Kriminell av misstag

Det är inte bara du som drabbas av om du blir skadad under en militär skjutning. De som övar och skadar dig (utan avsikt) på grund av din undlåtenhet eller okunskap mår säkert inte bra efter händelsen. Dina anhöriga mår nog inte heller bra efter en sådan händelse och gemmensamma skattepengar går till sjukvård och utredning av en olycka som enkelt kan undvikas med regelefterlevnad. Då får tycka att det inte är rätt för militärer att avlysa för övning. De som övar och försvarar landet tycker nog inte lika som du, men de försvarar Sverige och försvarar dessutom din rätt att tycka så.

Jag vet inte hur du bevisade att "folk inte läser alla kommentarer i en tråd" men jag läser alla inlägg i en tråd innan jag svarar. Annars blir det onödigt många repeterande kommentarer och det är respektlöst tycker jag.

Jag förstår inte vad du menar med att "hålla bort vilt liv från vild natur" - är det begräsningar för människor att göra vad de vill i all natur som avses eller?

/Patrik
Därför är det så viktigt att dem väljer platser med extrem omsorg.. Deras convinience borde prioriteras efter människors och naturens säkerhet och frihet.

Människor tar sig rätten till många saker som drabbar naturen, och lagar regler och förbud kring vilt-vistelse är inte alls alltid där för att skydda naturen eller människan. Utan många gånger egna intressen.. det är allt jag säger.
Jag vistas därför i natur med kärlek, sunt förnuft och frihet. Kommer fortfarande råka samt medvetet bryta regler som OP pratar om.

"Är det begränsningar för människor att göra vad de vill i all natur som avses eller?" -såklart inte vilket tidigare påståenden påvisar.
 
Kanske vill man ibland visa upp sin språkliga ekvilibrism i stället för att föra diskussionen vidare.
Man ville bara säga att det är lätt hänt att bryta dessa lagar om man är ute och tar för sig av det fria. Och att det ibland inte handlar om okunskap utan att man helt enkelt inte håller med om att en fri skog inte klarar av ett tält för en natt. När det klarar tillexempel militärövningar, eller skogsbruksmaskiner när behovet faller in.. kanske dåliga exempel men finns många platser där det förbjuds vildcamping, hiking, etc utan väldigt god anledning.
 
Benägen att hålla med i vissa avseenden.. Svårt att förstå varför det är förbjudet att sova/laga mat på gaskök då det averkas i samma område ett halvår senare..

Ja dom har avverkat rejält hela sommaren och hösten. Det har blivit ett antal timmerbilslass som har körts iväg.

Jag är lite ifrågasättande till det för att jag har fått lära mej att ett naturreservat ska lämnas orört så att det får växa fritt och låta naturen klara sej själv som den har gjort i miljontals år.

Antagligen är detta första steget till att det framöver ska byggas bostäder där, för tomtmarkerna börjar ta slut i Tyresö och reservatet/nationalparken är ju till ytan nästan 50% av hela kommunens yta.
 
Det finns mycket att läsa om den ifrågasatta avverkningen i Tyresta naturreservat. Det kommer garanterat avgöras i domstolen.

Patetiskt att lyssna på den ansvariga Fältchefens försvarstal!
Döm själva.....



 
Senast ändrad:
Vem har inte varit en naiv idealist i sin ungdom? men sen kom verkligheten ikapp och man insåg att det är meningslöst att kämpa för total frihet, för inget kommer förändras i grunden ändå. pengar styr allt. bara att gilla läget och acceptera det så fort som möjligt.
 
Vem har inte varit en naiv idealist i sin ungdom? men sen kom verkligheten ikapp och man insåg att det är meningslöst att kämpa för total frihet, för inget kommer förändras i grunden ändå. pengar styr allt. bara att gilla läget och acceptera det så fort som möjligt.
Tråkigt att vissa ger upp, men ännu mycket värre att kalla dem som inte gör det för naiva. Är det något slags dåligt samvete för att du blev för bekväm på äldre dar?
 
Naturreservat (och andra skyddsformer) har olika syften. Därför skiljer sig reglerna också åt.
Ibland eftersträvar man en miljö helt utan mänsklig påverkan, ibland försöker man simlulera en "lagom" nivå av människa.
Är skogsavverkning "naturligt"? Det beror ju på om man ser oss själva som en del av naturen. Djurarten människa har avverkat träd i hundratals, tusentals år. Djurarten bäver avverkar också träd. Djurarten granbarkborre fäller förvisso inga träd men dödar dem lika effektivt som människans maskiner.

Så är den mest "naturliga" skogen en där inga träd fälls, en där alla träd försvinner nu och då eller en kompromiss däremellan? Typ så mycket avverkning som hundra människor med stenyxor förmår?
 
Jaha, såga ned mängder med urgamla tallar går bra, men att tälta i skogen (utan att lämna spår) är helt förkastligt...

NFS 2016:12 Naturvårdsverkets föreskrifter om Tyresta nationalpark (naturvardsverket.se)

Så för att en gör fel är det ok för alla andra att också göra fel? Några få individer rånar banker, är det därför ok att alla rånar banker?
Nej!
Har något avverkat skog felaktigt så ska det beivras och om möjligt återställas, även om det nog blir svårt på kort sikt.
Man ska inte hellet tälta där det är förbjudet.
Samhället bygger på regler som gör det bäst för kollktivet. Gillar man inte samhällskontraktet bör man finna en ny kontext där man trivs, eller påverka så regler ändras.
Att medvetet bryta mot regler gör att man får vara beredd på konsekvenser.

/Patrik
 
Att man ibland avverkar i naturreservat beror väl på att man vill bevara en viss typ av natur? Naturreservat innebär inte att man låter naturen vara som den är. Ett naturreservat kan alltså ha en "skapad" natur för att främja specifika arter.
 
Jaha, såga ned mängder med urgamla tallar går bra, men att tälta i skogen (utan att lämna spår) är helt förkastligt...

NFS 2016:12 Naturvårdsverkets föreskrifter om Tyresta nationalpark (naturvardsverket.se)

Man behöver inte ha hög läsförståelse för att förstå punkt 13 i Naturvådrdsverkets föraskrifter....
Ska bli intressant att höra hur dom kan ta sej rätten att bryta mot sina egna föreskrifter....??
Kasta sten i glashus är min första tanke.

Punkt nr 17 är också rätt intressant för på några olika ställen i reservatet finns det klykor med halm till älgar och rådjur. Finns även många saltstenar utplacerade lite varstans.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.