Kungleden och ev Keb för liten blandad grupp?

Hej och tack för alla svar. För att underlätta för er som är villiga att ge oss råd, så vill jag tydliggöra:

1. Vi kommer inte att tälta, således ingen övernattning i Kaffedalen. Jag vet inte hur långt det är från Singi(?)-stugorna till toppen och ned igen till närmaste stuga. Toppstugan såg inte så trevlig ut på bifogat bild...

2. Med tanke på att jag själv har klättrarbakgrund och gedigen erfarenhet av klättring och bergsvandring på alla kontinenter upp till 5.500 m höjd, känns det lite överdrivet att ha med en guide för Keb även om jag inte varit just i svenska fjällen. Det som bekymrar mig är om den fysiskt mest otränade personen (dvs hon som även är lite överviktig) skall orka. Jag vill ju inte att det skall vara en plåga, utan en trevlig naturupplevelse för henne! Jag har mycket begränsad erfarenhet av att vandra med oerfarna personer, och eftersom jag inte vet hur det ser ut runt Keb (tex hur brant det är, om det är rullande stenblock, om man måste korsa floder etc) så tänkte jag att det är bra att fråga här på forumet.

PS Är Östra leden verkligen så brant att man behöver fasta linor? Jag trodde det var en 1:a? Dvs i klättringstermer en promenad, inget behov av att använda händerna?
 
C Elegans; sa:
Är Östra leden verkligen så brant att man behöver fasta linor? Jag trodde det var en 1:a? Dvs i klättringstermer en promenad, inget behov av att använda händerna?

Nej egentligen inte, men det kan det vara mycket snö och is i början av Juli och ett fall från östra leden är = döden. Repen är väl mest till som en säkerhetsgrej, man kanske inte behöver använda via ferrata utrustning men en del kan nog tycka det är skönt att hålla i när det är isigt. Har ni däremot stor packning på ryggen skulle jag rekommendera att klippa in sig i fasta linorna.

Den enda jag veterligen "gått upp" för östra leden utan att använda händerna var elitgymnasten och klättraren Gillis Billing, och han klarade det med nöd och näppe. Nej, östra leden är en normalsvår scrambling rutt och inget annat...
[Ändrat av soderkisen 2006-04-20 kl 16:52]
 
skön tur!

Det låter riktigt kul med kungsleden, det var ett par år sedan den fick påhälsning av mig!

Då gick jag med en relativt oerfaren och otränad person, och det gick jättebra efter att man vant sig vid att anpassa fart och pauser. Låt det inte bli så att hon kommer efter och tvingas jaga er medan ni vilar och därmed missa återhämtningen...

Det kan även vara bra att vara mer flexibel i tidsschemat än man brukar, Jag upplever att det är väldigt enkelt att beräkna tidsåtgång med sitt vanliga tempo/sällskap, men så fort någon tillkommer som inte har samma "rytm" flyger tiden iväg.

Skön sommar! /K
 
soderkisen; sa:
ett fall från östra leden är = döden.

Verkligen? Är det verkligen = döden eller är det mer att oerfarna kan uppleva det som = döden? Om det verkligen är = döden, är det långa partier där det är så pass brant/smalt?

i[]kimman (kim wendel):[/i]
Låt det inte bli så att hon kommer efter och tvingas jaga er medan ni vilar och därmed missa återhämtningen...

Jag skall verkligen tänka på det! Jag kommer att ta den mest otränade personen på "testvandring" ett par gånger nu under våren, för att göra en bedömning av hur pass otränad hon är. Det finns inte mycket höjder i Stockholmsområdet, men jag kan iallafall bedöma hur pass uthållig hon är och vilket tempo hon kan hålla.
 
C Elegans; sa:
soderkisen; sa:
ett fall från östra leden är = döden.

Verkligen? Är det verkligen = döden eller är det mer att oerfarna kan uppleva det som = döden? Om det verkligen är = döden, är det långa partier där det är så pass brant/smalt?

Vill minnas att någon dog där häromåret i dåligt väder då de inte hittade rätt uppe på klippkanten. Var det inte en guide till och med.

Peter P.
 
C Elegans; sa:
Verkligen? Är det verkligen = döden eller är det mer att oerfarna kan uppleva det som = döden? Om det verkligen är = döden, är det långa partier där det är så pass brant/smalt?

Ja, faller man hela vägen ner till glaciären så lär man sannolikt dö. Det är brant större delen av scramble leden, dock så finns det "lättgånga" hyllor.



pal2; sa:
Vill minnas att någon dog där häromåret i dåligt väder då de inte hittade rätt uppe på klippkanten. Var det inte en guide till och med.

Japp, tror det var 2002. Det var en guide som föll hela vägen från utsteget av östra leden. Har fått en minnesplatta där...
 
Det finns två toppstugor på Kebnekaise. Fotot ovan är från den "nya" västliga som också fungerar som sopstation åt idioter, den äldre, östliga är mindre, men fullt beboelig. Ingen kamin så ni måste ha ok sovsäckar. Det finns två breda britsar där. Stearinljus och en god middag så glömmer ni snart att det är lie "spartanskt". Om ni kommer från väst och sover över på toppen kan ni också vänta ut dålig sikt. Trist att släpa sig dit och mötas av kompakt dimma. God tur!
 
Städning

Jag har för mig att det talats om att toppstugorna skulle ryckas upp, dvs städas av STF härom året.

Undrar om det hänt något.

Men sen kan man ju undra hur det står till däruppe, ja, däruppe hos folk, som beter sig som grisar. Märkliga varelser med konstiga värderingar.

