Kriminell av misstag

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

avslutat250428

Avslutat
Tveksamt om någon bryr sig om hundar med pinne i munnen i Tyresta, ens från myndigheternas sida. Men själv skulle jag ju bli glad om de i alla fall var kopplade!

På den tiden när vi hade hund så blev det i början alltid tjafs när vakterna i nationalparken såg oss och vår hund inte var kopplad.
Vår hund var toktränad i en tävlingsgren för hundar, som heter lydnad men parkvakterna krävde ändå koppel.

Efter några år så mjuknade dom och gullade med vår hund, samtidigt som dom ursäktande sa att dom är tvungna att säga till alla med okopplad hund i nationalparken, att den ska kopplas....

Under alla dom åren med vår hund så ägde vi inte ens något koppel, för hon hade allt fokus på oss oavsett situation.
 
På den tiden när vi hade hund så blev det i början alltid tjafs när vakterna i nationalparken såg oss och vår hund inte var kopplad.
Vår hund var toktränad i en tävlingsgren för hundar, som heter lydnad men parkvakterna krävde ändå koppel.

Efter några år så mjuknade dom och gullade med vår hund, samtidigt som dom ursäktande sa att dom är tvungna att säga till alla med okopplad hund i nationalparken, att den ska kopplas....

Under alla dom åren med vår hund så ägde vi inte ens något koppel, för hon hade allt fokus på oss oavsett situation.



Kopplingstvång i alla nationalparker

I alla Sveriges nationalparker ska din hund alltid vara kopplad, oavsett hur bra lydnad du har på din hund. Det är med andra ord förbjudet att ta med en hund som inte är kopplat i ett fysiskt koppel.


Varför tjafsa med vakterna när det är glasklart vad som gäller, det är ju inget utrymme för fri tolkning av regeln.
 
Ja, koppla sin hund tycker jag alltid man ska göra, även utanför naturreservat och nationalparker.
Jag har faktiskt blivit biten av en okopplad hund i ett naturreservat med kopplingstvång. Inget allvarligt bett, men obehagligt.
En annan gång, i Tyresta naturreservat, kom en älg springandes med en skällande hund efter sig. En liten stund senare kom hunden tillbaka. Jag är säker på att det inte var pågående jakt.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag har faktiskt blivit biten av en okopplad hund i ett naturreservat med kopplingstvång. Inget allvarligt bett, men obehagligt.
En annan gång, i Tyresta naturreservat, kom en älg springandes med en skällande hund efter sig. En liten stund senare kom hunden tillbaka. Jag är säker på att det inte var pågående jakt.
jag med, eller biten och biten, mer nafsad på i söndags ute på ett naturesreservat. En liten valp med sina ägare mötte helt plötsligt mig där ute och ville hälsa. Jag kände tänderna på handen, men den bet inte direkt. Ingen fara öht, men visar på hur hundägare ofta tror att det är lugnt när inga andra syns till. Jag vet inte om det var tillåtet med hundar där
 
Får väl sälla mig till skurkarna och erkänna att jag faktiskt sovit i blåbärsriset på icke godkänd plats i nationalparken, flera gånger till och med..
I både Tyresta nationalpark och reservat gäller enligt skötselplanen "Att övernatta utomhus under bar himmel definieras inte som tältning och är därmed tillåtet." https://geodata.naturvardsverket.se/handlingar/rest/dokument/297688 s.112 . Det skulle alltså kunna vara ok att sova under en tarp eller i en hängmatta varsomhelst i blåbärsriset.
Jaha, såga ned mängder med urgamla tallar går bra, men att tälta i skogen (utan att lämna spår) är helt förkastligt...
Som jag fattar skötselplanen med sitt tillägg https://geodata.naturvardsverket.se/handlingar/rest/dokument/315391 så ser det onekligen ut som att förvaltaren har fumlat när dom sågade ner några gamla tallar. Kan bli en näsknäppa där.
 
I både Tyresta nationalpark och reservat gäller enligt skötselplanen "Att övernatta utomhus under bar himmel definieras inte som tältning och är därmed tillåtet." https://geodata.naturvardsverket.se/handlingar/rest/dokument/297688 s.112 . Det skulle alltså kunna vara ok att sova under en tarp eller i en hängmatta varsomhelst i blåbärsriset.

Som jag fattar skötselplanen med sitt tillägg https://geodata.naturvardsverket.se/handlingar/rest/dokument/315391 så ser det onekligen ut som att förvaltaren har fumlat när dom sågade ner några gamla tallar. Kan bli en näsknäppa där.

Jag delar inte din definition av "under bar himmel" - att ha en tarp mellan sig och himmlen definerar jag mer som tältning (må vara utan väggar och golv) än bar himmel. För mig är bar himmel utan tak och väggar utöver sovsäck och liggunderlag som golv.

/Patrik
 
När det gäller att plocka pinnar så är det väl inte så långsökt att man i ett naturreservat vill bevara så mycket död ved som möjligt på marken för att i princip skapa en önskad biotop?

Att det inte står uttryckligen i reglerna beror kanske på att det inte finns nån anledning att plocka döda pinnar om man inte:
1. Vill elda
eller
2. Har tänkt föra ut dem ur reservatet

Och om det då inte är tillåtet att elda (jag har inte kollat om det är förbjudet) så finns det med andra ord ingen giltig anledning att plocka pinnar, och därmed behöver det inte explicit förbjudas.

Det är antagligen helt ok att plocka upp en död pinne från marken och släppa den nån annanstans i reservatet.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.