dig i HÖGA KUSTEN! Mäktigt första gången. Rekommenderar alltså söder->norr.

3. Varför inte svänga in i Rapadalen eller bestiga Kebnekaise när du liks är där uppe? Annars tycker jag du kan besöka Skäckerfjällen i Jämtland. Där hittar du bra fiske också.

Med vänlig hälsning,
Högakustenbo
 
Jag har varit uppe och gått delar av kungsleden och har också tänkt att gå högakustenleden i år, är alltså ingen mästervandrare själv så jag skulle väll klassa mig att gå i normal takt.
1. Man brukar räkna med att gå ca 1,5-2 mil om dagen i normal takt, givetvis blir det mer eller mindre beroende på hur terrängen ser ut och hur stor höjdskillnaden är men det är rimligt att utgå ifrån.
Kungsleden är 44mil så räkna med att det tar minst 20 dagar om du inte verkligen vill testa hur mycket kroppen klarar av.
(fördel med att gå snabbt är att du slipper bära med lika många dagars mat=mindre vikt och gladare fötter och knän)

Vad gäller högakustenleden så räknar jag själv med att gå hela på max 7 dagar, men då har jag inte tänkt att ta några avstickare eller så. Läste nyligen ett blogginläg här på utsidan där man gick hela leden på bara fyra dagar, så det går att komma undan riktigt snabbt om man verkligen vill och orkar.
http://www.utsidan.se/cldoc/hogakustenleden-pa-2-varkande-fotter_12678.htm

2.Här är jag ingen expert,men det finns bra böcker i fickformat som nog kan svara på det mesta.

3. Jämtlandstriangeln, Padjelantaleden
 
Detta är mina erfarenheter:

OBS ! Notera att detta gäller om du tänkt gå med mat / packning för att övernatta (15 kilo+)

Lätt tempo: 1- 1.5 mil per dag

Du hinner ta långa pauser och små avstickare från leden. Du kan ta sovmorgon och njuta av vandringen.

Medel tempo: 1.6- 2.8 mil per dag

Här kan den ovana vandraren känna lite smärta i fötter och kropp och det börjar inte längre vara fullt så bekvämt. Pauserna matlagningen(lunch) får inte ta mer än 1 timme.

Hårt tempo: 2.9- 3.4 mil per dag

Här skall du ha koll på dina grejor, du måste gå upp med solen och hinner inte stanna för att njuta av utsikten. Lunchen skall lagas snabbt och helst skall du ätit och tömt task/tuss & tarm på 20-30 min. Pauserna får bara vara korta max 5-10 min när du byter sockar eller andra plagg. Tid för avstickare och njutning finns inte

Extremt tempo: 3.5 mil – 4.2 mil per dag

Här handlar det inte längre om vandring utan militär snabbmarsch. Du hinner inte njuta utan utmaningen i sig är målet. Många som försöker sig på 3-4 dagar i detta tempo klarar aldrig att nå sitt mål utan får bryta.

Maratontempo: 4.3 – 6 mil per dag

Detta tempo går inte att hålla med tyngre packning utan endast en minimal ryggsäck (ca 10 kilo) med vatten och enklare föda typ bars. Sträckan avverkas genom att jogga större delen och endast gå vid särskilt svåra terrängavsnitt. Maten äts på gående fot och räkna med att endast stanna för att uträtta behov. Värt att notera att en elitidrottare springer 4.3 mil på ca 2,5 - 3 timmar utan packning på plant underlag.


Själv har jag nyss klarat HK-leden på 79 timmar 13.4 mil = 3,35 mil / per dag med 19 kilos packning.
 
Tack för tips

Hej Dan!
Kul att du vill komma till Höga Kusten.
Jag kan svara på lite frågor angående Höga Kusten åt dig.

1. Med lite vilja och jävlar anamma så gör du Höga Kustenleden på 13-14 dagar då den totala sträckan är 12.8mil. Vill du andas, läsa en bok och fiska osv så tar det längre tid såklart. Rekommenderar att ställa in sig på 17 dagar. Då kan du dela upp de längre sträckorna i två delar.
Vilken månad rekommenderar jag? - September. Jag tycker sommaren är jättefin men det är väldigt mycket turister i Höga Kusten då, den finaste sträckan som går genom National Parken kan upplevas lite som E4an och räkna med att "Höger OCH Vänstertrafik" kommer gälla.

2. Jag vet bara av en rutt och den kan såklart vandras både från söder och norr. Den "riktiga" rutten är dock från söder till norr med start vid Höga Kustenbron som tornar upp sig och välkomnar in dig i HÖGA KUSTEN! Mäktigt första gången. Rekommenderar alltså söder->norr.

3. Varför inte svänga in i Rapadalen eller bestiga Kebnekaise när du liks är där uppe? Annars tycker jag du kan besöka Skäckerfjällen i Jämtland. Där hittar du bra fiske också.

