Kungsleden/Padjelanta September?

Nattemperaturer i Sarek/Padjelanta i September??

När vi ändå verkar ha erfarna höstvandrare på tråden..

Vad är era erfarenheter av nattemperaturer i Sarek/Padjelanta området i just September?? Jag har tidigare varit i Sarek i slutet av Augusti och inte upplevt några frostnätter. Undrar mest med tanke på val av höstsovsäck.

/Björn

Beror som vanligt på hur frusen man är.

När vi ändå verkar ha erfarna höstvandrare på tråden..

Vad är era erfarenheter av nattemperaturer i Sarek/Padjelanta området i just September?? Jag har tidigare varit i Sarek i slutet av Augusti och inte upplevt några frostnätter. Undrar mest med tanke på val av höstsovsäck.

/Björn

Tjenare!

Under första halvan av September brukar jag personligen köra med min sommarsäck, som är en Marmot Hydrogen med komforttemperatur på -1 grader. Den kallaste natten som jag kan minnas vid den här tiden på året upplevdes på runt 1200 meters höjd inne i Jotunheimen. Vår uppskattning av temperaturen var den gången en -5 till -8 grader ute och ett par minusgrader inne i tältet.

Kollar man på SMHI's hemsida ser man att det sällan blir kallare än så. Den lägsta uppmätta temperaturen i Augusti (31:a Aug 1959) är -8.5 grader och den lägsta i September (29:e September 1939) är - 15.2 grader.

Så har man en sovsäck som man med ett varmt underställ klarar av att sova i ett par minusgrader med är det fullt tillräckligt för den tiden på året.

/ Stefan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
5-8 minus kan man få räkna med om vädergudarna är på det humöret, ovanligt att det är så mycket kallare än så även om höjden inverkar. Senast hade jag min nya Marmot Hydrogen med komforttemp på -1 och några nätter var rätt kalla så jag fick ta på mig dunjackan också. En hyfsad bedömning av medel-lägstatemperaturen för de två första veckorna av september torde ligga på runt 0-1 plusgrad skulle jag gissa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips