Kriminell av misstag

Jag tycker det kan va gulligt med idealister, men samtidig tycker jag de ofta är naiva när de drivs av för stor tro på sin egna förmåga till att kunna förändra samhället. Men de måste komma på det själva att det oftast inte går att förändra nån annan än sig själv.

Helt OT.

Nja Carl Bildt som var med i kårhusockupationen -68 lyckades till slut att förändra rätt mycket i samhället...

Men jag håller med dej helt och hållet och att trädkramarna i Kungsträdgården blev tillslut vuxna och fick barn och då helt plötsligt så försvann ideologin om att förändra världen genom passivt motstånd och demonstrationer.

Fanatikerna som har limmat fast sej på Centralbron och på E4 både norr och söder om Stockholm i höstas kommer aldrig att lära sej pga att många av dom är över 40 år gamla och fast i sin enfaldiga tro, som dom övertygar dom yngre med att dom har rätt.
 
Du har ju en klockren poäng för det är ju som du skriver att Tyrestaskogen i alla år alltid har framhävts som en helt unik urskog pga att den har stått "helt orörd under 350 år"!!

Jag har aldrig varit i Tyresta, men för rätt många år sen var jag i Tiveden och försökte ta en tur genom skogen, och det gick knappt att ta sig fram. Jag misstänker att det inte är riktigt så man vill att Tyresta ska se ut.

Man kan t.ex. kanske tänka sig att de avverkar på vissa ställen för att man bättre ska kunna se de delar av skogen som är orörda.
 
Just nu är det ganska brötigt i Tyresta, många fallna större granar t ex. Det är delvis röjt för de etablerade stigarna och lederna, men på sina ställen i skogen ligger kanske 50% av träden ser det ut som där jag passerat på sistone. Plockepinn.
Man låter ju även bävrarna dämma upp och då blir det döda lövträd i vattenspegel, och där har det i alla fall varit anslag om att man inte ska påverka det.

De stora stormarna för ca 50 år sedan fällde många träd i bl. a. Tyresta. De fick ligga och först det senaste decenniet känns det som att de inte hindrar framkomligheten ute i terrängen längre.

Om man röjer lite i utkanterna av Tyresta eller längs vägarna kan det kanske påverka vissa saker lokalt, men jag hoppas att det ändå inte blir så mycket att det blir negativt för flora och fauna. Det finns ju också ett pedagogiskt uppdrag med de leder som dragits med informationstavlor och ökad framkomlighet.
 
  • Gilla
Reactions: MrP
Jag tycker det kan va gulligt med idealister, men samtidig tycker jag de ofta är naiva när de drivs av för stor tro på sin egna förmåga till att kunna förändra samhället. Men de måste komma på det själva att det oftast inte går att förändra nån annan än sig själv.
Opinionsbildning kallas det. Att ändra på sig själv och motivera andra att ändra sig. Samhället är vi alla. Hade ingen orkat ändra ens på sig själv hade vi aldrig kommit så långt vi har med det moderna samhället. Du kan kalla det "gulligt" och "naivt" hur mycket du vill. Det finns lyckligtvis andra som orkar jobba mer med utveckling än du.
 
Senast ändrad:
Absolut och jag är tacksam för Sveriges allemansrätt många länder är avundsjuka på den. Storbritannien har folk som kämpar för liknande rättigheter men dem förlorar gång på gång, och nu har i princip den sista friheten tagits bort där.. vilket är synd för det finns mycket vacker natur att ta del av.
Många andra länder också. I grund och botten är inte detta för att försvara naturen. Det är politiskt och tjänar någons syfte.
Sa bara att jag vildcampat i många länder, inte i protest utan det är min rätt som levande varelse att uppleva jorden. aldrig sagt något om protest. Men många regler/lagar är relativa.
Okej, det gör du rätt i. Jag har aldrig vågat mer än sova i bilen vid någon vägkant i obygden. Jag bev så glad när jag fick veta att Skottland har infört allemansrätt relativt nyligen. Det går framåt på vissa ställen. Och vi utnyttjade det friskt när vi var där. Vet att det finns ställen där man får fricampa i vissa länder, i USA på allmän mark t ex, men inte på privat. Schweiz ovan trädgränsen, i alla fall för ett antal år sen. Vi har det bra här, låt oss inte ge upp kampen för att behålla det vi har!
 
Punkt nr 17 är också rätt intressant för på några olika ställen i reservatet finns det klykor med halm till älgar och rådjur. Finns även många saltstenar utplacerade lite varstans.

Punkt 17 har inget alls med reservatet att göra. Föreskrifterna handlar om nationalparken. Hur hög läsförståelse måste man ha för att förstå det?
 
Opinionsbildning kallas det. Att ändra på sig själv och motivera andra att ändra sig. Samhället är vi alla. Hade ingen orkat ändra ens på sig själv hade vi aldrig kommit så långt vi har med det moderna samhället. Du kan kalla det "gulligt" och "naivt" hur mycket du vill. Det finns lyckligtvis andra som orkar jobba med utveckling än du.
Att vilja ändra på andra är oftast bara dryg självgodhet.

Tror inte du vet så mycket om mig att du kan uttala dig om mitt intresse för utveckling.
 
Att bryta mot reservats eller naturskyddsområden blir sällan kriminella handlingar men kan mycket väl bli ordningsförseelser. Anordnade av Tivoli, marknad eller cirkus måhända. Ibland är det väl att känna till lite av varje.
 
Punkt 17 har inget alls med reservatet att göra. Föreskrifterna handlar om nationalparken. Hur hög läsförståelse måste man ha för att förstå det?

Det blev ett skrivfel för vi som bor här kallar hela skogen för reservatet men menar då även nationalparken....
Allt är en enda skog och den enda synliga skillnaden mellan reservatet och nationalparken är målade markeringar på träden.
 
Innan man har synpunkter op hur andra fljer regler
Det blev ett skrivfel för vi som bor här kallar hela skogen för reservatet men menar då även nationalparken....
Allt är en enda skog och den enda synliga skillnaden mellan reservatet och nationalparken är målade markeringar på träden.
Självklrt. Skrivfel kan vi alla råka ut för. Kul att du börjat läsa regler och bestämmelser (och till och med har synpunkter på hur de efterlevs av andra). Snart är du en fullfjädrad paragrafryttare.
 
Nja jag är inte tillräckligt fyrkantig för att kunna bli en paragrafryttare. Åsikter om andra människor har jag i mängder.
 
Det blev ett skrivfel för vi som bor här kallar hela skogen för reservatet men menar då även nationalparken....
Allt är en enda skog och den enda synliga skillnaden mellan reservatet och nationalparken är målade markeringar på träden.
Kan ju finnas en poäng med att ändå skilja på de båda delarna. I alla fall om man ska yttra sig om föreskrifterna som i vissa stycken skiljer sig mellan delarna och i synnerhet om man då blandar in läsförståelse och glashus.

Exempelvis får man inte i NP-delen jaga eller utfodra vilt, medan viss jakt är tillåten i NR-delen precis som viss utfodring av vilt.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.