Koppla ihop kamera med GPS

Någon som vet om det går att koppla ihop en GPS eller handdator med en kamera, och på så vis registrera position för en kameraexponering?

Anledningen till frågan är att jag försöker dokumentera torpruiner, kolbottnar och andra kulturminnen i hemmatrakterna, och bland annat tar en eller flera bilder på varje plats.

Med handdator och OziExplorer CE eller Pocket Kartex går det ju förvisso att registrera en waypoint vid varje plats, men då får jag mixtra för hand och det vill jag slippa.

Jag byggde faktiskt ett snarlikt system på jobbet för 6-7 år sedan inför ett uppdrag som gick ut på att fotografera kraftledningsstolpar från flygplan. Utrustningen som användes då var en stor och tung Ashtec-mottagare som ingen betraktar som annat än släpbar. Kamerans blixt-synk signal kunde användas för att trigga en tidssignal från GPS:en. I efterhand gick det att interpolera fram positionen för varje exponering.

Borde finnas lättare prylar att använda idag. Någon som känner om Garmins eget protokoll har stöd för att på kommando skicka en tidssignal i likhet med Ashtec?

Någon som får någon bra idé på hur man löser problemet?

I så fall får jag något att göra på pysselkvällarna i vinter.
 
En av de äldre Nikon eller Canon digitalkamerorna för proffs har en serieport för gps. Kanske kan du få tag i en begagnad till ett juste pris. Kolla på http://www.dpreview.com

Kommer tyvärr inte ihåg vilken kamera det var.
 
Jag har en kusin som har något slags bättre Nikon. Den har port för GPS, som gör det möjligt att automatiskt kopiera in positionen i bildfilen.

Anders
 
Enklast är väl att se till att klockan i kameran och i gps:en är sync:ade och utnyttja tracksloggen för att synka bilderna och GPS:en i efterhand. Åtminstone på Legend C så verkar det bara vara den aktiva loggen som har tidstämplar :-(
 
japp; sa:
En av de äldre Nikon eller Canon digitalkamerorna för proffs har en serieport för gps. Kanske kan du få tag i en begagnad till ett juste pris. Kolla på http://www.dpreview.com

Kommer tyvärr inte ihåg vilken kamera det var.
Tack för länken, där fanns en del att hämta, ska leta mer i detalj senare.
apersson850; sa:
Jag har en kusin som har något slags bättre Nikon. Den har port för GPS, som gör det möjligt att automatiskt kopiera in positionen i bildfilen.
Nja, jag tänkte slippa behöva investera i proffsutrustning, och helst använda en vanlig kamera. Att få positionen lagrad i bildfilen är säkerligen praktiskt för många tillämpningar, men i mitt fall tänkte jag använda positionerna för att lägga in "hotspots" i en karta för webben med länk till text och bild.
torkel; sa:
Enklast är väl att se till att klockan i kameran och i gps:en är sync:ade och utnyttja tracksloggen för att synka bilderna och GPS:en i efterhand.
Kan vara en framkomlig väg. I mitt aktuella fall så rör jag mig ju inte särskilt fort, så att beräkna positionen i efterhand bör fungera tillräckligt bra. Enkelt är kanske bäst i det här fallet.

Fler tips, någon?
 
Nikon D1x och D1h (inte 2:an) har en sån kontakt för Gps... men nån "vanlig" kamera är ju det inte. :)

Suck.. önskar min e-etta hade det också!
 
OziPhototool

Det finns ett program som heter OziPhototool http://oziphototool.alistairdickie.com/ som på något sätt kan synka kameran med GPSen. Antar att man använder tiden i trackfilen och tiden i kameran. Förutsätter då att man har en klocka i kameran och att klockan går rätt.

Jag använder den manuella variant som Björn Torkelsson förespråkar. Tittar med utforskaren på tiden för fotofilen och kollar sedan i trackfilen. Klipp och klistra. Det underlättar då om man har tiden i kameran i UTC (GMT) för att slippa tankefel.

Per
 
chuck; sa:
Skapa en waypoint med samma nummer som bilden har i kameran borde väl oxå funka?
Helst vill jag slippa hålla reda på mer än kameran.
Brune; sa:
Det finns ett program som heter OziPhototool http://oziphototool.alistairdickie.com/ som på något sätt kan synka kameran med GPSen. Antar att man använder tiden i trackfilen och tiden i kameran. Förutsätter då att man har en klocka i kameran och att klockan går rätt.
Såklart någon hade tittat på problemet tidigare. Oziphototool är nästan vad jag vill ha, men inte riktigt.

Men tack vare alla goda förslag vet jag hur jag ska göra.

Jag skriver en applikation som tar en tracklogg i några kända format och matchar klockslagen i denna med "tidsstämpeln" i bilden. Utdata blir en fil i något lämpligt format som jag kan använda för att uppdatera min webbapplikation.

Koordinater ut blir nog valbart mellan WGS84, SWEREF99, SWEREF93 och RT90.

Blir programmet tillräckligt bra lägger jag ut det för fri nedladdning.

Vinterkvällarna är räddade :)
 
tobbedj; sa:
Såklart någon hade tittat på problemet tidigare. Oziphototool är nästan vad jag vill ha, men inte riktigt.

Men tack vare alla goda förslag vet jag hur jag ska göra.

Jag skriver en applikation som tar en tracklogg i några kända format och matchar klockslagen i denna med "tidsstämpeln" i bilden. Utdata blir en fil i något lämpligt format som jag kan använda för att uppdatera min webbapplikation.

Varför inte stoppa in koordinaterna i exif-informationen?
Googla på photo, gps, exif så lär du hitta en hel del program som gör det åt dig...

/torkel
 
torkel; sa:
Varför inte stoppa in koordinaterna i exif-informationen?
Googla på photo, gps, exif så lär du hitta en hel del program som gör det åt dig...
Jodå, jag har blivit varse att exif-standarden används för att spara metadata i bildfiler. Efter att ha tittat på specifikationen så tror jag att det ska gå att skapa en läsare.

För min egen del har jag inget behov av att spara koordinater i bildfilen, men om jag gör ett program för allmän användning så kan jag lika gärna fixa det också.

Det finns en liten tjusning i att göra en egen applikation, även om det kan finnas färdiga program som (nästan) klarar det jag vill göra. :)

Tack än en gång för tipsen!
 
Fusklösning

En enkel lösning som åtminstone till en liten del löser Ditt problem är ju att Du helt enkelt fotograferar av displayen på GPS:en innan Du börjar fotografera Dina objekt. Då har Du ju åtminstone informationen samlad på en och samma plats. Och risken för avskrivningsfel är rätt minimal.

Jag använder en variant av metoden när jag fotograferar personer jag intervjuar, och tar då en bild på en namnskylt eller ett visitkort. När jag går på stan och plåtar "konstnärliga" amatörbilder tar jag också ofta bilder på gatunamnsskyltar för att komma ihåg var det var.

AndersLj
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.