kritik på vad jag tänkt ta med.

Tjärmärling eller mjuk järntråd är oxså rätt funkis, liksom trädgårdspade/toapapper i stark plastpåse, så att din latrin kommer ner i backen. Skall du ut omgående är nog någon form av ljus rätt bra oxså....men snart så behövs ju inte det för någon månad.
 
Tjärmärling eller mjuk järntråd är oxså rätt funkis, liksom trädgårdspade/toapapper i stark plastpåse, så att din latrin kommer ner i backen. Skall du ut omgående är nog någon form av ljus rätt bra oxså....men snart så behövs ju inte det för någon månad.

Känns som att man lika gärna kan använda hampasnöre eller motsvarande. Lättare, mer lättarbetat och dessutom nedbrytbart om man till äventyrs skulle glömma någon bit. Är man en redig karl kan man ju göra sin tråd/rep själv.
 
tänkte ta granslanor och videbark som bas till skyddet nu på våren när viden savar är barken mjuk å fin.å när den torkar stramar den ihop runt träet.(ha testat detta förut) byggde en kojja med min bror för mer än 10 år sedan på det viset och den står fortfarande kvar.men det är ju aldrig fel å förstärka det med någon form av tråd eller rep.
Spade å toapapper är nog inte så dumt.har en ihopvikbar spade från ÖoB
 
d skulle ju med funka bara man kan gräva nog djupt med den.Har aldrig använt en grävkäpp så jag har ingen erfarenhet av det.

Hur länge har människan grävt djupa gropar? Hur länge har spadar funnits? Hur får aboriginals upp äckliga larver ur marken? Grävkäpp funkar, har alltid gjort, kommer alltid göra. Det är ju inte frågan om några anläggningsarbeten...
 
resultat

Hejsan på er!
tänkte ta upp resultatet jag fick ut av detta.
Först vill jag tcka för all hjälp jag fick av er som skrivit.blev som så att jag tog med en varm ganska stor flecce filt satte på mig varma kläder och en tjock ylletröja. i ryggsäcken tog jag med ett par soldatens ärtsoppa och torkade grönsaker och kött.flugspöt i handen å lite småsaker som tändstål,kniv,en liten ficklampa i fickan och förstahjälpen kit i väska på sidan av ena låret,man vet ju aldrig när det kan behövas.
Gav mig av med bilen med målet på ett avlägset tjärn.stannade 3km före där vägen tar slut och vandrade fram till vattnet.hittade en bra plats som var reativt skyddad från väder och vind.
där gjorde jag eld och lite bekvämt på marken för sovplats.stannade i 4 dagar utan störreproblem förutom en liten regnskur mitt under 2:a natten .hade inget direkt tak förutom några tätväxande granar i närheten av den planerade sovplatsen som jag tog skydd under .
Ska försöka återvända dit i höst när det är ungefär samma förhållanden som i våras när jag va där för att förfina vissa saker,t ex bygga en bättre sovplats och testa lite nya ideèr jag fick under de dagar jag va där.hade med mig papper och penna och skrev ner mycke nytt jag fick uppleva och lära.Men på det hela sett så gick det mycket bra trotts lite utrustning.Haqr även köpt en kamera så att jag kan ta bilder och dokumentera på bild vad jag har gjort under turerna.
 
grattis till dín lyckade tur, kul att du ska fortsätta dina äventyr. käkade du ärtsoppan eller hade du den med dig hem igen?
 
alla uton en va med hem.blev så jäkla sugen på nått salt å hade inget med mig så jag halva kall direkt ur burken,burken blev destomer använd efter den va tom.men annars så blev det soppa på fisk och torkade grönsaker å grillad fisk.
 
Har nu läst genom hela tråden och jag tor jag kommer att använda mig utav många tips här! Ska nämligen ut i naturen i helgen med 3 killpolare, det blir att sova i skogen 3 nätter iallfall...

Tack för en fin rapport, mycket kul att se. Hoppas på bilder nästa gång :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrbambocha Tarp på öppet fält. (Regn och blåst) Överlevnad 13
andersmossing Drev i sexton månader på Stilla havet Överlevnad 1
Grötintresserad Överleva på vilda växter Överlevnad 79
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
Ad0lf Ska ut i naturen på fiskeresa i en månad i sommar. Vad bör jag tänka på? Överlevnad 3
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
BadTaste Testa på livet på en öde ö... Överlevnad 10
sachsaren Ätbart på kalfjället? Överlevnad 5
Kalle G Överlevde 6 ökendygn på 4l H2O Överlevnad 1
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
marja Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår) Överlevnad 88
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17
mipert Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”... Överlevnad 23
Gabriel1985 Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :) Överlevnad 33
sundstorm Vatten på "låglandet"? Överlevnad 7
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20
Schneeberger Vad tänder ni på? Överlevnad 65
CFFS Magsjuka på överlevnadsövning ! Överlevnad 14
sajberjohan Charcloth på svenska Överlevnad 4
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47
Rodluvan Leva på lite buljong + kolhydrat /dag Överlevnad 23
-Patric- Jacka med hår på bröstet Överlevnad 121
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2
Askel Vad gör jag för fel med tändstålet? Överlevnad 91
NoEntry Jag vill leva i vildmarken en längre period, möjligen över vinter. Överlevnad 127
mimsis Klarar jag Kilimanjaro? Överlevnad 24
mipert Jag har plats i bil till överlevnadskurs, Tollerup 2/6 Överlevnad 1
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...