:(

Men det var en annan historia.

//Bert
 

avslutad210712

Gäst
C Elegans; sa:
1. Vi kommer inte att tälta, således ingen övernattning i Kaffedalen. Jag vet inte hur långt det är från Singi(?)-stugorna till toppen och ned igen till närmaste stuga. Toppstugan såg inte så trevlig ut på bifogat bild...

Sommaren 2004 startade vi ungefär 6 km innan mynningen till Singivagge (från Kebnekaise fjällstations-hållet). Sedan lämnade vi packningen och gick upp på toppen och ner igen vilket tog oss till mitt i natten. Gissar att en tur från Singi-stugorna och tillbaka tar ungefär lika lång tid dvs en ordentlig dagsmarsch. Durlings led upp till delningen mellan Virrenvarre och toppen 1641 (tror den heter så) är relativt lätt men därifrån är det rätt tungt ungefär 300 höjdmeter så allt tal som jag hade hört om en "lätt" promenad upp på Kebs topp tycker i alla fall inte jag stämmer och jag anser mig inte ha sämst kondition för min ålder. Menar inte att man behöver ha järnkondition men är man överviktig kan man nog få det lite småtungt. När vi gick upp var det strålande solsken i början men när vi var strax ovanför Kaffedalen mulnade det igen och blev rejält kallt innan vi var uppe på toppen så ta med extra kläder. Ta också med något att äta för det kommer att behövas.

När det gäller toppstugorna så var den nya i bedrövligt skick och liknade mer en sopstation än en stuga medans den gamla var i bättre skick.
 
soderkisen; sa:
Ja, faller man hela vägen ner till glaciären så lär man sannolikt dö. Det är brant större delen av scramble leden, dock så finns det "lättgånga" hyllor.

Hur bred är rutten på ställen där fallhöjden kan leda till döden då? Och ungefär hur lång sträcka är scrambling? Jag har letat efter foton men inte hittat några där jag kan se detta tydligt. Kanske är det klättraren i mig som talar, men man dör ju sannolikt om man faller ut från en vanlig takterass också...vad jag menar är, hur sannolikt är det att en person med normalt balanssinne skulle falla ned i hyfsat väder?

nils73; sa:
Ingen kamin så ni måste ha ok sovsäckar. Det finns två breda britsar där. Stearinljus och en god middag så glömmer ni snart att det är lie "spartanskt". Om ni kommer från väst och sover över på toppen kan ni också vänta ut dålig sikt.

Ja, detta låter ju som ett alternativ. Jag har rekommenderat alla i gruppen att skaffa bra sovsäckar, så det tror jag de kommer ha. Hur långt är det till toppen från denna stuga?

avslutad210712; sa:
Sommaren 2004 startade vi ungefär 6 km innan mynningen till Singivagge (från Kebnekaise fjällstations-hållet). Sedan lämnade vi packningen och gick upp på toppen och ner igen vilket tog oss till mitt i natten. Gissar att en tur från Singi-stugorna och tillbaka tar ungefär lika lång tid dvs en ordentlig dagsmarsch. Durlings led upp till delningen mellan Virrenvarre och toppen 1641 (tror den heter så) är relativt lätt men därifrån är det rätt tungt ungefär 300 höjdmeter så allt tal som jag hade hört om en "lätt" promenad upp på Kebs topp tycker i alla fall inte jag stämmer och jag anser mig inte ha sämst kondition för min ålder. Menar inte att man behöver ha järnkondition men är man överviktig kan man nog få det lite småtungt.

Hon som är lite överviktig är *lite* överviktig, ca 5-7 kg skulle jag tro. Jag tycker dock att det låter långt för henne att gå från morgon till mitt i natten...det skall ju som sagt vara nöjsamt också, inte en plåga.

Ytterligare en fråga: det finns väl en kam från syd- till nordtoppen? Hur långt och hur svårt är det att gå över? Jag har bara sett bilder med snö på och då ser det inte speciellt brant ut, men jag vet ju inte hur det ser ut mitt i sommaren när det kanske inte är snötäckt.
 
C Elegans; sa:
Hur bred är rutten på ställen där fallhöjden kan leda till döden då? Och ungefär hur lång sträcka är scrambling? Jag har letat efter foton men inte hittat några där jag kan se detta tydligt. Kanske är det klättraren i mig som talar, men man dör ju sannolikt om man faller ut från en vanlig takterass också...vad jag menar är, hur sannolikt är det att en person med normalt balanssinne skulle falla ned i hyfsat väder?

Det är inte speciellt stor chans att man ska ramla enligt mig, är det mycket is och snö kan en ovan kanske halka till. Här har du en bild på den brantare delen av östra leden, lägg märke till den 3:e personen längst ned vid snötäcket:
36.jpg



Ytterligare en fråga: det finns väl en kam från syd- till nordtoppen? Hur långt och hur svårt är det att gå över? Jag har bara sett bilder med snö på och då ser det inte speciellt brant ut, men jag vet ju inte hur det ser ut mitt i sommaren när det kanske inte är snötäckt.

Inte speciellt svårt, vid mycket snö skulle jag rekommendra att gå nån meter nedanför kammen på dess norra sida. Brukar vara ett rjält överhäng. På denna bild får du ett hum om hur brant den är:
40.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flanders.ols Kungleden rimligt upplägg Fjällvandring 2
ErikThorsell Kungleden på snöskor i Mars Fjällvandring 14
jezz Kungleden för en 21-årig tjej som vill vandra! Fjällvandring 14
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
YukioMishima Förstörelsen av Keb Fjällvandring 125
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.