Med vänlig hälsning,
Högakustenbo

Hey, min (kommende) mand og jeg tænker at gå Höga Kusten... inte i år, men forhåbentlig snart - vi vil helt klart følge dine råd om retning og årstid :)

Bedste hilsner
Pia
 
Detta är mina erfarenheter:

Extremt tempo: 3.5 mil – 4.2 mil per dag

Här handlar det inte längre om vandring utan militär snabbmarsch. Du hinner inte njuta utan utmaningen i sig är målet. Många som försöker sig på 3-4 dagar i detta tempo klarar aldrig att nå sitt mål utan får bryta.

Inser såklart att det är din subjektiva indelning men kan ändå inte låta bli att bli lite provocerad när du skriver grejer som att tid för njutning finns inte och att man måste göra si och så. Så bjuder därför på dagboksanteckning från en av mina favoritdagar från när jag vandrade Kungsleden och där jag verkligen njöt under väldigt många timmar. Dag 15, 37 km lång dag, lunchen i Tjätkastugan var ca en timme lång vill jag minnas. Så här är min erfarenhet som en kontrast:


2/9
Regnar på morgonen så lämnar först när det slutar runt 9:30. Går de cirka sju kilometerna till Sälka där jag äter frukost utomhus. Blir svinkall om händerna efter att ha tvättat dem efter toalettbesök. Min akilleshäl, kalla händer. Ger mig av vid 12. Vädret är mulet och rätt tråkigt. På väg uppför Tjätkjapasset möter jag en annan person i short. Han ubrister "Nice!" ca 15 meter innan vi möts. Säger "Another one" till sitt kvinnliga vandringssällskap och när vi möts gör han tummen upp och levererar ett million dollar smile. Jag ler tillbaks men vi säger inget till varandra utan bara passerar. Tänker på hans barnsligt glada leende under resten av turen mot Tjätkjastugan och det gör mig glad. Vi behövde inte prata, bara ett enkelt samförstånd. Efter att klättrat uppför Tjätkjapasset, Kungsledens högsta punkt, börjar det komma snöblandat regn. Jag känner mig ändå på gott humör och när Four Tops börjar spelas i mina lurar dansar jag nästan ner till Tjätkjastugan med lätta steg. Går in och äter lunch där. Lägger vantar och hatt vid spisen så de kan torka. Lämnar 15:40. Plockar en del skräp första halvtimmen men blir så mycket avbrott att det stör mitt flyt så orkar inte fortsätta. Det börjar spricka upp och det är otroligt vackert. Jag känner mig dessutom extremt stark och upplever någon slags hikers high. Kör på utan avbrott tills jag når Alesjaurestugan strax efter 18. Sista meterna innan stugan skiner dessutom solen på mig för första gången på ett par dagar. Jag har de senaste timmarna börjat drömma om hamburgare och öl på Abisko fjällstation så beslutar mig för att gå vidare så jag hinner dit innan 15 nästkommande dag. Stugvärden kommer ut och pratar med mig en stund innan jag lämnar. Mitt hikers high sitter fortsatt i och känns som jag kan vandra i oändlighet. Det börjar dock regna en del och när jag efter cirka fem kilometer ser en bra tältplats beslutar jag mig för att avsluta medan det fortfarande är härligt. Kokar en extra stor portion med kvällsmat, makaroner, pastasås, mycket parmesan och så jordnötter. Nästan all mat är slut men bra avvägt till att nå Abisko imorgon. Härlig dag!
 
Tråkigt att du blir provocerad, men som du själv nämner min bild kommer från mina erfarenheter. Och precis som du säger "hikers high" och belöningen av att klara mer än man trodde, kan vara belöning och njutning i sig.

Jag skulle dock våga påstå efter flera år i Försvarsmakten med värnpliktiga och soldater, andra konstellationer med "Allmänheten" att mina måttstockar skulle passa för de de flesta nybörjare som en ganska nykter bild av vandringens utmaningar.
 
Tråkigt att du blir provocerad, men som du själv nämner min bild kommer från mina erfarenheter. Och precis som du säger "hikers high" och belöningen av att klara mer än man trodde, kan vara belöning och njutning i sig.

Jag skulle dock våga påstå efter flera år i Försvarsmakten med värnpliktiga och soldater, andra konstellationer med "Allmänheten" att mina måttstockar skulle passa för de de flesta nybörjare som en ganska nykter bild av vandringens utmaningar.

Jag blev provocerad på så vis att jag kände mig nödgad att beskriva att det för andra kan finnas en helt annan verklighet, är typen som i regel bara läser inlägg. Så på sätt och vis är det väl lite kul att jag blev provocerad :) Är måttstocken värnpliktiga så kan jag väl köpa dina beskrivningar i början men sen tycker jag du blir alldeles för kategorisk. Som tex din beskrivning av maratontempo. Säg att jag hade börjat vandra vid 07 i min beskrivna dag, då hade jag om jag velat kunna gå tio kilometer till och därmed landat på 47 kilometer. Inte hade jag behövt jogga eller äta gåendes. Hade fortfarande kunnat ha min frukost på kanske 30-40 min, lunch på en timme och avslutat vid 19:30-snåret eller vad jag gjorde den dagen. Hade antagligen fortfarande njutit väldigt många timmar den dagen sen hade där varit ett antal timmar där jag varit trött mot slutet och hellre stannat så jag undviker såna dagar eftersom jag precis som de flesta andra vill vandra för att maximera min njutningsupplevelse. Vandrat för att utmana mig själv eller liknande har jag aldrig gjort.

