Kriminell av misstag

Benägen att hålla med i vissa avseenden.. Svårt att förstå varför det är förbjudet att sova/laga mat på gaskök då det averkas i samma område ett halvår senare..

Intressant. Enligt reglerna för Tyresta nationalpark får besökare inte ens plocka löst liggande grenar från marken för att elda med.
Jag tycker det kan va gulligt med idealister, men samtidig tycker jag de ofta är naiva när de drivs av för stor tro på sin egna förmåga till att kunna förändra samhället. Men de måste komma på det själva att det oftast inte går att förändra nån annan än sig själv.
Rosa Parks åstadkom en del. Till att börja agerade hon på egen hand.
 
Rosa Parks åstadkom en del. Till att börja agerade hon på egen hand.
Hon kom framför allt i rätt tid. Det blev en tändande gnista i en redan pyrande glöd. Men hade alla fortsatt att resa sig för vita så hade det inte hänt något så fort.

Men jag håller med dej helt och hållet och att trädkramarna i Kungsträdgården blev tillslut vuxna och fick barn och då helt plötsligt så försvann ideologin om att förändra världen genom passivt motstånd och demonstrationer.
Det här kom troligen också i rätt tid. För gulliga och naiva eller ej så lyckades demonstranterna med sina intentioner, almarna står kvar, såvitt jag vet, och byggplanerna ändrades till färre trädlösa genomfarter i Stockholms innerstad.

Fanatikerna som har limmat fast sej på Centralbron och på E4 både norr och söder om Stockholm i höstas kommer aldrig att lära sej pga att många av dom är över 40 år gamla och fast i sin enfaldiga tro, som dom övertygar dom yngre med att dom har rätt.
Det här är inte i rätt tid. Det finns inte tillräckligt många som vill ge upp sin självpåtagna rätt att köra sin privata bil i innerstan. Och för att bilda opinion till försvar för att behålla privatbilismen är det effektivt att kalla demonstranterna för "gulliga" och "naiva". Men märk väl: Att förlöjliga demonstranterna är också bara en metod att försöka påverka andra. Ännu mer drygt och självgott bara.
 
Vi kanske borde knoppa av den här debatten, men helt OT är det inte. Det gick via att legalisera ens rätt att tälta var man vill genom att aktivt göra det.
 
Intressant. Enligt reglerna för Tyresta nationalpark får besökare inte ens plocka löst liggande grenar från marken för att elda med.

Den regeln bryts ju hela tiden i nationalparken för det finns troligtvis ingen som har med sej ved i ryggsäcken när dom gör lägereldar och tältar olagligt där.
 
Intressant. Enligt reglerna för Tyresta nationalpark får besökare inte ens plocka löst liggande grenar från marken för att elda med.

Rosa Parks åstadkom en del. Till att börja agerade hon på egen hand.

Hittade inget om att elda plockade pinnar i Tyrestas förordningar? Bara de om att bara elda på anvisad plats plus inte bryta kvistar och grenar från levande träd.

 
Hittade inget om att elda plockade pinnar i Tyrestas förordningar? Bara de om att bara elda på anvisad plats plus inte bryta kvistar och grenar från levande träd.

Nej, det står ingenting om den där och då är det ju det som gäller. Jag har ett minne av att jag för några dagar sedan läste att man inte ens får plocka grenar från marken i nationalparken, men jag kommer inte ihåg var jag läste det. Det är mycket möjligt att jag minns fel.
 
läste att man inte ens får plocka grenar från marken i nationalparken, men jag kommer inte ihåg var jag läste det. Det är mycket möjligt att jag minns fel.

Det var en i höstas som åkte fast för att han hade plockat grenar från marken i nationalparken, som han skulle ha till sin kamin där hemma.

Nu var det troligtvis ganska stora grenar som skogshuggarna hade lämnat efter sej men han åkte fast för det.
 
Det var en i höstas som åkte fast för att han hade plockat grenar från marken i nationalparken, som han skulle ha till sin kamin där hemma.

Nu var det troligtvis ganska stora grenar som skogshuggarna hade lämnat efter sej men han åkte fast för det.
Stjäla ved får man inte göra någonstans.
 
Stjäla ved får man inte göra någonstans.

Det var inte ved, utan grenar som låg på marken och som troligtvis skogshuggarna lämnat efter sej. Dom har lämnat efter sej mycket mycket grot som bara ligger kvar och förväntas förmultna över tid och dra till sej insekter, larver mm.

På ett hygge i en vanlig skog skulle nog ingen åka fast om man tar lite grot med sej.
Grenar från marken eller grot räknar inte jag som ved pga att det är för mycket jobb för den lilla "ved"mängden man får.
Räcker max 1 dag i kaminen för husvärme, för minst 1,5 dagars hanterande innan den är travad i vedförrådet.
 
Nej, det står ingenting om den där och då är det ju det som gäller. Jag har ett minne av att jag för några dagar sedan läste att man inte ens får plocka grenar från marken i nationalparken, men jag kommer inte ihåg var jag läste det. Det är mycket möjligt att jag minns fel.
Nu har jag hittat var jag läste det! I senaste numret av STFs tidning "Turist". På sidan 15 återfinns en intervju med Tyresta nationalparks chef Jonas Ekstrand. Han hävdar att man inte får plocka löst liggande grenar från marken i Tyresta nationalpark. Mycket besynnerligt när det står något annat i reglerna. De skrivna reglerna borde väl ändå vara det som gäller, tänker jag.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.