Krav på GPS

Jag vill börja använda GPS och har ställt upp några krav på ett GPS-system för mina behov...

1. Uttag för extern antenn.
2. Ska gå att koppla in till PC för att använda den som gps-mottagare för t ex Route66.
3. Trippmätare & hastighetsmätare.
4. Avläsning av altitud.
5. Stöd för WAAS/EGNOS.
6. Vattentät

Finns det någon prisvärd handenhet (alltså ej enbart en gps-modul) som ni kan rekomendera som uppfyller dessa krav?
 
jag tror att alla de handhållna Garmin modellerna uppfyller dina krav.. Det är bara att välja färg eller utan, mykke eller lite minne o.s.v. jag laddar inte in kartor i min GPS utan använder den antingen till min bärbara med just Route66 eller i naturen med papperskarta och då är färgskärm och stort minne helt meningslöst(dessutom drar ofta färgskärm en massa batteri)
 
Ok, men hur är det med höjd över havet-information?

...och uttag för antenn, behövs inte det ibland, t ex i bilen?
 
Blentarpos; sa:
Ok, men hur är det med höjd över havet-information?

...och uttag för antenn, behövs inte det ibland, t ex i bilen?


En GPS60C kan jag rekommendera trots prislappen. Importerar du den själv så får du den för runt 3000 kr. Den har en bra standardantenn plus uttag för extern och NMEA-uttag.
 
-Patric-; sa:
jag tror att alla de handhållna Garmin modellerna uppfyller dina krav.. Det är bara att välja färg eller utan, mykke eller lite minne o.s.v. jag laddar inte in kartor i min GPS utan använder den antingen till min bärbara med just Route66 eller i naturen med papperskarta och då är färgskärm och stort minne helt meningslöst(dessutom drar ofta färgskärm en massa batteri)


Färgskärm behöver inte alls dra en massa batteri. TFT-skärmar kan dra ytterst lite då bakbelysningen är avstängd. Faktum är att Garmin60C/CS har bättre batteritid än många andra med svartvit skärm. Dessutom tycker jag att det är skönt med färgskärm för att lättare kunna särskilja vissa objekt. Tycker också att 60c är en mycket bra bil GPS så man lätt kan använda sig av Metroguide med autorutt-funktion dessutom. Att använda bärbar känns klumpigt i vissa avseenden, även för mig som har en lättviktare.
 
Blentarpos; sa:
Ok, men hur är det med höjd över havet-information?

...och uttag för antenn, behövs inte det ibland, t ex i bilen?

jag har höjd över havet information i min Garmin Etrex Legend.. kollade prexis och jag kan inte koppla extern antenn men det behövs inte i bilen, jag lägger den på fönsterbrädan eller så kör man kordborre varianten eller sist men inte minst så använder man en universalhållare för bilmontering..
 
-Patric-; sa:
jag tror att alla de handhållna Garmin modellerna uppfyller dina krav.. Det är bara att välja färg eller utan, mykke eller lite minne o.s.v.
Garmin eTrex har inget uttag för extern antenn och inget stöd för WAAS/EGNOS (jag vet, för jag har en). Och jag tror att den minsta Gekon inte har någon dataport.
 
wongfu; sa:
Färgskärm behöver inte alls dra en massa batteri. TFT-skärmar kan dra ytterst lite då bakbelysningen är avstängd. Faktum är att Garmin60C/CS har bättre batteritid än många andra med svartvit skärm. Dessutom tycker jag att det är skönt med färgskärm för att lättare kunna särskilja vissa objekt. Tycker också att 60c är en mycket bra bil GPS så man lätt kan använda sig av Metroguide med autorutt-funktion dessutom. Att använda bärbar känns klumpigt i vissa avseenden, även för mig som har en lättviktare.

Du har rätt angående batteritiden..

som sagt, det beror på vad man prioriterar, en 60c skulle för mig vara dubbla kostnaden för ingenting.. Å andra sidan så är den troligtvis värd varenda krona extra för dig.. GPS är en djungel och det gäller att hitta vad som passar ens behov..
 
larsl; sa:
Garmin eTrex har inget uttag för extern antenn och inget stöd för WAAS/EGNOS (jag vet, för jag har en). Och jag tror att den minsta Gekon inte har någon dataport.

Min eTrex Legend har fullt WAAS/EGNOS stöd..

Saxat från Garmin:

GPS-prestanda
GPS-mottagare: WAAS/EGNOS klar, 12 parallella kanaler för kontinuerlig sökning och användning av 12 satelliter för beräkning och uppdatering av positionsinformationen

Frågor?
 
behov

precis, allt beroende på behov.

mitt behov kommer vara mestadels som bilnavigator med hjälp av min bärbara, och för att komma till rätta fiskeplatsen igen när jag är ute och ror...

Så om inte extra antenn behövs i bilen kanske en ännu enklare modell räcker för mig? Hur är det med eTrex Venture?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 6
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Henning K Ingen Fjällkarta på inatur.se Navigering 5
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.