Jag är medveten om jag är snabb vandrare (i denna kontexten) och det finns inget självändamål i det även om jag personligen tycker det är en fördel att man hinner se mer när man kan gå fortare. Jag är dessutom starkt präglad av att min första riktiga erfarenhet av vandring råkade vara 3000 km lång. Så jag ser ju på saken med väldigt annorlunda glasögon men samtidigt har jag vandrat med folk som var lika mycket nybörjare som jag när jag började den vandringen inklusive två killar som hade tid att sitta ner och koka te och rulla och röka joints varannan timme. På en led som Kungsleden skulle deras "sweet spot" antagligen vara runt 30 km inklusive te och THC.

Men allt det här egentligen är ovidkommande. Jag vet att det är intressant att som ovan vandrare spekulera hur lång tid saker och ting kommer ta men du kommer få reda på det först när du börjar vandra. Sen kan det vara kul att räkna på saker och ting, tycker jag också. Mitt råd är att ha tid avsatt och alternativa planer som gör att du kan låta vandringen bli 100 km eller 400 km beroende på vilket tempo det visar sig att du kan eller vill hålla. Detta ger dig möjligheten att låta lusten och känslan styra när du är där ute. Visst kan det finnas tillfredsställelse att klara en specifik led och att det kan vara ett uppfyllande mål som skänker glädje men många av oss upptäcker att Boyes ord om att det är vägen som är mödan värd är det som verkligen gäller. Ge dig ut och vandra men ge dig möjlighet att göra det på villkor som gör att du kan njuta på det sätt som passar dig bäst.
 
Lånar tråden:

Jag har avsatt midsommarveckan till att vandra Höga Kusten-leden på egen hand. . Till mina frågor:

- Kommunikationerna för den som inte har bil verkar inte vara superbra, men är det lättast att börja i Örnsköldsvik och gå söderut eller tvärtom?

- Vill helst slippa ta med mig ett tält och kanske sova i vindskydd eller på marken. Hur illa är det med insekter i juni? Andra skäl till att lugga med tältet?

När vi tänker avstånd: SJ ger bäst tågtider på vardagar, så om jag åker upp en fredag och hem nästa fredag ger det 6,5 heldagar vandring, eller lite drygt 1,8 mil per dag. Har bara vandrat längre sträckor med tung packning i militären förut och då har jag ingen bra uppfattning om hur långt och hur längre vi gick. Kanske är det bäst att packa väskan och testa hemma först så jag har en uppfattning om hur svettigt det blir?
 
- Kommunikationerna för den som inte har bil verkar inte vara superbra, men är det lättast att börja i Örnsköldsvik och gå söderut eller tvärtom?

- Vill helst slippa ta med mig ett tält och kanske sova i vindskydd eller på marken. Hur illa är det med insekter i juni? Andra skäl till att lugga med tältet?

Jag tror det är enkelt att börja i båda ändarna. Ybuss tror jag stannar innan Höga Kusten-bron och SJ går till Ö-vik.

Jag och några kompisar har vandrat delar av leden två år i rad. I år skall vi ta sista sträckan. Om du är noga med planeringen kan du klara dig utan tält. T.ex. kan man bo vid Fjärdbottens Fäbodar som är väldigt enkla stugor. Det finns också pensionat längs vägen. Det finns också mycket fina stugor längs vägen, men där får man nog räkna med att samsas med andra.

En svårighet jämfört med att fjällvandra är att det inte finns tillgång till vatten hela tiden. Vi har fått knacka på hos folk för att fylla på.

Insekter har inte stört oss i juli.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
nicko_ Höga vägen Vistasdalen? Fjällvandring 2
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
siiimon Höga Kusten Fjällvandring 3
gunwen Vandring längs Höga kusten med krav på säng Fjällvandring 3
29351 Höga Ecolihalter i fjällvattendrag Fjällvandring 15
andy69 Höga vattenflöden!! Fjällvandring 8
frostnatters Höga Kusten Winter Classic 2015 Fjällvandring 7
Fantomax Vandring höga kusten Fjällvandring 16
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
Hanseman23 4 dagar - Höga kusten Fjällvandring 3
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
Blade06 Expedition Höga Kusten Fjällvandring 2
nidob49 SMHI varnar: Höga vattenflöden. Fjällvandring 9
raderad04 Varning - höga vattennivåer i fjällen! Fjällvandring 0
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.