Kungleden och ev Keb för liten blandad grupp?

avslutad210712

Gäst
avslutad210712; sa:
Sommaren 2004 startade vi ungefär 6 km innan mynningen till Singivagge (från Kebnekaise fjällstations-hållet).

Ops vilken felskrivning det blev - vi startade 6 km från Singivagges mynning från Singi-stugan räknat. Vi försökte gå in från fjällstationen i Singivagge via Silverfallet men vände.
 
C Elegans; sa:
Ytterligare en fråga: det finns väl en kam från syd- till nordtoppen? Hur långt och hur svårt är det att gå över? Jag har bara sett bilder med snö på och då ser det inte speciellt brant ut, men jag vet ju inte hur det ser ut mitt i sommaren när det kanske inte är snötäckt.

Den passagen är alltid snötäckt.

Och brant, ja det är väl en bedömnings-/vanefråga. Ingenting för nybörjarvandrare, skulle jag säga. (Gäller inte repinknytning där?)

Håller med; Det är ingen söndagspromenad att bestiga Giebmegaisi. Vilket många tycks tro/anse!

Respekt för berget/naturen/vädret rekommenderas starkt!

Dessutom rekommenderar jag att du köper en karta. Fjällkartan BD6, så kan du göra egna bedömningar om avstånd, etc.
:)
//Bert
[Ändrat av nidob49 2006-04-21 kl 08:37]
 
@Axel: tack för bilderna! Vet du ungefär vad passagen på din första bild har för lutning i grader? Allting brukar ju se brantare ut än vad det är på bilder tagna uppifrån/nedifrån.

@Bert Bodin: Naturligtvis kommer jag att införskaffa en karta. Mina frågor på detta forum är mest relaterade till väderleksförhållanden och bedömningar om svårighetsgrad som ej framgår tydligt av en karta. Jag kan nämna att allmänna råd av typen "Respekt för berget/naturen/vädret rekommenderas starkt!" inte är till hjälp för mig, jag har mycket mer nytta av specifika råd tex huruvida vädret i svenska fjällen liknar de flesta bergstrakter (molnen hopas på eftermiddagen så toppförsök måste påbörjas tidigt) eller om det är vanligare med mulet på morgonen och uppklarnande väder på eftermiddagen. Bra dock att du berättar att kammen mellan topparna alltid är snötäckt, det underlättar ju. Jag hade inte tänkt släpa med gruppen ut på kammen, det var mest för mitt eget höga nöjes skull jag tänkte på den :)
 
@Jaqueline: Det var inte meningen att låta "näsvis", men när man skriver här på forumet, blir trådarna ofta så långa att grundfrågan kommer i skuggan av en massa andra frågeställningar.

Tyvärr har jag också ofta upplevt att de som svarar inte kollar den ursprungliga frågeställningen (precis som jag gjorde en bit in i tråden) och skriver inlägg som definitivt inte "passar" frågeställaren. Och plötsligt vet man inte riktigt vem man vänder sig till. I ditt fall tyckte jag att det fanns dubbla budskap. Dels var ni nybörjare, dels erfaren klättrare. Då är det förstås svårt att lägga svaren på en lämplig nivå.

Jag betvivlar inte dina kunskaper, men många förringar ibland de bekymmer som kan möta oerfarna vandrare och skriver på, som om det vore för experter.

Mvh
Bert
 

avslutad210712

Gäst
nidob49; sa:
avslutad210712; sa:
avslutad210712; sa:
Sommaren 2004 startade vi ungefär 6 km innan mynningen till Singivagge (från Kebnekaise fjällstations-hållet).

Ops vilken felskrivning det blev - vi startade 6 km från Singivagges mynning från Singi-stugan räknat.

Björn!

Varför inte skriva "Singivagges västra mynning" ??? Det blir så mycket enklare då.

Mvh Bert

Är inte det kalla kriget över så jag kallar inget för öst eller väst numer *L*
 
@Bertil: Inga problem, jag förstår att du och säkert de flesta andra här bara försöker vara hjälpsamma. Dock ville jag förtydliga att jag inte efterfrågar allmäna råd utan specifika. Eftersom jag hållit på med klättring i ca 10 år (slutade pga knäskada) och hillwalking i snart 20 år, så är allmänna råd typ "ta det försiktigt/ha respekt för berg/använd kompass" helt onödiga. Vad jag däremot behöver är är råd och beskrivningar av Kebnekaises leder och väderförhållanden som kan hjälpa mig att planera vandringstrippen för mina oerfarna vänner.
 
C Elegans; sa:
@Axel: tack för bilderna! Vet du ungefär vad passagen på din första bild har för lutning i grader? Allting brukar ju se brantare ut än vad det är på bilder tagna uppifrån/nedifrån.

Svårt att säga, vissa delar av östra leden är mellan 70 till 90 grader (som bilden visar) men det är fortfarande väldigt lättscramblat eftersom hyllorna är många och utstickande.
 
@Axel: Tack för svaret, jag skall visa bilden för personen som är mest otränad och lite överviktig - hon är nämligen dessutom lite höjdrädd. Jag vet inte exakt vad hon menar med lite, hon och en annan i gruppen vandrade i Nordnorge förra året och när de skulle gå upp för något berg där så stannade hon halvvägs.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flanders.ols Kungleden rimligt upplägg Fjällvandring 2
ErikThorsell Kungleden på snöskor i Mars Fjällvandring 14
jezz Kungleden för en 21-årig tjej som vill vandra! Fjällvandring 14
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
YukioMishima Förstörelsen av Keb Fjällvandring 125
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.